Ekrk finns som tvåledare också...

Måste väl vara bättre förlägga en tre ledare, för att sedan lättare kunna jorda hela miljön i framtiden, utan kabelbyte ? Om man bara ser till isolera jord/grön tills vidare. Eller ?

Ja du får använda en kabel med skyddsledare, även om den inte används. Så om ni har för avsikt att jorda uttagen i nära framtid så är det ju lämpligt att förbereda med jordad kabel.

Eftersom ni renoverat rummet kan man ställa sig frågan om rummet fortfarande uppfyller kraven på isolerad miljö att ojordade uttag får användas. Kanske lika bra att ta steget fullt ut och jorda allt?

Ja, du kan låta jorden vara oansluten.

Av rent intresse, okunskap och en hel del lathet som förhindrar mej från att kolla själv..

Lägger man kabel med PE så finns risken att någon i framtiden tror att skyddsledaren faktiskt är ansluten till jord. Är detta lämpligt?

EKRK har metalliserad skärm och biledare. Kräver inte tillverkaren att dessa ansluts till PE?

Den och liknande risker finnas alltid. Har svårt att se att just denna risk skulle bedömas högre än alla andra misstag som är möjliga att göra. Kan inte påminna mig att frågan varit uppe i andra expertforum.

Det finns i alla fall inget krav på att skärmen i EKRK ska jordas. EKLK har detta krav däremot.

Det finns inget krav på att biledaren ska anslutas, risken att någon ska ansluta jorden och tro att den är ansluten i andra änden måste vara rätt liten. Ingen vettig människa som har den mista koll på elinstallation skulle ansluta en ledare utan att kolla funktionen. Och när det gäller dom "ovettiga" spelar det ingen roll för dom kan hitta på hur mycket tokigt som helst.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Okej, så som jag förstår är det OK att dra en kabel med skyddsjord men utan att koppla in den. Följdfråga, får det sitta jordade uttag i rummet som inte skyddsjorden då är inkopplad på? (Tänker på det med att förbereda för att i framtiden jorda fram till central.)

NEJ, är uttagen av den typ som ska jordas SKA jorden vara ansluten OCH alla uttag (även lamputtag) SKA då vara jordade. Ett "jordat" uttag utan ansluten jord kan vara livsfarligt då man tror att det är jordat och använder det som om det var jordat.

• Gilla
toandersson
  • Laddar…
elmont skrev:
Och när det gäller dom "ovettiga" spelar det ingen roll för dom kan hitta på hur mycket tokigt som helst.
Just det var nog inget jättebra argument, tvärtom närmast sabotage skulle jag vilja påstå..

Dåså, då har jag fått lära mig något nytt idag. Tack ska ni ha!

mycke_nu, det var knappast nått argument utan mera ett konstaterande av fakta ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.