Hej. Detta är mitt andra inlägg här på forumet. I det första fick jag fantastisk hjälp att reda ut dugligheten hos några äldre radiatorer. Nu ska jag installera el. Till att börja med en taklampa med strömbrytare i min hall. Jag bifogar en bild på strömbrytaren jag hoppas kunna använda (bild 1) samt lampan som ska upp i taket (bild 2) och kopplingsdosan (bild 3). Slutligen ett kopplingsschema. Mina frågor:
1. Stämmer mitt kopplingsschema?
2. Hur kopplar jag in kablarna i strömbrytaren?
3. Hur kopplar jag in kablarna i lampan?
4. Hur kopplar jag in kablarna i kopplingsdosan?
Stort tack på förhand!
1. Stämmer mitt kopplingsschema?
2. Hur kopplar jag in kablarna i strömbrytaren?
3. Hur kopplar jag in kablarna i lampan?
4. Hur kopplar jag in kablarna i kopplingsdosan?
Stort tack på förhand!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 826 inlägg
Ditt schema är helt rätt! Du har t.o.m fått med skyddsledaren till samtliga apparater - det behöver skyddsjordas med så mycket metall runt enkelisolerade ledare.
Strömbrytaren har bara två anslutningar, så där finns inte mycket mer att gissa på - brun och blå på dessa två.
Skyddsledaren ska anslutas till en skruv som har kontakt med höljet på strömbrytaren - jag ser ingen sådan på bild men det finns hoppas jag. På de andra dosorna finns en terminal i mitten som troligen har kontakt med höljet. Annars ska det finnas en skruv någonstans längs kanten på dosan.
Kopplingsdosan och dosan i lampan har inga terminaler med speciella syften, utan du väljer fritt vilka du vill använda till fas, nolla och tändtråd. Jag ser dock inga ledare till själva lampan?
Prylarna ser ut att vara i bra skick, men var försiktig i alla fall. En JFB är bra ifall det skulle vara fel någonstans. Sedan kan det vara så att denna gamla strömbrytare får säkras med högst 6 A.
Strömbrytaren har bara två anslutningar, så där finns inte mycket mer att gissa på - brun och blå på dessa två.
Skyddsledaren ska anslutas till en skruv som har kontakt med höljet på strömbrytaren - jag ser ingen sådan på bild men det finns hoppas jag. På de andra dosorna finns en terminal i mitten som troligen har kontakt med höljet. Annars ska det finnas en skruv någonstans längs kanten på dosan.
Kopplingsdosan och dosan i lampan har inga terminaler med speciella syften, utan du väljer fritt vilka du vill använda till fas, nolla och tändtråd. Jag ser dock inga ledare till själva lampan?
Prylarna ser ut att vara i bra skick, men var försiktig i alla fall. En JFB är bra ifall det skulle vara fel någonstans. Sedan kan det vara så att denna gamla strömbrytare får säkras med högst 6 A.
Tack för snabbt och informativt svar! Nej det finns tydligen inget kablage i lampan. Bifogar bild. Är det bara att dra upp brun och blå till de två stiften?
Rörande strömbrytaren så sitter det en liten skruv i botten som ser ut att vara precis vad du talar om. Återigen tack.
Rörande strömbrytaren så sitter det en liten skruv i botten som ser ut att vara precis vad du talar om. Återigen tack.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 826 inlägg
Är den vita mojen lamphållaren? Ja, den vill ha en brun och en blå till de två skruvterminalerna.
Skyddsjord behöver inte dras upp ända till lamphållaren - det räcker med att skyddsjorden ansluts i botten på armaturen.
Skyddsjord behöver inte dras upp ända till lamphållaren - det räcker med att skyddsjorden ansluts i botten på armaturen.
Bo har ju gett dig alla svar men ett tips om du inte tycker det är nödvändigt att vara helt trogen originalutförande är att du kan ta bort porslinsinsatserna med mantelklämmor i kopplingsdosan och lamphållarens dosa. Då kan du använda vanliga nutida kämmor som Wago, ubåtar edyl och använder bara befintliga mittskruven för skyddsjordning. Lättare att jobba på så sätt särskilt om man är ovan vid de gamla grejorna.
Bo: det stämmer att det är lamphållaren. Tack för svaret.
elmont. Du är bara avundsjuk för att du inte har så fina antika prylar
Skämt och sido. Jag tror inte det finns någon vedertagen definition av begreppet antikt. 30-40-tal stämmer nog. Strömbrytaren kan kanske vara lite senare. I mitt tycke är industriell el från denna period det vackraste och mest rustika som går att finna. Porslinsknoppar känns aningen för musealt, och går vi framåt i tiden så kommer bakeliten. Sieverts Kabelverk, som helt klart dominerar i de svenska industrierna, har större dimensioner på sina prylar. Detta tycker jag gör att de inte riktigt passar i ett hem. Deras strömbrytare, som fästs direkt på kopplingsdosan och som man bryter med ett litet hängande snöre, tycker jag är jädrigt söta. En välplacerad sådan med en gullig träknopp att dra i är ett litet konstverk! Dessa finns i såväl bakelit och gjutjärn, men storleken är problemet..
GK100: tack för tipset. Ska överväga det.
elmont. Du är bara avundsjuk för att du inte har så fina antika prylar
GK100: tack för tipset. Ska överväga det.
OT: 100 år är den normalt vedertagna definitionen hos samlare och antikvitetshandlare. Det är även en definition som förekommer i lagen när det gäller t ex exportbegränsningar av vissa kulturhistoriska föremål.Anders Heggestad skrev:
Klicka här för att svara