Såg i en facebook-grupp (elfel heter den) någon som lagt upp en bild på en infälld installation (som inte i sig såg konstig ut) - dock är det någon som kommenterar bilden med att man har fler än två rör till en apparatdosa och att det inte skulle vara tillåtet.

Tycker det låter lite märkligt då mycket av detaljregleringen försvunnit och det är upp till installatören att stå för funktionen samt att de allra flesta apparatdosor har många röranslutningar. Kan köpa att man inte skall göra en avgrening från apparaten till >2 rör då få apparater är gjorda för det men med en vettig dosa rymmer man WAGO bakom apparaten utan problem så att i det fallet gå ut med 3-4 rör bör väl rimligen inte vara ett problem?

Så, vad säger ni som kan reglerna, Bo?

Jag är ju inte Bo men jag kan väl svara i alla fall, du får ansluta så många rör som dosan har anslutningar för. Hur mycket du kan koppla beror på hur djup apparaten som ska sitta i dosan är och hur djup just den dosan är (det finns dosor med lite olika djup), det får inte bli så trångt att man måste "tvinga" in apparaten.

• Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
Det har diskuterats här också huruvida man får använda apparatdosor som kopplingsdosor. Utgångspunkten är att använda apparatdosor för apparater och kopplingsdosor för att koppla i. Men jag tror inte den allmänna meningen här är helt rabiat emot att koppla lite i apparatdosor. Sunt förnuft väger tungt här.

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Det fans ett förbud mot koppling bakom apparater som försvann någon gång på 80 talet.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Gamla förbudet gällde i princip all koppling i apparatdosor dvs även den numera vanliga och mycket lämpliga avgreningen via tex Wago istället för flera ledare på apparaterna. Och att koppla ut tex några tändtrådar med tillhrande PE och N via apparatdosor tycker jag är helt rimligt men att koppla motsvarande som i tak- eller rena kopplingsdosor ger ingen vettig överskådlig anläggning. Det borde även räcka med max tre rör i A-dosor annars har man som jag ser det tänkt till dåligt vid upplägget av installationen.

Kanske lite av vad Bo kallade sunt förnuft.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Fanns det något specifikt skäl till det gamla förbudet?

Jag måste komma ihåg att lägga upp en bild någon dag på en "skräckdosa" jag har i källaren.

Ursprungligen sitter det en inmurad a- dosa från 1931 i väggen. Till den går det 3 eller 4 rör. Sedan har man byggt på väggen (ursprungligen naturstens vägg) med ca 60mm, detta gjordes 1960. Då har man förlängt dosan med en ny dosa utan botten. Och in till denna nya dosa har man dragit minst 5 rör, förlagda i det nya lagret. totalt sett så betjänar denna dosa 4 olika individuella trappkopplade lampor, plus en utomhuslampa (källaringång). Man kan med ansträngning se att det finns kopplingar längst in i botten på den gamla dosan, men det är helt omöjligt att få in fingrarna och få grepp om någon tråd därinne. Jag har räknat till mer än 10 torixhattar, men där kan finnas några fler som är dolda av ledningar.

Jag har en fundering på att bila upp väggen och reda ut härvan. Lagret från 1930 har fått nya trådar 1960, så de är iallafall PVC trådar. Men tyvärr är både fas och nolla vita i den gamla installationen. Sedan verkar man ha bytt en del trådar vid en ombyggnad 1976, de trådar som är åtkomliga har modernare färger.

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
Orsaken var väl att dom g:a apparaterna var mycket djupare än dagens, ledningarna, på den tiden förbudet kom, var styva tjocka typ HVG samt skarvarna löddes ofta vilket i stort gjorde det omöjligt, dessutom sattes apparaterna oftast fast med klorna samt att dosorna oftast var av metall. De levde sedan kvar långt efter det att elektrikerna började koppla/skarva bakom apparaterna vilket var en följd av det större utrymmet bakom apparaterna och plastdosorna.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.