12 442 läst ·
24 svar
12k läst
24 svar
Bästa typen av skarv för EKKJ 3x10/10 i mark?
Kabeln är helt av så den kommer skarvas med ny kabel sista metrarna fram till huset. Spänningen är givetvis bruten.
Ser ni inte gelskarven jag länkade som ett bra alternativ? http://www.wattvaktarna.se/meny/eli...lskarv-gel-6-16-mm-0-61kv.html?ref_lp=prisvis
Ser ni inte gelskarven jag länkade som ett bra alternativ? http://www.wattvaktarna.se/meny/eli...lskarv-gel-6-16-mm-0-61kv.html?ref_lp=prisvis
Som jag skrivit tidigare så rekommenderar jag krympslangskarvar. (med lim inuti slangen)
Som nämnts ovan finns dom med skruvskarvhylsor istället för presshylsor.
Värmer gör du med en gasolbrännare eller schysst varmluftspistol.
En gelskarv ser jag som en nödlösning, men du ville ju ha nåt enkelt så därför tipsade jag om det.
Jag kan iofs vara konservativ
Gjuthartsskarvar (Ubåtar) är fanimig guds straff till elmontören, tycker jag, och gläds samtidigt över att aldrig behövt göra nån. Däremot har jag letat fram ett oräkneligt antal undermåligt gjorda sådana, därför kommer jag aldrig vika mig från min åsikt. Det kommer in vatten i dom, det handlar bara om när, inte om.
En kabelskarv är en svag punkt på kabeln, oavsett hur noggrannt man gör den efter konstens alla regler.
En gelskarv ser jag som en nödlösning, men du ville ju ha nåt enkelt så därför tipsade jag om det.
Gjuthartsskarvar (Ubåtar) är fanimig guds straff till elmontören, tycker jag, och gläds samtidigt över att aldrig behövt göra nån. Däremot har jag letat fram ett oräkneligt antal undermåligt gjorda sådana, därför kommer jag aldrig vika mig från min åsikt. Det kommer in vatten i dom, det handlar bara om när, inte om.
En kabelskarv är en svag punkt på kabeln, oavsett hur noggrannt man gör den efter konstens alla regler.
Jag kan tänka mig krympslangskarv också.bax skrev:Som jag skrivit tidigare så rekommenderar jag krympslangskarvar. (med lim inuti slangen)
Vet du var jag som privatperson kan köpa detta i Stockholmsområdet? Kanske finns något komplett kitt för den här kabeldimensionen?
Åk till närmaste Elektroskandia och köp en E 0716138, det är en komplett sats för att skarva, det som saknas är skarvhylsor så köp även det, betalar gör du med kort. Även privatpersoner fast då troligen utan rabatter om du inte prutar, priset ligger då på ca en hundring + moms. Låna eller hyr en presstång. Du har flera filialer att välja på så det blir troligen inte en så lång resa.
Ett annat alternativ som inte blir lika bra är en gelskarv tex Malmbergs E0718895 som är komplett med allt och klarar ledningar mellan 5g2,5 och 5g25mm2. pris ca 450:- + moms
[h=2][/h]
Ett annat alternativ som inte blir lika bra är en gelskarv tex Malmbergs E0718895 som är komplett med allt och klarar ledningar mellan 5g2,5 och 5g25mm2. pris ca 450:- + moms
[h=2][/h]
Produkter som diskuteras: "presstång"
Crimptänger
Crimptänger, även kända som kabelskotänger, är specialverktyg som används för att fästa en kontakt på änden av en kabel eller ledare. Dessa tänger pressar metallhöljet runt kabeln för att skapa en robust, tillförlitlig och långvarig
Läs mer
Tack för info.elmont skrev:Åk till närmaste Elektroskandia och köp en E 0716138, det är en komplett sats för att skarva, det som saknas är skarvhylsor så köp även det, betalar gör du med kort. Även privatpersoner fast då troligen utan rabatter om du inte prutar, priset ligger då på ca en hundring + moms. Låna eller hyr en presstång. Du har flera filialer att välja på så det blir troligen inte en så lång resa.
Skulle en sån här presstång fungera? http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Presstang-71604/
Vad kostar annars en duglig hos Elektroskandia?
Ja troligen, en "riktig" kostar säkert minst en par tusen och då blir det billigare att ta dit en elektriker.
OCH så tror jag att du har en kabel som heter FKKJ, till FKKJ ska du inte ha samma typ av skarvhylsor som till EKKJ. Är ledaren solid (en tråd EKKJ) ska man ha en skarvhylsa som är lite smalare är den flertrådig (FKKJ) är hylsans hål liiite grövre. Fråga om hjälp för att få rätt hylsa och köp några extra om du skulle misslyckas, dom kostar bara någon krona.
OCH så tror jag att du har en kabel som heter FKKJ, till FKKJ ska du inte ha samma typ av skarvhylsor som till EKKJ. Är ledaren solid (en tråd EKKJ) ska man ha en skarvhylsa som är lite smalare är den flertrådig (FKKJ) är hylsans hål liiite grövre. Fråga om hjälp för att få rätt hylsa och köp några extra om du skulle misslyckas, dom kostar bara någon krona.
Redigerat:
Gelskarven verkar helt ok men jag hade tagit storleken större som går till 25 kvadrat.Villiam skrev:
Någon skrev att ubåten är guds straff till montören och det håller jag med om men korrekt utförd håller den bra, dvs massan får härda på rätt sätt, rumstempererad, ordentligt blandad, inte rinner ut och inte fylla igen innan den stelnat men normalt använder inte proffsen denna på annat än blypapperskablar som är mycket känsligare så det är mest troligt såna du hittat fel på.
Får du tag i skarvsats med krympslang av rätt typ har du nog störst chans att lyckas även som ovan vid den typen av jobb. Och det går att använda biltematången också hylsorna är viktigast, rätt dimension och avsedda för ledartypen som nog trots allt är entrådig EK när det rör sig om 10mm2 och lite äldre kabel.
Gelskarven kräver kanske lite omsorg och vana om den ska gå att lita på och jag ser den även som en del andra som lite av en nödlösning och quickfix. En krympslangsskarv är enkel och relativt snabb och lättarbetad så det är väl att se som dagens förstahandsval för de som jobbar frekvent med detta. Men lite tvärtemot vad som sagts om den sk ubåten skulle jag hålla den som absolut främst av dessa skarvtyper, helt i alla aspekter korrekt utförd är det ingen svag punkt på kabeln snarare en mycket "överstark" punkt, men för att få den dit krävs omsorg, mer tid och en smula insikter som inte alltid finns tillhands. Och slarvigt gjord blir den därför lätt sämst av skarvsätten, massan är ju heller inte så trevlig att jobba med om det inte är enstaka tillfällen.
Gelskarven kräver kanske lite omsorg och vana om den ska gå att lita på och jag ser den även som en del andra som lite av en nödlösning och quickfix. En krympslangsskarv är enkel och relativt snabb och lättarbetad så det är väl att se som dagens förstahandsval för de som jobbar frekvent med detta. Men lite tvärtemot vad som sagts om den sk ubåten skulle jag hålla den som absolut främst av dessa skarvtyper, helt i alla aspekter korrekt utförd är det ingen svag punkt på kabeln snarare en mycket "överstark" punkt, men för att få den dit krävs omsorg, mer tid och en smula insikter som inte alltid finns tillhands. Och slarvigt gjord blir den därför lätt sämst av skarvsätten, massan är ju heller inte så trevlig att jobba med om det inte är enstaka tillfällen.
Finns ändå en hel del fallgropar med krympskarv till PVC-isolerad kabel med koncentrisk skärm om man är ovan, men ett snabbt råd är att låta det svalna ordentligt mellan omgångarna och samla skärmen annars kommer den smälta in i isoleringen. Gelskarv är smidigt vid mindre areor. Kör med skruvhylsor är mitt råd, istället för att köpa tång och felaktiga hylsor.
Summan av kardemumman så blir det väl ändå billigast om personen ifråga tar dit en elektriker som tar nån tusing för montering,resor osv och skulle det sen bli helt åt helvetet fel igen att skarven blir trasig så blir det väl kanske en försäkringsfråga och då kollar dom väl upp vem som utfört jobbet och hur den uppkom osv osv så i det långa loppet tror jag att det blir billigast så.För att ta dit en grävare igen osv kostar ju det med senare isf.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Tips på bästa skarvspacklet
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur skarvar jag takstolar på bästa sätt på ett förråd
Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass -
Hur gör man för att på bästa och snyggaste sätt skarva klicktak? Jag lägger på ett uthus. På det stora taket är det redan gjort på ett snyggt sätt.
Utbyggnad och tillbyggnad