Hej
Köpte "ny" spis på Blocket men märkte att den var rejält seg att bli varm och började undersöka kopplingen.
Min gamla spis var det kopplat på detta sätt:
Dvs två faser + jord
Men på den nya spisen är kabeln kopplad enligt alt 3, dvs tre faser + jord.
I uttaget på väggen finns det fyra kablar men i el-skåpet finns det bara två säkringar för spisen, vilket får mig att tro att det bara är två inkopplade (någon har varit lat...)
Min fråga så, kan jag utan problem koppla om på samma sätt i den nya spisen? Det är en Bosch och i den finns inte samma "instruktion" hur man kan koppla om som i den gamla som är en Elektro Helios. Kan spisen ta skada av detta?
Eller måste jag ha hem en elektriker som ser till att det verkligen blir tre faser i uttaget på väggen?
Köpte "ny" spis på Blocket men märkte att den var rejält seg att bli varm och började undersöka kopplingen.
Min gamla spis var det kopplat på detta sätt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dvs två faser + jord
Men på den nya spisen är kabeln kopplad enligt alt 3, dvs tre faser + jord.
I uttaget på väggen finns det fyra kablar men i el-skåpet finns det bara två säkringar för spisen, vilket får mig att tro att det bara är två inkopplade (någon har varit lat...)
Min fråga så, kan jag utan problem koppla om på samma sätt i den nya spisen? Det är en Bosch och i den finns inte samma "instruktion" hur man kan koppla om som i den gamla som är en Elektro Helios. Kan spisen ta skada av detta?
Eller måste jag ha hem en elektriker som ser till att det verkligen blir tre faser i uttaget på väggen?
Verkar ovanligt att du bara skulle ha 2 säkringar till spisen, men 4 trådar tyder på att ursprungsplanen var 3 faser+jord. Sedan kan någon kommit och gjort om i efterhand.
Verkar konstigt att du inte har mer information om spisen, kolla bak och inne efter kopplingsschema eller modellbeteckning, är det elektronik på den?
Testa inte mer innan du vet bättre vad det handlar om.
Verkar konstigt att du inte har mer information om spisen, kolla bak och inne efter kopplingsschema eller modellbeteckning, är det elektronik på den?
Testa inte mer innan du vet bättre vad det handlar om.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Du kan koppla om den för två faser. Spisen tar inte skada av det, och inte ledningarna heller vid normal användning då två faser ger 6.4 kW. Det gäller bara att lista ut hur du ska bygla. Lita inte på att värmeelementen är inkopplade mot plintarna på samma sätt mellan din gamla och nya spis... Om du kan se ledarna inifrån spisen på samma sätt som i din gamla på bild så kan det gå att lista ut, i kombination med lite ohmmätning. Du har fem plintar. På en av plintarna är två värmeelement inkopplad. De resterade fyra plintarna har en ensam ände på värmeelement inkopplad. Lite bilder finns här: http://www.byggahus.se/forum/el/217948-nya-spisbibeln.html
På den "nya" spisen, en Bosch HCE422120V finns det inga kopplingsscheman, varken på baksidan eller insidan, har skruvat upp bakplåten för att komma åt kopplingsplinten (som i princip ser likadan ut som på den gamla spisen) Hittar inget på deras site heller.
På den gamla spisen, Elektro Helios, finns den ett lättåtkomlig lucka med kopplingsschema, se bilden.
På den gamla spisen, Elektro Helios, finns den ett lättåtkomlig lucka med kopplingsschema, se bilden.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
En googling ger att detta är en 400 V-spis, så den kan kopplas in på motsvarande sätt.
så ser kopplingplinten ut på den nya spisen, lite suddig bild men ni ser säkert att jorden är längst till vänster och sedan kommer de tre faserna på 1, 3, 5, där 1 o 2 är byglad och 3 o 4 med. 5 är ensam.
Jag tänkte bygla ihop 1,2,3 och sätta en fas där och bygla ihop 4 o 5 och sätta en fas där.
Jag tänkte bygla ihop 1,2,3 och sätta en fas där och bygla ihop 4 o 5 och sätta en fas där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Och det baserar du på...en vild gissning 
Nåja, jag *tror* att det enda som händer vid en felaktig gissning att någon platta inte går.
Jag gissar på motsatsen, dvs 1-2 och 3-4-5.
Nåja, jag *tror* att det enda som händer vid en felaktig gissning att någon platta inte går.
Jag gissar på motsatsen, dvs 1-2 och 3-4-5.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Om man för övrigt som Slugge höjer blicken lite så har detta spisuttag uppenbarligen varit matat med tre faser och skyddsjord en gång i tiden. Därefter har någon behövt en nolla och lagt om till två faser, nolla och skyddsjord. Så den tredje säkringen bredvid/under de två du har idag har säkerligen använts till spisen. Men nu kanske den är upptagen till något annat?
Elcentralen är mycket nyare än uttaget och är av modern typ med jordfelsbrytare och automatsäkringar. Vad som verkligen finns bakom den/andra änden av kabeln vet jag inte. Jag ser bara att det finns endast två säkringar för spisen. Det fanns säkert en "lucka" i den gamla el-centralen som togs bort vid bytet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Jag ser nu att svaret faktiskt finns i din text - i hur den trefasiga inkopplingen var byglad. Ett hett tips är då att följa din gissning, inte min
.
e nog keramikhäll...
