Hej,

Råkade skada en EKKJ 3x10/10 kabel i mark vid ett grävarbete och undrar nu vilken typ av skarv ni skulle rekommendera för att skarva i marken. Ska helst inte kräva dyra pressverktyg eller dylikt.

Behöver kunna beställa på nätet eller köpa i butik i Stockholmsområdet.

Tack på förhand!

Har för mig att Jula säljer en Epoxi skarv, OK för nedgrävning, tror jag har sett något sådant på Hornbach också (jag skulle nog lite mer på prylar från Hornbach).

Det finns gelskarvar där enda verktyget som behövs är en insexnyckel, utöver kniv och avbitare då.
Finns på t.ex. Ahlsell, SELGA eller Elektroskandia.

Rent allmänt vill jag ju ändå rekommendera krympslangskarvar med presshylsor, men det faller ju utanför dina krav.

Är det inkommande elmatning? Då bör du köra med press skarv..

Och är det nätägarens ska du inte laga den överhuvud taget utan anmäla det så kommer dom och fixar till den. Dom kan blir ordentligt gramse om man mixtrar med deras grejer.

• Gilla
elektro och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle använt "ubåt", ser ut som en ubåt som man skarvar kablarna i sen gjuter man den med hartz, det bästa som jag sett hittills. Geleskarvarna går bra i ip65 dosor i kabelbrunnar, men inte fritt i mark, då är ubåten bäst, vet dock inte om den finns för 10mm2.

Ska man göra en riktig skarv så ät det en skarvsats med krympslang med tätningslim i och sen skarvhylsor som gäller enligt mig. Finns även skarvhylsor med skruvanslutning där huvudet på dom går av när dom är dragna till rätt moment.
Har vi använt flera gånger på jobbet till AXQJ 3x240/35 för 12 kV.

• Gilla
elektro
  • Laddar…
Skruv grejen funkar inte till. Skarvsats med krympslang är det enda riktiga...

Hylsor och krympslang är det man använder i ubåten. :D

Skruva ihop med en sockerbit och linda med eltejp.

Nä, skämt å sido. Vad säger ni om presshylsor, krympslang på varje ledare, vulktejp, och krympslang över hela paketet? Så brukar jag skarva iaf.
Vid grövre areor är det ju fint med de där "ubåtarna" man fyller med harts, som någon nämnde.

Minsta ubåten funkade fint till 10 mm[SUP]2[/SUP] i början på 90-talet iaf...finns krympslangskarvar också, men då behöver man nåt att värma med. Presshylsor rekommenderas fö.

Som sagt inte rekommenderat att göra detta om man inte är insatt men det enklaste sättet är med en gjuthartsskarv.
Bryt spänningen, mät. redan här kan det uppstå problem om du är osäker vilken kabel det är. Skala upp kabeln vid skadan - Bedöm hur pass skadad kopparn är på spänningsförande ledare, om det behövs skarva ihop.
Laga koncentriska ledaren ordentligt. Se till att inga bara koppardelar kan få kontakt under härdningstiden på något sätt, megga kabeln, blanda massan -ordentligt- och slå i, skarven ska ligga rakt och vara tät så massan inte rinner ut.
Låt stå ett par timmar innan du rör den. Blev nästan som ett bakrecept men är det nätägares kabel är det som sagt bara att ringa dit istället.
Är det bara yttermanteln som är skadad till koncentriska ledaren kan det räcka med vulktejp+eltejp.

Håller med Slugge angående gjutharts, det är troligen det bästa alternativet till en hållbar lösning för en "amatör".

Vad gäller gele är det bra för småkablar men jag har inte sett så stora boxar som till 10 kvadrat. Samma med ubåt, ta större än du tror behövs hellre för 10 kvadrat EK svänger man inte runt med hur som helst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.