8 219 läst ·
67 svar
8k läst
67 svar
HJÄLP! Akut isolationmätning i Östergötland 13/4
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Haha, fast jag är helt seriös nu! Om jag lämnar bilen på verkstad för att utföra något, visst men säg att jag ska felsöka något, varför kan jag inte då få rådfråga bilmekanikern och utföra arbete, för att få det godkänt senare? Det skulle för mig vara fullt normalt.SBH skrev:
du mena så duBrallan84 skrev:
Men Brallan84, förstå att det som frågas här inte enbart läses av den som frågar!
Efter en tid kommer någon annan som skall lägga värmegolv, på att det kanske går att söka svar här på BH hur man kan låna en megger. Har då denna läsare noll koll, kan det vara bra att få information om behörighet och även garantier.
För du måste hålla med om att det inte är så vanligt att folk springer omkring med en megger för att enbart kolla lite?
Efter en tid kommer någon annan som skall lägga värmegolv, på att det kanske går att söka svar här på BH hur man kan låna en megger. Har då denna läsare noll koll, kan det vara bra att få information om behörighet och även garantier.
För du måste hålla med om att det inte är så vanligt att folk springer omkring med en megger för att enbart kolla lite?
Känns som att TS meggar forumet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 851 inlägg
Ok, så du hade för avsikt att mörka din egen installation av golvvärmen och låta din elinstallatörkompis skriva på.Brallan84 skrev:Jag tycker jag är tydlig med att diskutera behörighet inte var relevant, jag ska ju inte behöva skrika ut det. Jag är noga med att söka mig till och verifiera behörighetsgraden i det jag håller på med. Att det skall vara rätt utfört osv. Nu låter det som jag skjuter mig i foten genom att säga detta, men det betyder ju inte att jag exempelvis gjort en deal med en installatör som hjälper mig på vägen, för om vi ska hårddra det hela, så är själva kabelläggningen i sig, inget avancerat, dock finns ju kraven på resterande arbete.
Jag blev tipsad av en här på forumet att vara saklig i det som behöver kännas till, resten skulle jag avvakta med att berätta. Varför? Jo, helt enkelt för att man kan ge falska "bevis"
Om det skulle spåras till mig, om något skulle hända, är det protokoll som är korrekt ifyllt av en utbildad installatör, då falska, bara för att jag fört denna minst sagt utdragna och rätt meningslösa diskussion?
Jag är jättetacksam över den info man kan få men i slutändan är det ju jag själv som gör valet. Man kan informera, det kan man, men då måste man även kunna ta att det räcker med det, inte börja tjata.
Här på forumet är ofta frågan om behörighet aktuell, som bl.a handlar om att ha rätt kompetens. Eftersom konsekvenser vid fel kan vara farliga för personer så hoppas jag att alla som pular ser till att de utför jobbet med minst samma säkerhet som en yrkesman. Ingen vill att det ska bli ett åklagarärende eller försäkringsärende.
Men i samtliga fall antar jag att alla tar ansvar för sina handlingar för den händelse att det trots allt skulle gå fel. Vill du lägga golvvärmen själv så tycker jag därmed att du tar garantiansvaret själv också. Jag tror det finns ett ord för motsatsen. Det spelar ju ingen roll, för givetvis lägger du golvvärmen fackmannamässigt så att det aldrig kommer att bli ett "garantiärende".
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Tråden har divit iväg ordentligt, jag stänger. Skall se om jag hinner rensa lite senare också.
/moderator
/moderator