El
empame: [citat] Problemet var att jag endast hade tändtråd från öv till utebelysningen (ingen nolla). Kunde heller inte tråda i fler kablar. Men nu hittade jag ett astrour som passar i apparatdosan, bara att byta ut nuvarande strömbrytare till ett ur så är allt klart.
-=fullmoon=-: Iofs är ju en förlängningskabel förbrukningsvara på byggen då de utsätts för rätt mycket slit och släng. Efter nått år är de inte säkra att använda längre.
DjAlbert: Gamla sortens karftuttag/3fasuttag brukade kallas motoruttag lr motorkontakt, för de va iprincip det dom användes till,motordrifter.
elmont: OCH det är lättare att misslyckas med presshylsor än med Wago222
Slugge: [citat] Fick du inte redan på det redan för ett år sen i detta forum? Bra att allt är klart och att du på sikt ska förbättra det också! :thumbup:
Elkludde: Men det framgår av protokollet att elen ingår i bes numera ,jag får rätta mig själv här Och följaktligen har dom ett ansvar för deras återkommande galanterier TS jaga AC med blåslampa
elmont: Det ska gå ett rör från dosan, där termostaten sitter, som slutar i spacklet under plattorna. I röret ska det vara en ca 3-4 mm grov ledning med två trådar i. Den ska man kunna byta ut. Där kan man även mäta och se vilket värde man får från golvgivaren och då kontrollera om det är rätt värde. Vilket värde man ska få beror på vilken givare man har. Det händer även att någon
elmont: Man har ju en "startbana" där man får öva innan det blir "verklighet" och det är väl så enkelt att övning ger färdighet samt att man under resans gång gör vissa misstag som man lär sig av. Det är i alla fall knappast nått man kan läsa sig till utan måste "träna". Man lär sig rätt fort hur hårt man kan dra utan att det blir skador, i alla fall dom flesta som skruvar hundratals
EyEr0n: [citat] Det kan omöjligt vara svårt för en händig elektriker att ersätta den gamla laddaren med en ny. Det behöver inte vara orginal.
Berkan: Ja, troligen måste det bli någon sådan variant. Jag får ta och undersöka närmare helt enkelt och begära att få ett nätverksdiagram för ringklockeinstallationen.
Pe_Er: Då är vi överens. Man tackar för dom snabba svaren!
pelpet: Om du ska sätta dit någon brytare utan klor så kan du komplettera med dosclips som sätts på dosan.
FemTummar: Tack, det blir troligen så det blir och ja -- det blir en elfirma som gör jobbet. Tack för påminnelsen om urspårningen, den hade jag nog kommit på väldigt sent annars!
elmont: Men det förutsätter att den behörige gett sitt klartecken INNAN. Samt vill man dra sina rör/slangar själv konsultera med den behörige INNAN så slipper man undan dom grövsta tabbarna. Sedan är rördragning i en villa en rätt liten del av kostnaden, det tar en till två dagar för en yrkesman.
Roland112: Nu har elektrikern varit på plats. Den nya jordfelsbrytaren är på plats och tar hela huset utan luft/vatten värmesystemet. De verkade inte vara några konstigheter heller när den kopplats in som krävde felsökning. Jag bad honom även att låta vägguttag på utsidan huset samt utebelysning (som också är jordade) att sitta på den gamla jordfelsbrytaren så nu har jag två
hantverkare1: [citat] Jo då, har totalt 11 (!) st. Bara i dessa 2 rum. Ringde en elektriker, blir bara irriterad om jag ska börja gräva i detta.
mycke_nu: Hallå Elverket? Det var nån polack här igår och svetsade lite. Han bytte min huvudsäkringar till 25A, skulle ni kunna registrera det?
anders07: Oj, jösses, denna el-tråd spårade ur fortare än någon annan jag sett här på BH... :o Lyssna på de riktiga experterna. Det är helt ok att göra, används inte tre-fas säkring ska det märkas i centralen!
MH1001: Nä, verkligen. Förimpledansen ligger på Z= 0,3 Ohm så att komma upp i 10kA känns ju rätt svårt. Varför sätter man ens in 10kA i en Villa-central? 6kA måste ju vara mer än tillräckligt typ jämt? Man jag tänkte ju för att det sitter 10kA i centralen idag att det vore rimligt att fortsätta med samma specifiation. Men är väl kanske lika bra att försöka få ta på likadana MLine
elmont: Det är lika olovligt som all annan kraftavledning, man får inte använda strömmen innan den är mätt. Vill man koppla in nått på kabeln närmare dosan så får man flytta mätaren.
Paxman: Återkopplar lite. Jag skaffade JULAs armaturer och testade...de funkade rent dimensionsmässigt men ljuset var på tok för svagt och dessutom lite för varmt. Det slutade med att jag satte en av ASEA-armaturerna vid sidan av portens skena som Emil_K föreslog. Det är inte på något sätt optimalt men det ger mer ljus än JULA-armaturerna och får fungera så länge. Längre fram kanske det
lars_stefan_axelsson: [citat] Fast den största risken är att det går för lätt att slå till den igen mitt i arbetet. Både av misstag ("Vad mörkt du har det!") och att man kommer när. Inte ens en bit tejp hjälper mot det. ;) (Ja, jag brukar själv fuska med det här).
ja73: Jag har gjort detta med dessa komponenter, rörelsevakten före dimmern. Det ska inte vara några problem med rörelsevakter som använder nollan. http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Uttag-Strombrytare-och-Dimmer/Rorelsevakt-44811/ http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Uttag-Strombrytare-och-Dimmer/Dimmer-46913/ Ikea dimbar LED E27.
mycke_nu: Även en bra påminnelse om varför man ALDRIG skall pilla i mätarskåpet. Kortsluter man innan huvudsäkringarna blir det en sjuhelvetes smäll och man hamnar garanterat på akuten.
sir_daniel: Intressanta är att de 12w led jag har hållt nu i 4 månader. men räcker att det är olika batcher, osäker om jag köpte alla från samma eller ej
hahalj: [citat] Svarar själv på detta, har haft kontakt med Efergy teknisk support, och det verkar som om databasen i enheten är skadad. Fick rådet att göra en komplett Reset, det ska initiera om enheten och lösa problemet. Men det finns tyvärr inget sätt att få tillbaka förlorade mätningar :mad: Ingen mer som har/haft detta problem?