Snigla
Snigla: [citat] Ska fundera på om vi planerat in något inom snar framtid där vi måste ha hit en elektriker för, isf kan han få kapa ledningarna som bonus när han ändå är här. De (golvvärmen inkl reglagen) ska bort permanent iaf så jag vill inte ha några lock helst (är numer installerat jordvärme i huset/radiatorer) och även klinkergolven ska bytas ut till trägolv så småningom (men man
2 svar · 958 läst
F
f91jsw: Du kan inte alls räkna med att inkommande blå är nolla och vit är fas. I vårt hus är det tvärtom: blå fas och vit nolla. I äldre installationer kan det vara precis hur som helst. Nu spelar det förmodligen ingen roll för funktionen i detta fall men mät ändå.
15 svar · 2,1k läst
·
F
Fred vom Jupiter: Det verkar ju finnas el till badkaret eftersom lampa och bottensystem fungerar. Då är frågan vad som inte funkar för munstyckena. Då får man hitta var avbrottet är. Man kan kolla om det kommer ström fram till pumpen när man slår på den. Om det finns ström där så kanske det är glapp i någon kontakt där eller så är pumpen trasig. Finns där ingen ström kollar man om det kommer
19 svar · 2,0k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Brunnen.. Starta en tråd om ditt badrum i detta delforum om just badrum. Då kommer du få fler synpunkter för det verkar inte stå helt rätt till där! //Patrik
15 svar · 2,3k läst
·
Värmdöbo
Värmdöbo: tror jag la det här inlägget helt galet, Moderator får gärna ta bort det!
1 svar · 1,0k läst
·
S
Styrman_jansson: [citat] Ibland får man vad man betalar för ;)
9 svar · 2,9k läst
A
apotekarn: Hej, Ta dit dom och låt dom titta på huset. De återkommer ganska snart med en skiss på de önskemål ni har. En övervåning kostar ca 700-900.000 beroende på vad för övervåning man ska ha. Tror säkert man kan göra det billigare på ena eller andra sättet men inte snabbare. Åtvidaberg är där en vecka. Om man gör allt i raketfart och beställer färdigmålad panel kan man nog vara
9 svar · 14,2k läst
E
elmont: Vad jag ville säga var väl att man INTE måste använda en gummikabel för att ansluta apparater utan att anslutningsmetoden ska/kan väljas efter "omständigheter". Och om man gått upp en area eller två och haft starkare säkringar hade det inte funkat då? Även med Adam och Jamie i källaren ???
16 svar · 5,4k läst
·
fahlis
fahlis: Gelia art nr 40 6011 0111 bör passa.
5 svar · 3,2k läst
·
A
Allmänobildad: Dioderna i sig blir ganska varma, varför starka ledljuskällor har stora kylflänsar. En liten och tät armatur i kombination med ledljuskälla utan riktigt dimensionerade kylflänsar resulterar i överhettning. Drivarn i ljuskällan innehåller troligtvis och förhoppningsvis ett överhettningsskydd. Förmodligen löste det ut i din lampa. Lampan går att tända igen när överhettningsskyddet
1 svar · 1,1k läst
E
elmont: Normalt får väl husköparen en elritning att "ta ställning" till, där husfabrikanten redovisar sin "leverans". Ofta är standarden långt under SS men eftersom köparen inte "protesterar" så godtar köparen husleverantörens upplägg. Det hela handlar bara om att det ska bli så billigt som möjligt för husleverantören, för att sedan husköparen för dyra pengar blir tvungen att
129 svar · 26,3k läst
·
F
-=fullmoon=-: [bild] Slang bör fästas regelbunder. Billig skitslang fäster man med 4 klammer per meter och dyrare klarar man sig med en per meter. Bör dock alltid sättas en klammer minst vid varje böj och anslutning mot dosa. Men det går faktiskt att bara "kasta" ut slang om man har en vettig fjäder som bla pipelife säljer. Är för elektriker och således fördyr för privatperson att äga. Men sen
22 svar · 9,8k läst
·
E
elmont: Jo man när man kopplar in elementen ska man "varva" faserna så att dom belastas så jämt som möjligt.
12 svar · 6,3k läst
·
fubar
fubar: Puts med frigolit bakom. :( Så det skulle ju kunna vibrera rätt duktigt. Vid huvudentrén är det inte så långt till gatan. Kan det ta upp vibrationer från (tung) trafik?
8 svar · 3,5k läst
·
mycke_nu
mycke_nu: Det bästa är att mäta med en glödlampa (som dom gjorde hos en tvättmaskinstillverkare där jag sommarjobbade). Lampan lös inte: 0 Volt Lampan lös: 220 Volt Lampan lös jättestarkt: 380 Volt (Det här var på den gamla goda tiden när det var 220/380V i tamparna.)
39 svar · 8,7k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: [citat] OK, då är det eventuellt ett *allvarligare* fel än om bara jordfelsbrytaren löst (det räcker oftast med ganska lite fukt på fel ställe för att det skall ske). Dina säkringar skall *inte* lösa ut vid normal drift och det kan vara (åtminstone) en brandfara som ligger och lurar. Försåvid att ni inte drar så mycket ström med er utomhusbelysning att ni överbelastar gruppen. Vad
9 svar · 3,1k läst
·
A
Allmänobildad: En av alla gånger jag bytt uttag och stickpropp var jag delvis skyldig själv; Var hemma hos en äldre dam som nyligen köpt en sprillans ny Electrolux inkl. installation och bortforsling av gamla spisen. Jag befann mig i badrummet som höll på att renoveras vägg i vägg med köket. Gammal stenkåk så självklart åkte slagborren fram när handdukstorken skulle upp. Damen som stod vid spisen
13 svar · 12,5k läst
·
Müssli
Müssli: De måste också jordas om du ska följa föreskrifterna. Man måste jorda alla uttag inkl takuttagen. 😊
1 svar · 1,7k läst
R
rasamus: När det gäller doslock med snäppfäste är det bara schneider som gäller. Allt annat är mer eller mindre skräp. http://www.schneider-electric.se/sites/sweden/sv/produkter-tjanster/ekatalog.page?URL=http://ecatalogue.schneider-electric.se/ProductSheet.aspx%3fproductId=747043%26groupid=151358%26navid=79732%26navoption=2
10 svar · 15,5k läst
F
fiskbuggaren: [citat] Julas central är (enligt uppgift) redan avsäkrad 4x16A så trådarna i borde vara ok.
10 svar · 2,8k läst
E
elmont: Lättast är det att koppla "bakom" uttaget och bara ha en (av varje) tråd kopplad på uttaget. Har man 4 trådar kopplade i uttaget blir det lite "knöligt" att jobba med och det kan lätt lossna någon tråd när man "bökar".
8 svar · 68,1k läst
·
N
Nagnud: Tack för alla tips! Skurnylon och t-röd funkade bäst av det jag testade. Det mesta av det röda försvinner men sladdarna är lite rosa :-) Hade passat bra i någon av döttrarnas rum iofs. Jag ryckte klamrarna och kommer lägga tillbaka det mesta i kabelkanaler när jag lagt golvet och satt upp de nya socklarna. På ett ställe där det blir svårt att få till kanaler målar jag över med
8 svar · 14,6k läst
Blindnit
Blindnit: Nä, det är inget jag noterat tycker jag?
29 svar · 22,8k läst
·
N
Nerre: Hur vet du att strömmen var avstängd när du klippte kabeln om du inte hade mätt?
12 svar · 8,2k läst
·
S
Slugge: Eller dra ut den och dra i ett snöre eller koppla bort den i andra änden.
6 svar · 20,3k läst
R
Roger Ekholm: http://zensehome.se/ kan ju va ett alternativ annars men vet ju inte exakt vad du tänkt styra.. men att dra cat6 kabel istället för trådlöst är ju alltid det bästa .
16 svar · 6,0k läst
L
Lambis: Sant jag mena utrymme under sockel som är spårat.Kabel ligga bra där och är skyddad mot spik etc.. för dragavlasting ska jag har på bådda elluttag och koplingsdosa, sen använda tkk klammer på väg som kabel syns plus fästa kabel bakom sockel när det komma up. Hoppas det ska räka. [h=1][/h]
11 svar · 8,9k läst
·
GoForIt
GoForIt: [citat] Ja, då kan man ju misstänka att Jula inte riktigt har studerat färdigt det där med dimmers till LED. Går man via länken så rekommenderar de ju flera olika varianter, förutom sitt egna märke även från ELKO och Schneider Electrics.. Det hade ju varit roligt att testa det med deras dimmer.. Fungerar det inte är det ju bara att reklamera hela rasket..
12 svar · 6,8k läst
Mikael_L
Mikael_L: Jag skulle skarva/grena med wago 222 och se till att kabelkanalen inte är öppningsbar utan verktyg och i övrigt se till att kabelkanalen verkar ha en god skyddsklass map hål och springor man kan peta i + att den motstår miljön runt avseende fukt, damm, slag och stötar *. Jag skulle vilja se att det finns två heltäckande elektriskt isolerande skyddsbarriärer, där den första är kabelns
3 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.