Nyfiken som man är så kollade jag in Salming's 28-miljonerskåk på nätet (http://www.byggahus.se/ekonomi/borje-salmings-svarsalda-hus), lite konstig design kan jag tycka - vissa delar "herrgårdsstil" men sedan spottar och infällda högtalare kombinerat med ELJO RENOVA (kan nog tycka att den senare kunde varit bortvald)..

Men, när man då kommer till matsalen så ser man denna estetiska fulländning
sex dosor.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ursäkta språket men hu f-n är man skapt när man i kungen av ishockey's finrum smäller upp en rad med sex kopplingsdosor mitt på en vägg? Vad skall Wayne Gretzky tro när han sitter där och skall avnjuta en delikat rådjursfile :-)

Lite oregelbundet utspridda dessutom...

Patrik Hed, vad säger du - hade du gjort sådär?

I så fall passar ju heller inte tilluftdonen in. Eller termostaterna. Jag tycker det funkar med stilen och inbyggda högtatare och spottar, och Renova är snygga. MEN.. kopplingsdosorna? WTF?

Det KAN ju faktiskt vara så att de där doslocken inte sitter där för att det är eldosor bakom. Genomgående fästbultar till markis som man vill kunna ta loss utan att riva upp väggen eller nåt liknande?

Skulle nog ta ett foto, måttsätta och sedan ta bort locken, sätta dit nåt slags lock som går in i dosan och sedan tapetsera över.

Eller tapetsera över doslocken (inte bara locken utan hela våden) så att dom blir mindre iögonfallande.

Ja, jag har i alla fall aldrig stött på något ställe där man har varit tvungen att sätta 6 st kopplingsdosor bredvid varandra. Om man inte lyckas sprida ut det mer så har man gjort en dålig planering.
Det kanske är en hel hög med dragdosor (som kan vara bra att sätta om det är väldigt långa slangar).

//Patrik

O
Ganska intressant, med tanke på att vi pratar om någon som bara tjänar liiiiiite mer än vad jag gör....
Då borde man ha råd med att se till att det blir en ordentlig lösning.
Fasiken jag tror inte att jag hade accepterat en sådan lösning.... oavsett ekonomi......

Är det inte en hockeyspelare vi pratar om? Tror inte han är någon större estet.

Störde mig faktiskt mer på att termostaterna och lysknappen inte satt på samma vägg. Doh?!
Tycker faktiskt att högtalaren är placerad på ett bra sätt emot hur ventilationen sitter. Jag hade nog inte velat ha något av detta utan att ha någon annan utsmyckning i taket som man hade kunnat dölja de lite. De där "gråa" gallren är inte så snygga på högtalarna och för att inte tala om Loggan som vissa envisas med att ha som inte går att ta bort!

Men åter till topic så undrar man lite varför det sitter 6st doslock där.

Det kan tänkas att de två till höger döljer en trafo då locken sitter tajt och är klippta. De i mitten sitter så pass närma varandra att man kan misstänka att det handlar om mängder med ytterbelysning eller tändningar. Det finns ju uttag vid varje fönster.
Jag har svårt att tänka mig att man gör ett rörutsläpp för kristallkronan men det kan vara en anledning till att det är en extra kopplingsdosa. Men man har minst 1 eller två takdosor om man kollar bortanför takkronan. bör vara en "bakom" kameran med tanke på storleken på rummet.

Den sista kopplingsdosan kan vara för ljudet.

Det kan vara svårt att få ner antal dosor men utan att vara på plats och ha byggt det så kan det vara svårt att veta.
Kanske fick Elektrikern reda på att det skulla hänga stora gardiner framför fönstren och dörren? Beställaren kanske godtog hur placeringen blev med tanke på att det annars blir långt eller ville samla dosorna istället för att sprida ut 6st i ett rum. Hade nog sett mer knäppt ut enligt mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.