@Nerre: du ska ha credd för att du har koll på din el men alla har inte det. Man höftar o höftar o tillslut står någon stackare som tror att proppen är det som skyddar en, samtidigt som kyl/frys en vattenkokare plus mikron och en brödrost(vanlig frukost) står på samtidigt. Nu menar jag inte att det tar eld på stubinen men du förstår. Kan man ge tips och råd utan att gå utanför ramarna, så skyddar man både sig själv och andra.

Så länge det är korrekt avsäkrat så ska det inte bli några problem i längden då heller, utöver att man kanske råkar ut för att säkringen löser i onödan.

Så av helt andra skäl är det troligen bättre att köra kyl och frys på en egen grupp, då riskerar man t.ex. inte att frysen blir strömlös när ungarna fixar mellanmål i mikron.

Brallan84 skrev:
Ok vi säger såhär:

TS vet om att det inte skall drivas stora effekter för länge, helt ok där, enligt dig. Men vad händer när TS barn ska värma mat i mikron o brassar på 7-8min(varje dag)?
Ingenting. Det är fortfarande tillfällig överlast. En mikrovågsugn kan inte ge upphov till något problem i det aktuella fallet.

Brallan84 du kan börja med att rannsaka dig själv om du i provocerande ton ska upprepa stöd i regler, föreskrifter mm. Jag ser inget som skrivits tidigare som strider mot dem eller ett sunt tekniskt förnuft eller de ovedersägliga fysiska faktum som ligger bakom dessa.

Snarare du själv som för fram lite eget hittepå, inget dåligt eller orimligt men du ska kanske inte blanda det med dina krav på absolut saklighet, regler osv. Det finns många här med oproportionerligt intresse och därav kunskaper i de här frågorna så diskutera istället för att gå in med huggsabeln så lär både du och vi andra oss något.

Brallan84 skrev:
Ditt resonemang är ju faktiskt lite skrämmande men låt stå för dig, sluta säg att det är fakta.
Det är fakta, vilket jag råkar veta eftersom jag jobbar bland annat med riskanalys och utveckling av elektrisk apparatur.

Brallan84 skrev:
Du har nu sagt 2ggr att jag inte ska vara otrevlig, det behöver du inte säga igen.
Det verkar behöva upprepas eftersom du fortfarande inte bett om ursäkt och fortsätter hålla en otrevlig ton.

Brallan84 skrev:
Jag vill få en ton där man ska hålla sig till det som faktiskt är regler och fakta. Du säger att mikron och vattenkokaren inte var tänkt men nu finns det ju ett uttag där, jaha?!?! Så då är det ok menar du?
Det finns inga regler som förbjuder inkoppling av godkänd apparatur i ett uttag. Inga alls. Så givetvis är det OK enligt regelverket.

Brallan84 skrev:
Lyssna nu, utgå från fakta och regler när det kommer till elinstallation. Det är en sak att ge egna råd om att skruva gips eller trall men el ska man inte höfta/chansa med och för den delen heller inte ge sina egna lösningar som fakta och råd.
Jag har för det första inte gett något råd, och för det andra inte beskrivit någon "egen lösning". Min installation är helt enligt regelverket och för övrigt inte gjord av mig.

Brallan84 skrev:
Du förlitar dig på din säkring du. Om det vore felsäkert borde väl inte överbelastningar existera överhuvudtaget i elbränders statistik.
Peka på ett exempel där tillfällig överlast i en korrekt utförd installation lett till brand.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
f91jsw skrev:
Ingenting. Det är fortfarande tillfällig överlast. En mikrovågsugn kan inte ge upphov till något problem i det aktuella fallet.
För övrigt handlar det inte ens om överlast. Om vi antar att mikron har en märkeffekt 1250 W, kylen och frysen 90 W vardera så landar vi på 1430 W, dvs 6.2A, med en komfortabel marginal till säkringen.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
@f91jsw:

Jag har väl aldrig sagt att det inte är tillåtet att koppla in 100 vattenkokare i samma uttag, men det kallas väl sunt förnuft och man förespråkar väl inte att det är ok, och det enda som avgör om det funkar eller inte, är om proppen håller.

Aja skitsamma, orkar inte riktigt diskutera detta mer. Ge era goda råd, så håller jag mig på rätt sida.

Visst, jag kan köra 250km/h, bilen kommer inte gå sönder, men jag skulle inte förespråka att någon gör det, även om någon frågade.

VAD förespråkar du då?

Att man ska ha en grupp per uttag och aldrig ansluta mer än en apparat till ett uttag?

Annars verkar du mest klaga på vad vi andra säger utan att ge några råd själv.

Brallan84 skrev:
Jag har väl aldrig sagt att det inte är tillåtet att koppla in 100 vattenkokare i samma uttag, men det kallas väl sunt förnuft och man förespråkar väl inte att det är ok, och det enda som avgör om det funkar eller inte, är om proppen håller.
Du hänvisar ju till "regler och fakta". Om du menar att det inte är enligt reglerna så innebär väl det att det inte är tillåtet, eller? Om inte, vad menar du då är mot reglerna?

Jag tycker inte det är sunt förnuft att koppla in 100 vattenkokare i ett eluttag. Däremot ser jag inget problem i att man kopplar in apparater i uttag på en grupp vars sammanlagda märkeffekt något överstiger säkringens märkström, så länge det handlar om apparater som används sällan och inte samtidigt.

Nu var ju egentligen inte frågan vad man får eller inte får koppla in, utan vad ett "normalt" kyl + frysskåp har för märkeffekt.

Om det är huvudfrågan så kan jag göra tråden kort;

Öppna dörren på din kyl/frys och läs på etiketten. Där står märkeffekten och en massa annan data. :)

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
roland53 skrev:
Om det är huvudfrågan så kan jag göra tråden kort;

Öppna dörren på din kyl/frys och läs på etiketten. Där står märkeffekten och en massa annan data. :)
Problemet är att jag inte har den tilltänkta kylen + frysen idag, utan en gammal halvhöjdskyl med frysfack från tidigt 1800-tal. Så det som står på den etiketten (som förövrigt inte sitter i kylen, men det kanske sitter någonting på baksidan om jag drar ut den) är nog ganska irrellevant om jag ska skaffa en skapligt modern kyl/frys efter renoveringen.

"Det ska nog inte vara några problem" från bo och f91jsw låter betryggande, alternativt tänkte jag göra lite statistisk undersökning framöver och glutta i vänners och släktingars kylar och frysar när jag ändå är på besök.

Redigerat:
Eller så Googlar du på det som du tänker skaffa och kollar vilken effekt det har. Dom flesta som säljer på nätet brukar ha alla uppgifter på "sina" prylar utlagda.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.