3 377 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
dimmer lyser svagt i båda ytterlägen, maximum i mitten
Hej Alla
Jag har hittat en dimmer som legat på någons hylla, länge. Så jag kan inte veta hundra om den fungerar.
Det är en schneider attd1000rl och tål mer effekt än den gamla, vilket jag vill åt.
http://se.snb.leon.se/Downloads/PDF/monteringsanvisningar/mi2217.pdf
Det är en dimmer som måste ha en nolla inkopplad för att fungera.
I huset är det relativt nya kablar, så blå är nolla, jag summrade mot jord för att vara säker.
I dosan i väggen finns det lite fler kablar hit och dit, uttag vid golvet, men jag har kartlagt dom och det hela fungerar med den andra "vanliga" dimmern. Så jag vet vilken som är tändtråd. Kollade dessutom efter i taket.
PROBLEMET
Testas med 60 W glödlampa
I dimmerns maxläge lyser den kanske med halvstyrka och efter ca 20 sekunder sjunker det ytterligare. Vi får då en dimmerkruva som har sitt minimum i början och slutet och ett mycket svagt max i mitten.
Detta verkar tyda på någon slags överhettning, det står i instruktionerna att dimmern kan dimmra ner sig själv vid överbelastning. Nu är den ju inte överbelstad, men kanske felkopplad eller är enheten trasig?
Jag har kopplat in många dimmrar förr, men ingen med nolla.
/Kristofer
Jag har hittat en dimmer som legat på någons hylla, länge. Så jag kan inte veta hundra om den fungerar.
Det är en schneider attd1000rl och tål mer effekt än den gamla, vilket jag vill åt.
http://se.snb.leon.se/Downloads/PDF/monteringsanvisningar/mi2217.pdf
Det är en dimmer som måste ha en nolla inkopplad för att fungera.
I huset är det relativt nya kablar, så blå är nolla, jag summrade mot jord för att vara säker.
I dosan i väggen finns det lite fler kablar hit och dit, uttag vid golvet, men jag har kartlagt dom och det hela fungerar med den andra "vanliga" dimmern. Så jag vet vilken som är tändtråd. Kollade dessutom efter i taket.
PROBLEMET
Testas med 60 W glödlampa
I dimmerns maxläge lyser den kanske med halvstyrka och efter ca 20 sekunder sjunker det ytterligare. Vi får då en dimmerkruva som har sitt minimum i början och slutet och ett mycket svagt max i mitten.
Detta verkar tyda på någon slags överhettning, det står i instruktionerna att dimmern kan dimmra ner sig själv vid överbelastning. Nu är den ju inte överbelstad, men kanske felkopplad eller är enheten trasig?
Jag har kopplat in många dimmrar förr, men ingen med nolla.
/Kristofer
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 905 inlägg
Låter ju jätteskumt. Innan du "skriver av den", så mät att du verkligen har 230V mellan fas o nolla, och att du har 230V fas till jord. För de felkopplingar jag kan tänka mig här, är om nollan trots allt inte är nolla, eller om fasen inte är fas, utan ex. tändtråd.
Jag mätte 230 V över både fas och nolla och fas och jord.
Upptäckte dessutom att dimmern ändrar sin karaktär efter 30 sekunder inkoppling.
Först fungerar den som vanligt, fast det starkaste läget är inte full styrka. Efter ca 30 sekunder verkar det som om dimmern max läge sjunker mer och mer.
Upptäckte dessutom att dimmern ändrar sin karaktär efter 30 sekunder inkoppling.
Först fungerar den som vanligt, fast det starkaste läget är inte full styrka. Efter ca 30 sekunder verkar det som om dimmern max läge sjunker mer och mer.
Visst hade du "bara" en 60 W glödlampa? Det är ju inte så "långt" från mingränsen på 40W. Givetvis borde det fungera men är dimmern på gränsen skulle det kunna vara för låg belastning. Troligtvis en rätt osannolik teori men det går ju enkelt att testa med lite högre belastning och se hur den reagerar.
Klicka här för att svara