El
Bo.Siltberg: Ja, det är en av reglerna som kontrollerar ifall kabeln i sig tål kortslutningsströmmen. En annan regel är kravet på frånkopplingstider som kanske inte alls tillåter 63 A utifrån ledningslängder etc. Tumregeln 63 A / 6 mm² tror jag kommer från SS 424 14 24.
Nerre: Om jag tolkar frågan rätt så sitter det redan idag i huvudbyggnades central en JFB som används för uttag som sitter på fasaden. Nu ska det dras en ny matning till garaget från huvudbyggnadens gruppcentral och garaget kommer ha en egen JFB. Då ska ju inte den matningen sättas efter JFB för fasaduttagen, däremot ska det ju avsäkras i "huvudcentralen". Men det där har ju elektrikern
hempularen: Är det bara ett brummande (svagt) så tror jag inte att det är något att oroa sig över.
ion: Nja, nu är du väl lite väl ödmjuk. Mellan motor och motorskydd finns en kabel med blå ledare. Men i matarkabeln kan jag inte se att det finns, och det är väl lika mycket den det handlar om, om han skulle konvertera till 1-fas. Fokus kom att handla om motorplinten, i alla fall från min sida. Så jag kan inte se annat än att du hade rätt i det stora hela.:thumbup:
vojma: 2 man x 8 tim x 550 = 8.800 - ROT = 4.400 Elmaterial är dyrt, en komplett central kostar säkert 1.500-2.000. Så jag vet inte om jag tycker att 8.500 var särskilt mycket saltat.
Sir Duke: Men vaf... Slog just på mys-morgon (Nyheter i TV4, kategoriseras dock som Underhållning i min programguide, ni vet dom skrapar lotter och dricker vin) Nyhetsuppläsaren var samma som i Timell-programmet, Nybergs brorsa eller vad det var. Undrar om det var en tumstock jag såg sticka fram ur kavajfickan...
Bo.Siltberg: Utan att ha tittat på Hagers sortiment så måste dessa klasser avse skyddsåtgärderna skyddsjordning respektive dubbel isolering. Det är då centralkapslingen som avses. En dubbelisolerad central kan givetvis förmedla skyddsjord internt, men kapslingen i sig är dubbelisolerad. Du kan nog välja fritt här efter smak. El, media, finskydd fungerar lika bra i båda. Om man anstränger sig går
-=fullmoon=-: Det som normalt går in i ett hus är Kraftkabel Telefoni Dock så finns det lokala områden som kan ha haft kabeltv. Normalt står det ett skåp jämte elskåpet på gatan och eller en mast i området och en teknikbod/skåp. Dessa försvinner dock mer och mer. Fiber har kommit på senare år. Normalt är dessa bra duktigt uppmärkta med markeringsband. Har man fjärrvärme så kan det ibland
Slugge: Testa den om du känner dig sugen att byta. Isolationsprova 1000 V mellan faserna, faser mot skärm samt skärm mot jord och ring sedan skärmen så du är säker att den är hel. Om det visar bra värden finns ingen anledning att byta. Koppla ut den i ändarna först.
HSP: Hittade två butiker på nätet. http://shop.heggli.net/elektroschweissen/elektro-installationsmaterial/sicherung-tdt-ii/sicherung-t-dti-3stueck-10a/250v-rot-kertesz.html http://www.hornbach.ch/shop/Sicherung-DTI-10A-traege-5-Stk/5022690/artikel.html?sourceCat=S4240&WT.svl=artikel_text Verkar vara "vanliga" i schweiz
Bo.Siltberg: Det flesta bostadshus, inkl mitt, har en 6 mm² PEN, och det pirrar inte i fingrarna hemma hos mig. Vill du gardera dig lite för ett eventuellt bortom-all-sannolikhet (nästan) avbrott på PEN så kan du se över möjligheten till skyddsutjämning och ett eget jordtag inkopplat i huset. Det ger lite personskydd, men inte sakskydd. Edit: Dagens krav på 10 mm² beror på att man vill ha ett ökat
Mikael_L: Ja tar du dit en elektriker tycker jag du ska låta installera en JFB som skyddar hela lägenheten, sen får han dra en jordtråd och slutligen byta till ett jordat vägguttag på balkongen.
f91jsw: Fast nu ryckte du citatet ur sammanhanget. Frågan gällde om JFBn skyddar mot skador på ledningarna i taket.
AnneFi: Jag tycker att de man köper i byggnadsvårdsbutiker är snyggare. Dock tar ju uttagen lite plats om man vill ha dubbla eftersom det tar två dosor. Skulle helst vilja ha som mina gamla trevägs men det finns ju inte längre. Vi har valt nya serier på vinden och i badrummet i källaren. Där är allt modernt som sambon vill ha det. Resten av huset vill jag ha gamla runda brytare och uttag.
elmont: Med ett installationsutrymme på 45 mm är det inga problem med kondens i väggen, det är så man gör på 99 % av alla nya hus. Skulle det vara billigare/bättre att använda sändare/mottagare än "vanliga" elinstallationer är det väl rätt troligt att dom som jobbar med elinstallationer skulle föreslå det till sina kunder. Jag vet inte en som använder den metoden UTOM som nödlösning
Patrik_Hed: FInns det redan en jordfelsbrytare över hela centralen så krävs det ingen extra för just badrummet. Det du däremot kan göra är att testa bryta JFB på testknappen för att försäkra dig om att den verkligen går över hela centralen (alltså även badrummet). Om du inte redan trycker på den knappen två ggr/år så kan du även se till att börja med det för JFB kräver att mekanismen
elmont: Och jag skulle tro att det inte har någon betydelse om du får en skada i tätskiktet bakom spegelskåpet för där ska du väl knappast ha nått "vattensull".
sa3afc: Det går ju att regla upp en låda i väggen och där montera en HILA-lucka/inspektionslucka. Det kanske finns mindre sådana än teledosan om du har tur.
cpalm: [citat] Fast man har ju en termostat också så slingan drar ju inte märkeffekten kontinuerligt, dvs. hur "kraftig" slingan är spelar ingen roll. Skulle gissa att en normal "duty cycle" på en normaldimensionerad slinga är max 50% på vintern för en lägenhet ej NB. Sen är ju ytan på ett badrum ofta rätt begränsad, säg 4m2. 80 * 0,5 * 4 * 24 * 30 = 115 kWh/mån. För att få ett hum om
elmont: Så är det väl alltid med jorden som sedan kopplas in till ledande och beröringsbara delar utanför centralen.
elmont: Nu är det väl vanligen inte tillverkaren som har butiker utan köpmän, och dom är måttligt intresserade av att agera "provhytt" för nått näthandelsföretag.
elmont: Tyvärr, det är nått som ligger och skvalpar i bakhuvudet. Men det kom in i skallen någon gång på 70 - 80 talet (tror jag) och det i samband med ett jobb jag skulle göra i ett hus (obebott) med knappledning i hela källarvåningen och i delar av bostadsvåningarna. Faktiskt det enda med en omfattande knappledningsinstallation som jag stött på under alla år.
Hubbe2: Har samma problem med min nexapuck för just köksbelysning, går på samma säkring som takbelysningen i köket. Ibland går det inte att tända bänkbelysningen förrens jag har tänt taket? Men inte varje gång, det som händer är att jag trycker och trycker på brytaren, ger upp tänder taket och sen kan jag tända nexa via brytaren? Dock slocknar den inte om jag släcker taket, och det är
hempularen: Jag fattar inte riktigt beskrivningen. Om de har satt en ny dosa utanför den gamla, med bortskuren botten, så är ju det ungefär en påbyggnadsring.
Styrman_jansson: Förslagsvis RKK; http://www.elbutik.se/product.html?product_id=121922&category_id=2106 Finns 3G0,75