Rutab är väl inte nått fabrikat som ha utmärkt sig varken åt ena eller andra hållet. Jag tror att dom är OK.

I
mycke_nu skrev:
Frågan man kanske ska ställa sig är varför detta med belysningen är ett (återkommande?) problem.

Löser JFB ofta så finns det ett fel och det är detta man bör arbeta med att lösa, inte att hitta på exotiska och dyra kopplingar.
Kan bara svara för mig, jag håller på med lite kylkompressorer, bättre beg i flera fall, ganska vanligt att en sån aktiverar jfb. Dessutom kan jag själv råka aktivera den när jag pillar, känns inte som ett ideellt läge att släpa sig igenom en nattsvart garage när man fått en pärla.

Då skulle jag rekommendera en separat JFB för labbänken istället. :)

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
I
mycke_nu skrev:
Då skulle jag rekommendera en separat JFB för labbänken istället. :)
Det är ju en tanke, har faktisk säkrat ner en fas till 2A där och portabel jfb som tåler 10A har jag också, men tänkte renodla och sladda lite mindre.

Normal lösning på ditt problem är en 4 polig jfb för nästan hela garageinstallatinen samt en 10 ampere personskyddsautomat för belysningen (åtminstone en del). Det kommer att räcka i dom flesta fall. Hager kostar c.a 500 kronor för en 4 polig med felström på 0.03 ampere (normalt personskydd) som tål 25 ampere hos elbutik.se

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.