Har dragit alla slangar till de spottar som ska ha konstantström till en tänkt garderob bredvid elc. I samma garderob samlas nätverk, antenn, högtalare, ups till automationen mm.

Det rör sig om totalt 15 drivdon och en sammanlagd ledeffekt om ca 210w. Tänkte ta en ikea metod stomme 2000x600x600 och ovanpå det ställa ett överskåp 400x600x390. Skulle vilja ha drivdonen i överskåpet om det är möjligt.

Drivdonen betjänar samtliga fönsterspottar samt i taket i bad och wc.

1. Kan man ta en egen grupp till alla dessa drivdon? kommer isf att ha möjlighet till ljus i alla rum även om dvärgbrytaren för det aktuella rummet bryts.

2. Vad krävs för kabel till 0-10v dimmring? Kan jag ta ek 0,5 samma som jag använder till bussen? Kan jag samla så många som får plats i samma slang?

3. Krävs det att dörren är låsbar på skåpet?

4. Annat att tänka på?

Du får givetvis inte koppla ihop flera grupper rakt av. Men om du vill dra extra trådar som kan bli ganska långa så får du ju dra två trådar extra till varje rum i ett separat rör till en strömbrytare så är det lungt. Det finns omständiga historier men kontaktorer men vi skippar det.

Så ta en säkring till dina drivdon. Dra en extra slang till varje rum och ha en strömbrytare enbart för fönsterspottar etc.
Fast fas till varje brytare och tändtråd från brytaren till respektive drivdon. Du kan givetvis sätta en "huvudströmbrytare" för alla drivdon eller ett tidur/astrour/skymningsrelä som styr dina spottar.

Dock får du ett bekymmer att om du kanske tittar på tv eller ska sova så kan du ju inte släcka dina spottar från brytaren i respektive rum. Händer inget. Går iofs att "inventera" så att du kör tidurets etc genom brytaren och kan bryta tändtråden till respektive drivdon istället.

Har du räknat på längderna som drivdonen klarar av att driva spottarna på? Hur det är med 0-10V dimmringen så har de jag installerat alltid haft 1,5mm2 trådar eller övriga trådar varit de så känns dumt att gå ner en dimension? Någon annan kan säkert denna bit bättre.

Dörren behöver egentligen inte vara låsbar. Så länge det inte finns några nakna plintar. Finns det bara en skyddsplåt eller annat framför så att det inte bara är enkelisolerade ledare så är det okey.

Det du kan göra är att du köper dig en riktigt stor elcentral och monterar drivdonen lite snyggt däri och märker tydligt vad de går till. Bara dit med täckremsor så är allt bra.

Eller så kan du göra som en favorit jag har. Det är att man sätter en Apparatdosa i väggen gör ett lagom mellanrum så att ett drivdon får plats och lite till. Sen sätter man en apparatdosa efter drivdonet. De flesta drivdon har 230V i ena kortsidan och 12V i andra sidan. Smidigt att då gå från en 230V dosa till drivdonet och sen in i en 12V dosa. Bara på med lite avskal eller den riktiga sorten kabelisoleringshölje (specielt hölje man köper som man får trä över enkelisolerade trådar). Sen sätter man bara ett näslock i vadera apparatdosa så blir installationen snygg och smidig. Bara att märka drivdonet vilka spottar den tar.

Smidigt som fan att byta ut ett trasigt drivdon plus att de får helt okey kylning. Billigt även om de kanske tar lite plats om man har ett par stycken.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mattiaz skrev:
1. Kan man ta en egen grupp till alla dessa drivdon? kommer isf att ha möjlighet till ljus i alla rum även om dvärgbrytaren för det aktuella rummet bryts.
Osäker på det, dvs hur man bör dimensionera matande grupp mot drivdonen. LED-lampor med inbyggt drivdon anses utgöra en besvärlig last som har bäring på dimensionering av dimmers/drivdon i sig. 15 st drivdon borde ge lite strömspikar i nätet, som det visserligen bör klara men det vore samtidigt inte fel med en trefasgrupp, mest för att sprida ut störningarna och minska störningarna i nollan. Gäller då bara att hålla isär varje fas, plus använda en trepolig dvärg. En vanlig strömställare eller 1-10V-dimmer får inte ha två olika faser på terminalerna.

Mattiaz skrev:
2. Vad krävs för kabel till 0-10v dimmring? Kan jag ta ek 0,5 samma som jag använder till bussen? Kan jag samla så många som får plats i samma slang?
Det är två frågor här:
- vilken kabel som krävs för funktionens skull, det tror jag är ganska fritt.
- vilken kabel som får samsas med FK för 230 V i samma rör om det är aktuellt. Svaret är just FK för 230 V även för 1-10V-signalen.

Mattiaz skrev:
3. Krävs det att dörren är låsbar på skåpet?
Det svarade fullmoon på

Mattiaz skrev:
4. Annat att tänka på?
Värmeutvecklingen? Varför så många drivdon för totalt 230 W?

Styrning av de olika drivdonen är inget problem eftersom alla aktorer sitter i elcentralen. Ang längder på kabel så tittade jag på det för länge sedan och det skulle inte vara ngt större problem under typ 40m och så lång är inte längsta slingan.
Elcentralen är redan inköpt och jag tyckte jag köpte en rejäl men inser att det kommer bli trångt som det är, utan drivdon där i.
Tänkte att jag skruvar en skiva innanför dörren, då är det väl inga krav på dubbelisolerade kablar?

Osäker på det, dvs hur man bör dimensionera matande grupp mot drivdonen. LED-lampor med inbyggt drivdon anses utgöra en besvärlig last som har bäring på dimensionering av dimmers/drivdon i sig. 15 st drivdon borde ge lite strömspikar i nätet, som det visserligen bör klara men det vore samtidigt inte fel med en trefasgrupp, mest för att sprida ut störningarna och minska störningarna i nollan. Gäller då bara att hålla isär varje fas, plus använda en trepolig dvärg. En vanlig strömställare eller 1-10V-dimmer får inte ha två olika faser på terminalerna.
En trefasgrupp kan jag absolut använda. Hängde inte med på det sista
En vanlig strömställare eller 1-10V-dimmer får inte ha två olika faser på terminalerna.
Kan du utveckla?

Det är två frågor här:
- vilken kabel som krävs för funktionens skull, det tror jag är ganska fritt.
- vilken kabel som får samsas med FK för 230 V i samma rör om det är aktuellt. Svaret är just FK för 230 V även för 1-10V-signalen.
Busskabeln har godkänd isolering för 450V eller ngt liknande. Men tänkte dra alla 0-10V tillsammans, alltså inte i samma rör som fk.

Värmeutvecklingen? Varför så många drivdon för totalt 230 W?
Ska fixa så det blir ventilerat. Har ett drivdon till varje rum för fönsterspott, 3st till bad/wc och en till effektbelysning.

Vanliga belysningsströmställare är väl inte aktuellt här vad jag nu förstår? Sådana är klassade för 230 V, så man får t.ex inte dra tre olika faser till en trevägs strömställare. Det måste i så fall vara tre st separata strömställare. Möjligen finns även begränsningar i dina aktorer? men jag kan inget om KNX.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.