El
Anders_Nilsson: Jag trodde nyinstallation av diazed var lika dött som motorfotogen till taktorer men här ser jag en chans till "Rebirth of the Diazed".
hempularen: Om jag förstår frågan rätt så vill du alltså dra FK i ett rör därdet redan går trådar som hör till en annan grupp? I så fall är det inte lämpligt, ev. är det tom otillåtet. Men som sagt inget man gör. Man skall/får inte blanda ledningar som hör till olika grupper i samma rör eller dosa. Dessutom så är det rent praktiskt väldigt svårt att få in 3 extra trådar i ett rör
carlfredrik: Testade att slipa metallen lite och det funkade fint! Behövde bara få bort isoleringen. Nu ska jag bara få ihop det igen :)
Bo.Siltberg: Du kopplar 230 V direkt till drivdonet. LED-spottarna ska seriekopplas, och det är väl precis vad en sån där kopplingsbox i sista länken gör åt dig. Annars får du klippa kontakter och koppla själv med sockerbitar så att det blir en seriekoppling.
-=fullmoon=-: Märkligt.. Att det är dåligt utbud på färg i Sverige vet vi. Men jag har iaf beställt av selga både svart, brun och grå/mörkgrå EQLQ? tror jag det må varit eller snarlik. Annars så en riktigt snygg klamrad kabel med rätt klammeravstånd och ingen veck är en fröjd att se. Visst det gör sig bra utmed lister eller spikrakt på en vägg.
AskeHolst: Jag försöker alltid få in lite tomrör där det går i vårt gamla hus. Senast 6st 50mm rör (och ett par 20mm slang) mellan krypgrund och kattvind när en liten hall ändå skulle fräschas upp och det fanns möjlighet innan gipsen kom på. Man vet ju aldrig vad man kommer behöva sen och rör är billigt. [bild]
Västerhaninge 17: Har i detta nu en behörig eletriker som ska komma och ge råd och koppla elen när jag är klar med mitt :wow:
el_richard: Du behöver en apparatdosa om du skall bygga in dimmern. Annars förhöjningsram. :)
Bo.Siltberg: Du får gå ned hur många steg du vill så länge som kraven uppfylls - kortslutningsskydd, överlastskydd, frånkopplingstid, belastningsförmåga, yttre påverkan. Det kanske leder till att man ibland inte kan gå ned ett enda steg alls. Det framgår inte så tydligt, men det saknas inga skydd i detta fall! Det syns tydligare om vi tänker oss en separat gruppledning, 2.5 mm²,
Yrrol: Tack, får göra detta. Den lät inte ibörjan. Jag har testat att trycka/knacka lite lätt på mätaren ifall den satt dåligt på skenan men hjälpte inte.
Fluxor: HA! Givetvis hade du helt rätt! Men ack så hårt jag fick trycka! Stort tack! Skämskudde fram!
Anonymiserad 137805: Men mycket vanligt...
Slugge: Den borde du byta och sätta fast där skenan är oskadad, dra även åt inkommande PEN lite lätt. Ser ut som du kört med 16 kvadrat FK på bilden, kan vara smidigare att jobba med RK i centraler.
magda136: Shoppade finslang på rinkaby rör. Med dragsnöre och allt :)
mycke_nu: Det finns band som är reserverade för trådlösa mikrofoner. Jag skulle nog satsa på det. https://www.pts.se/sv/Bransch/Radio/Radiotillstand/Anvandning-av-tradlosa-mikrofoner/
GK100: Tyvärr kan du inte styra lampan separat, det är som sagt en återfjädrande slutande kontakt med glimlampa parallellt. Men impulsreä eller trappautomat funkar ju bra bortsett från att lampan bara är till för att hitta knappen.
elmont: Det är ett onödigt moment och därmed ännu en möjlig felkälla. Ännu ett verktyg och ännu ett sortiment. Bilen är i alla fall fullproppad av viktigare saker. Som installatör använder man (nästan) aldrig RK, den är inte avsedd att användas i vanliga elinstallationer utom som grövre ledningar och där använder man "riktiga" anslutningar. Drar man "lagom" hårt och använder "riktiga"
Sixtenblixten: Hehe, nä man får ju se det så. :) Fick ju även bonuspoäng när jag hittade en spindel, bara det var ju tydligen värt allt.
Fotografen: Räcker 20A så duger den väl? Du behöver likriktare+glättarkonding också...
Bo.Siltberg: Det skulle kunna vara så, men det måste kontrolleras. Det går inte att montera in ett uttag här utan att kontrollera vad detta är för ledare. Kanske har det suttit en elradiator där, och då kan det vara 400 V mellan trådarna. Man kan t.ex bryta strömmen och rycka i ledarna för att se var de tar vägen, och vilken grupp de tillhör. Lite mätning kan sedan bekräfta vad man ser. Är
lars_stefan_axelsson: [citat] Nej, det borde det inte. Precis på samma sätt som praktik *borde* vara samma som teori. Och i teorin är det det. Men i praktiken... :) Vad jag är ute efter är att om det går som det skall så är det ingen svår historia, MEN, beroende på precis hur dina rör ser ut så har det en tendens att djävlas något alldeles. Särskilt precis det där enda röret där man inte har några
f91jsw: [citat] OT: 100 år är den normalt vedertagna definitionen hos samlare och antikvitetshandlare. Det är även en definition som förekommer i lagen när det gäller t ex exportbegränsningar av vissa kulturhistoriska föremål.
GK100: [citat] Trådarna i gröna skyddslangar som går till sockerbiten är temperaturvakt i lindningarna, behövs inte för driften och är lite överkurs. Men den andra kopplingen för bromslyft måste kopplas in enligt JLov:s länk och i detta fallet kanske bäst med att ta ut spänning mellan en fas och konstgjorda nollpunkten.
hempularen: Tråden har divit iväg ordentligt, jag stänger. Skall se om jag hinner rensa lite senare också. /moderator
AndersMalmgren: Jo jag tänkte ju galet att det där var ett försök till böj.
Odjuret: Då får den provjobba ett tag så får vi se om den håller måttet.... :) Tack för tipset med ledarna... får ta och göra en undersökning! Tack för hjälpen!
StefNo: Jepp, jag är helt säker på att det är en 400V spis och det är en keramikhäll, så det skall bl röda :) Det tog en evighet för dem att bli varma innan, i princip oanvändbart, ugnen gick aldrig över ca 150 grader heller, nu funkar den felfritt. Mätte kontakten i väggen och som Bo trodde så finns det två faser, nolla och jord där. Ena hålet där det borde vara en fas är "dött",