Vid köksrenoveringen blir det OSB plus gips istället för den tidigare enkla gipsskivan. Jag behöver därför inhandla en spisdosa för att byta ut den nuvarande kopplingsdosan. Men det verkar omöjligt att hitta, elbutik.se hade bara för enkelgips och ingen extra ring som kunde monteras på. De som jag hittat för dubbelgips har å andra sidan ingen 25mm-ingång, vilket jag behöver eftersom det är den dimensionen på det nuvarande röret. Min grundläggande inställning är att ändra så lite som möjligt, men man kan ju inte ha en enkelgipsdosa när man kör dubblaskivor.

Så, kan jag hitta en spisdosa eller annan rymlig kopplingsdosa med 25mm ingång i butik i Stockholmsområdet, helst centralt? Please?

Spisdosa med 16 OCH 20mm för dubbel skiva bör alla elfirmor ha liggande, däremot en spisdosa för 25 mm torde du få svårt att hitta jag tror inte att det ens existerar.

Ok, tack för snabbt svar. Den jag hittat var denna: http://elbutik.se/product.html/spisdosa?category_id=1921, men den är som sagt för enkelgips. Rätt skralt med info på sidan men jag ringde och frågade.

Så, om man har ett 25-rör (av, som det verkar, oklar anledning) som skall möta en dosa där ett perilexuttag skall monteras, vad skall man använda för dosa? Det verkar som att VP-2 kopplingsdosan har en "enkelstuts 25 mm" som tillbehör (nr P28620 på s 13 här). Vilka proffsbutiker kan tänkas ha den inne? Jag vill som sagt helst köpa över disk.

I Stockholm har du inte långt till en Elektroskandia butik, där kan man som privatperson handla med kort. Dom har troligen det du behöver på hyllan. Jag skulle sätta en "vanlig" spisdosa och ev tillverka en "muff" (ev ett 20 rör ut ur dosan och in i 25 mm röret) mellan dosan och röret.
Men jag kan inte förstå att det verkligen ligger ett 25 mm rör som spismatning???? Det rätta är ett 20 mm rör i dag och tidigare 18 mm

Det är inte 25, utan 23, Se bilder nedan. Men jag tänkte att 25 var mest likt, 20 är i alla fall för litet. Men ok, jag gör en specialmuff, så får det bli. Tänkte du att man bara kör in röret 50 mm eller liknande och drar ett antal varv med tejpen? Det känns olustigt att limma rören det kan ju bara bli dåligt tänker jag.

perilex1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

perilex2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet inte vad det är för rör du har men rören är 16, 20, 25 mm och var tidigare 15.6, 18, 22 mm.
Och som svar på frågan, ja typ.

Lättast är ju att skippa dubbla skivor precis runt spisdosan och flytta ut den befintliga dosan 12-13mm.

Tror du??? Jag tror att det blir bäst och lika lätt att skarva röret.

Ja det tror jag. TS behöver inte köpa något eller kladda med något lim.

Bästa hade ju varit med en övergång 25 till 20 likt dem som finns 20 till 16("flaskor" brukar vi kalla dem på vår firma?). Men tror inte jag har sätt några i den storleken.

Det är ju iofs lockande att skippa osblagret runt dosan. Då slipper jag ju peta i den alls, som påpekats. Kör nog på det.

@elmont: tack för infon i alla fall. Jag antar att det är min skjutmåttsföring som är problemet och röret i själva verket är 22 mm.

Om jag ångrar mig kan jag göra om det om ett år när andra sidan väggen, där badrummet är, skall rivas upp och göras om :D

Ser för övrigt inte fram emot det. Dom jävlarna hade spikat gipsen...

Du kan ju också låta dosan sitta helt orörd och använda längre skruvar till uttaget, den kommer ju bara gipsskivedjupet längre in inget speciellt ovanligt att det ser ut så i praktiken. Och de gamla rören var nominellt 22.5mm så du kan nog mäta både 22 och 23mm där.

GK100 skrev:
Du kan ju också låta dosan sitta helt orörd och använda längre skruvar till uttaget, den kommer ju bara gipsskivedjupet längre in inget speciellt ovanligt att det ser ut så i praktiken. Och de gamla rören var nominellt 22.5mm så du kan nog mäta både 22 och 23mm där.
Menar du att jag ska byta ut de spårskruvar man ser i bild till längre? Det var en intressant lösning, kanske kör på det.

I det kommande köket är jag inte ens säker på om det är ett Perilex som skall dit när jag tänker efter. Jag ska gå över till gasspis och därmed bara koppla in en ugn som ville ha enfas 16A. Jag har inte kollat upp noggrannare vilken kontakt det ska vara än, men jag tänkte att man bara kunde använda en av de tre framdragna faserna och ta bort propparna på de två andra. Då har jag ju fortfarande 3-fas-möjlighet om jag ångrar mig. Jag tänkte dessutom förbereda med en tom apparatdosa som kan populeras när väggen öppnas från andra sidan, så jag får det påbjudna 3G2,5 som separat dragning till ugnen.

GK100 skrev:
Ska man vara petnoga så ska dosans ring ligga tätt mot apparatens monteringsram. lösning på detta är isf längre skruv och förhöjningsringar. Dock har jag inte sett några till spisdosor? Men visst borde det finnas en spisdosa med justerbar ring annars?

Det är skruvarna ett steg under de som syns på bilden du får byta. Dvs om du lossar täcklocket för uttaget med skruvarna på bilden sitter allt fast med en plåtram mot dosan, det är dom skruvarna som byts. Bryt säkringarna, kolla att det är spänningslöst ta bort vita locket lossa fästskruvarna ta ut insatsen, notera hur trådarna sitter. Dit med nya skivor med rätt håltagning, koppla in trådarna och resterande enligt ovan i omvänd ordning ev med längre dosskruvar, klart slut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.