Mitt kök håller på att få sig en omgång. Dock tänkte jag inte ta ner taket, utan det får vara som det är. Däremot vore det trevligt att fixa till installationen på bilden nedan. Hur gör jag det på bästa sätt? Det handlar alltså om ett vp-rör som sticker fram genom takgipset.

Det som inte syns på bilden är att det ovanför gipset är ett hålrum på 10-20 cm upp till det ordinarie taket.

takinstallation.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det du kan göra är att såga upp ett hål på ca 50*50 cm och skruva upp en takdosa, borra hål i gipsbiten som sågades bort, återmontera gipsbiten, spackla å måla.

Du har fått två svar. Vill du göra det enkelt gör du som Brallan84 skriver annars så gör du som Demmpa säger.
Såga ut en större bit. Fäll in lite träbitar tvärs över och skruva fast träet i gipsen. Sen gör du ett hål likastort som den nya takdosan du sätter. Sen så skruvar du bara dit gipsbiten du tog ner i träbitarna du har lagt upp ovanför. Spacka skarvarna och skruvarna. Taket behöver ju ändå målas om. Bara ta en sekatör och knippsa av röret på lämpligt ställe om det blir förlångt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.