Jag kollade hur elen var dragen hemma hos en bekant idag, och blev lite fundersam kring hur det egentligen var draget till de infällda uttagen under köksskåpen. Så vitt jag kan se kommer lösa FK ur väggen, i en uppborrad kanal mellan skåpstommen. Själva uttaget ser ut att vara något i stil med detta. Det problem jag ser är att man alltså inte har använt den 1,5 modulers apparatdosa som verkar påbjudas, utan man har istället helt sonika gjort en egen brunn i täckskivan och stommen. Som synes på den andra bilden har man löst det faktum att man har ett hål i skåpstommen med att helt sonika sätta ett vanligt täcklock där.

Jag ser inga uppenbara problem med denna lösning, annat är det faktum att FK:n är stuck for life. Formellt gissar jag att det dock antagligen är ett problem att det inte sitter någon apparatdosa i skåpstommen. Men hur skulle ni gjort istället? Jag har letat efter snygga lösningar både här och i verkligheten, men det verkar som man antingen får acceptera fula apparatdosor som sticker upp på det nedersta hyllplanet, eller fula utanpåliggande installationer. Man borde ju kunna göra bättre om man har 18 mm skåpstomme plus 19 mm täcksida att jobba med!

dosa_under.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

dosa_över.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det där är inte OK. Fk får inte gå "naken". den skall dras i rör/slang, apparaten skall sitta i en dosa. FK har inte tillräcklig isolation för sig själv, den måste skyddas av ytterligare ett lager. Det finns dosor som bara är 35mm djupa, vet dock inte om de finns i 1,5 breddsutförandet som behövs för de valda uttagen. Grundare än så kan man inte ha om det skall få plats ett uttag.

Det är snyggt på ytan. Men den installationen liknar ett riktigt hempul under ytan.

Den bryter mot flera regler, det gäller avsaknad av dosa och förläggning av fk utan skyddande rör.

hempularen skrev:
Det där är inte OK. Fk får inte gå "naken". den skall dras i rör/slang, apparaten skall sitta i en dosa. FK har inte tillräcklig isolation för sig själv, den måste skyddas av ytterligare ett lager. Det finns dosor som bara är 35mm djupa, vet dock inte om de finns i 1,5 breddsutförandet som behövs för de valda uttagen. Grundare än så kan man inte ha om det skall få plats ett uttag.
Det var lite det jag hade på känn, att dra naken FK är ju ett uppenbart no-no. Installationen är utförd av behörig elektriker vid en köksrenovering gjord av vad jag trodde var en duktig firma. Man kan uppenbarligen aldrig lita på att det blir rätt utfört...

Men samtidigt blir jag irriterad på att det inte går att gömma en elinstallation i en så vanlig kombo som stomme+täcksida. Det finns ju som sagt 37 mm att jobba med där, så med en produkt anpassad för ändamålet borde det faktiskt att gå att göra det både elsäkert och snyggt. Jag har läst om 35 mm grunda dosor på forumet flera gånger, men aldrig hittat en länk. Någon som har en att dela?

Hempulvarning på!

Ett sätt att "förbättra" installationen är kanske att montera en dosa i hålet och kapa den jäms med "botten" i skåpet. Med täcklocket mot den kapade dosan får man då något av ett slutet kopplingsutrymme. Bryter garanterat mot alla anvisningar från tillverkaren om hur en dosa ska användas och skriker hempuleri, men borde elsäkerhetsmässigt ändå bli ganska OK.

Den "nakna" FKn borde kunna bytas mot exempelvis EKK.

Det finns vägguttag till husvagnar och båtar som är gjorda för att fällas in och har sin ''egen'' dosa och dragavlastning. Om dom är tillåtna i inredning vet jag inte

Ok, nu har jag hittat en produkt som verkar vara den som det snackas om:
http://www.elbutik.se/product.html/multidosa-hw-035-hw-2x050

Jag tänker att man med den dosan borde kunna få en korrekt utförd installation, som samtidigt är dold så mycket det går på följande sätt:

1. Låt flexslangen mynna ut i väggen så att dess centrum är på samma höjd som det inte än ditsatta skåpets undersida.
2. Medelst handöverfräs göra ett spår för flexslangen i undersidan av skåpstommen samt fräsa dit en brunn för den länkade dosan. Detta ger 2mm skåpstomme kvar och därmed en snygg insida på skåpet.
3. Göra hål i täcksidan som skall sitta under stommen. Detta hål skall givetvis matcha brunnen i stommen.
4. Fräsa ut en matchande kanal i täcksidan så flexslangen får plats.
5. Montera täcksida
6. Montera multidosan i den nyfrästa brunnen, anslut flexslang till dosan.
7. Montera ett uttag i stil med http://www.elbutik.se/product.html/jung-vagguttag-2-vags-jordat-2?category_id=14942 och gläds åt din slimmade, korrekta installation.

Vad är tokigt med detta tillvägagångssätt? Något måste jag ju ha missat. Att det inte är standard att göra på detta sätt är jag medveten om, men det känns som en stor anledning är att det är fruktansvärt mycket jobb.

Alfredo skrev:
Hempulvarning på!
Ska vi tro TS (att det är en "behörig elektriker" som utfört jobbet) så är det väl mer passande att skriva "Elektrikervarning på!"

Gabbe1 skrev:
Ska vi tro TS (att det är en "behörig elektriker" som utfört jobbet) så är det väl mer passande att skriva "Elektrikervarning på!"
Min poäng var att det inte var hemmapul utan utfört av hantverkare. Jag tror också att beställaren i detta fall inte förväntade sig något annat än att det skulle vara korrekt gjort. Det var ingen fulfirma med fuloffert och fulbetalning som gjorde det.

Men jag tar nog tillbaka "behörig". Jag tror bättre om yrkesmän än så.

Är det en yrkesman som utfört jobbet ska du se till att h*n kommer tillbaka och ordnar upp allt. Det finns flera olika sätt att relativt enkelt göra rätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.