Hej!

Har ett skumt fel i mitt kök. När kylskåpets aggregat drar igång så blinkar det till i lysröret som sitter i spisfläkten.
Tänker att det är någon form av kapacitiv koppling, men kan det vara något annat?

Ska ha hit en elektriker framöver för att byta elcentralen och installera JFB. Är det något jag bör göra honom uppmärksam på?

Kompressorn drar ganska mycket ström vid uppstart, så sitter lampan på samma säkring så kan det synas. Om det du ser är normalt kan jag inte svara på.

Berätta gärna för elektrikern eftersom det skulle kunna vara någon glappkontakt någonstans.

Menar du att lysröret tänds (några blink), eller menar du att ett tänt lysrör blinkar till lite?

Det senare fallet är som sagt vanligt. Det första fallet ovanligare...det kan som du misstänker handla om induktiv eller kapacitiv koppling eller enbart ett elektriskt fält. Troligen ingenting farligt. Kräver troligen lite ombyggnad av fläkten för att komma tillrätta med.

Lysröret blinkar till när det är avstängt i samband med att aggregatet i kylskåpet drar igång.

Låter inte bra, är det elektronik som tänder lysröret, typ återfjädrande tryckknappar? Kan ju vara så att spänningsdippen som blir när kompressorn drar igång gör att det blir en störning så att den tänder upp för en bråkdel av en sekund. Testa med en dammsugare utan mjukstart i samma uttag som kylskåpet och se om det beter sig lika. Kan ju vara värt att kolla upp med elkillen.

Det är en Husqvarnafläkt, har kanske ca 10 år på nacken. Knapparna är små återfjädrande saker som inte alltid svarar an när man trycker på dem. Får se om jag ger mig på dammsugsförsöket. Har varken en sådan dammsugare utan mjukstart eller någon smidig tillgång till uttaget bakom kylskåpet tyvärr.

Hur gammalt är kylskåpet då? Det är kanske mer troligt att kompressorn stör än att spisfläkten är känslig.

Kylskåpet är ett gammalt AEG från år 2000.

Det här kan man ju kalla för en "störning"... Frågan är då vilken väg den tar, via elledningen eller luften.

Det är ju känt att lysrör flimrar om man håller upp dem under en kraftledning, så det ligger nära till hands att misstänka detsamma här. Möjliga lösningar är då att flytta på kylen eller fläkten, nåja kanske lättare sagt än gjort. Men det är säkert dags att städa bakom kylen? Då kan du ju åtminstone passa på och prova vad som löser problemet med störningen, placeringen av kylen och/eller anslutningen i just det uttaget.

En annan möjlig sak att prova är ett annat fabrikat på lysrörslampan. Det kan skilja lite i känsligheten.

Skulle man få sådana statiska spänningar i luften pga av kompressorns start så skulle jag inte vilja hämta mjölken i det ögonblick den startar. Jag är övertygad att elektroniken som ska tända lampan blir störd av en ledningsburen spik eller dipp.
Testa att dra ur kabeln till fläkten och invänta start av kylskåp. Tänds den inte nu så är det elektroniken som störs. Du kan ju koppla in fläkten med skarvkabel till ett uttag som inte är kopplat till samma fas eller säkring.

Prova med ett strykjärn eller vattenkokare... dessa är också utan mjukstart...

el_richard skrev:
Prova med ett strykjärn eller vattenkokare... dessa är också utan mjukstart...
Ett strykjärn eller en vattenkokare är väl den mest ideala förbrukare man kan ha, mycket snälla mot elnätet, ingen strömspik alls vid tillslag. En elmotor kan ju dra flera gånger ström vid startögonblicket än vid drift. En 1000W halogen bygglampa är elakare mot nätet än en 1400w strykjärn då volfram har 10ggr lägre resistans kall än vid full arbetstemperatur om jag räknade rätt. Resistans vid full effekt 1000w 2700K = 52,9ohm, kall 293K 4,47ohm om jag räknat rätt. Verkar lite hårt med 51 Ampere i startström för en 1000W halgenlampa men det verkar stämma för en lampa med 2700K arbetstemperatur.

Ska göra testet med att dra ur fläkten och invänta kylskåpsstart.
Igår kikade svärfar som är elektriker på skicket på ledningar och kopplingen till central och uttaget vid fläkten och det såg fräscht och fint ut. Han jobbar i vanliga fall med lägre spänningar, typ kassaapparater och sånt så han kände att det här inte var hans område av expertis direkt men han pratade också om antingen att spik eller dipp i fasen alternativ någon kapacitiv koppling.

Min oro är att det vid en installation av en JFB riskerar att leda till att JFB löser varje gång kylskåpet drar igång. Är det en oro som är befogad?

Jag skulle inte vara orolig pga detta symptom. Men däremot finns en betydande risk att gamla kylskåp, spisar, varmvattenberedare etc "läcker ström" som gör en installation av JFB omöjlig (utan att köpa ny kyl/spis/VVB).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.