9 791 läst ·
18 svar
10k läst
18 svar
Installation dörrklocka
Sida 1 av 2
Hej.
Fick idag hem en Friedlands DING DONG trådbunden dörrklocka.
Kopplade loss min gamla och satte in min nya, fungerar galant.
Dock började jag fundera på att det kändes fel att koppla in kablarna som jag gjorde, som sagt klockan funkar som den ska, men de skalade kablarna har direkt kontakt med plasten och det fanns ingen skruv att spänna fast kablarna med (som i t.ex. en lampa).
Medföljande bruksanvisning visar var men inte hur kablarna ska sitta!
Någon som har en bild på en Friedlands som kan visa hur ni kopplat?
Kan tyvärr inte få upp en bild just nu, men senare ikväll kanske?
Fick idag hem en Friedlands DING DONG trådbunden dörrklocka.
Kopplade loss min gamla och satte in min nya, fungerar galant.
Dock började jag fundera på att det kändes fel att koppla in kablarna som jag gjorde, som sagt klockan funkar som den ska, men de skalade kablarna har direkt kontakt med plasten och det fanns ingen skruv att spänna fast kablarna med (som i t.ex. en lampa).
Medföljande bruksanvisning visar var men inte hur kablarna ska sitta!
Någon som har en bild på en Friedlands som kan visa hur ni kopplat?
Kan tyvärr inte få upp en bild just nu, men senare ikväll kanske?
Här finns många kopplingsscheman www.tlc-direct.co.uk/Technical/DataSheets/Friedland/Index.htm
Jo kopplingsschema har jag, dock ser jag inte hur kabeln ska fästas??
Så här ser det ut iaf.

Och såhär har jag kopplat (som till vänster ovan).

Ser ju helt fel ut, men ser inget annat sätt att fästa kabeln?
Nej plast är inte ledande, men jag tänker att det smälter efter hand?? Den ligger väl på 6-16 v
Så här ser det ut iaf.
Och såhär har jag kopplat (som till vänster ovan).
Ser ju helt fel ut, men ser inget annat sätt att fästa kabeln?
Nej plast är inte ledande, men jag tänker att det smälter efter hand?? Den ligger väl på 6-16 v
Redigerat:
Ja du verkar bara ha stoppat sladden löst i ett hål. Det funkar kanske och då det är klenspänning är det inte direkt farligt men det bäddar för framtida glappkontakt. Lossa som sagt skruven och kläm fast din kabel mellan skruvskallen och plåten.
Välkommen till forumet för övrigt!
Välkommen till forumet för övrigt!
Fast det där med "kontakt med plast" är inget problem. Hela anslutningsbläcket och även trådarna från dom till klockan har ju "kontakt med plast". Tittar du på en vanlig stickpropp för starkström har stiften även där "kontakt med plast". Plast är normalt en utmärkt isolator så begreppet "kontakt med plast" är nästan inte användbart.Lexington skrev:
Självklart ska du göra om det på rätt sätt! Jag tror inte heller att kabeln lossnar, men det är ju en elektrisk förbindelse du vill ha. Att två metalldelar verkar ha kontakt med varandra räcker inte för att strömmen ska ta sig fram på ett säkert sätt.Lexington skrev:
Ok, förstå en sak nu, vad är kabeln täckt av? Aaaaalla dina sladdar i huset, vad är de gjorda av? Plast...leder...inte....ström.Lexington skrev:
Du verkar ju klent begåvad? Jag har väl aldrig skrivit att plast leder ström, o här ska du komma o malla upp dig för "den nya killen på forumet som inte kan något om el", du har inte bidragit eller hjälp till någonting i denna tråd! Den va en simpel jävla fråga som du inte ens lyckades besvara!Brallan84 skrev:
Det jag va orolig för va att plasten...eventuellt...skulle..smälta...om...kabeln...låg...emot!
Vilket jag nu lärt mig att så inte va fallet, dock inte tack vare dig!
Dig fattas det inga fel?
Redigerat: