Skall flytta mina snickeri-maskiner till ett extra hus från garaget. Extra huset har i dag två-faser 10A. Behöver 3-fas 10A.
Extra huset ligger ca 25m från mätarskåpet som jag tycker vore en bra plats att ta strömmen ifrån så jag slipper gå igenom grunden. Höjden på berget är ca 5m. Jag kommer inte i detta ögonblick gräva ner kabeln på något sätt.
Funderade om man sätter in JFB och 3x16A och antingen sätter ett CEE-uttag vid sidan av mätarskåpet och dra en 25m skarvkabel ner dit. Eller kopplar in en fast 2.5mm2 på samma sätt och den får vara en "luftledning" dit.
CEE tänkte jag att man sätter ett intag på utsidan av stugan och ett uttag på insidan som är direkt kopplade med varandra.
Fasta luftledningen får gå direkt till ett CEE uttag på insidan av stugan.
Kostnaden är nog i stort densamma. Men vad är "bäst"?
Om ett antal år, kanske 5, så byggs stugan om och då dras en 6mm2 ner och den gamla ledningen försvinner..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Extra huset ligger ca 25m från mätarskåpet som jag tycker vore en bra plats att ta strömmen ifrån så jag slipper gå igenom grunden. Höjden på berget är ca 5m. Jag kommer inte i detta ögonblick gräva ner kabeln på något sätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Funderade om man sätter in JFB och 3x16A och antingen sätter ett CEE-uttag vid sidan av mätarskåpet och dra en 25m skarvkabel ner dit. Eller kopplar in en fast 2.5mm2 på samma sätt och den får vara en "luftledning" dit.
CEE tänkte jag att man sätter ett intag på utsidan av stugan och ett uttag på insidan som är direkt kopplade med varandra.
Fasta luftledningen får gå direkt till ett CEE uttag på insidan av stugan.
Kostnaden är nog i stort densamma. Men vad är "bäst"?
Om ett antal år, kanske 5, så byggs stugan om och då dras en 6mm2 ner och den gamla ledningen försvinner..
Personligen hade jag nog grävt ner en kabel, 5x6mm2 för 25 meter är ju inte mer än 1500-2000kr och 500kr för skyddsrör.
Nu är jag inte elektriker, men det borde ju rimligtvis gå att sätta jfb och 3 säkringar i huvudcentralen och ett CEE uttag i boden men ha en riktig kabel dragen som man sedan kan göra permanent när du bygger om
Nu är jag inte elektriker, men det borde ju rimligtvis gå att sätta jfb och 3 säkringar i huvudcentralen och ett CEE uttag i boden men ha en riktig kabel dragen som man sedan kan göra permanent när du bygger om
Jag skall göra om ytan utanför huset där mätarskåpet är och om jag skall lägga ner rör måste jag ta vägen förbi där det skall grävas senare, därav tanken på en temporär kabel nu.
Men absolut kan jag använda en 6mm2, men det känns lite onödigt dyrt då jag inte vet idag hur lång jag kommer behöva senare..
Men absolut kan jag använda en 6mm2, men det känns lite onödigt dyrt då jag inte vet idag hur lång jag kommer behöva senare..
I ditt fall är 5 g 6 mm2 nx1v en utmärkt kabel som kan läggas in direkt mot utgående plintarna som matar bostadshuset. Det behövs ingen extra avsäkring av den i mätarskåpet. I friggeboden monterar man en elcentral med huvudbrytare, jordfelsbrytare samt ett antal 1 pol och 3 pol automatsäkring på mellan 10 -16 ampere. Innan jobbet görs kontrollräknar man utlösningsvillkor och spänningsfall. Det blir sannolikt inget problem med dom korta avstånden samt den kraftiga kabeln. Fördelen med såpass tjock kabel är att störningsrisken p.g.a spänningsfall blir liten på belysning och elektronik när snickerimaskinerna får ''jobba tungt''.
Redigerat:
Blir ju inte direkt jättemycket dyrare, känns mest som att du köper en kabel nu som blir till ingen nytta sedan och du får köpa rätt kabel ändå.jackt skrev:Jag skall göra om ytan utanför huset där mätarskåpet är och om jag skall lägga ner rör måste jag ta vägen förbi där det skall grävas senare, därav tanken på en temporär kabel nu.
Köper du den grova kabeln nu så slipper du ju köpa 2, finns ju inte heller något som hindrar att du lägger den i kabelskyddsröret löst på marken, så är ju kabeln redan dragen och skyddad.
Ok. Men kan jag anlägga den som en "luftledning"? Utmed huset kommer den givetvis vara fastsatt men den behöver "hänga" fritt ut över bergskanten.
Får försöka räkna ut hur lång jag behöver senare och använda hela längden nu. Kan man använda en kabel som man rullar ihop några meter på slutet?
Får försöka räkna ut hur lång jag behöver senare och använda hela längden nu. Kan man använda en kabel som man rullar ihop några meter på slutet?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
jackt skrev:Jag skall göra om ytan utanför huset där mätarskåpet är och om jag skall lägga ner rör måste jag ta vägen förbi där det skall grävas senare, därav tanken på en temporär kabel nu.
Du kan väl lägga kabeln där du ska gräva senare, det är väl inte omöjligt att hänga upp kabeln i någonting under grävjobbet?
Protte
Klicka här för att svara