jonmo skrev:
I det kommande köket är jag inte ens säker på om det är ett Perilex som skall dit när jag tänker efter. Jag ska gå över till gasspis och därmed bara koppla in en ugn som ville ha enfas 16A. Jag har inte kollat upp noggrannare vilken kontakt det ska vara än, men jag tänkte att man bara kunde använda en av de tre framdragna faserna och ta bort propparna på de två andra. Då har jag ju fortfarande 3-fas-möjlighet om jag ångrar mig. Jag tänkte dessutom förbereda med en tom apparatdosa som kan populeras när väggen öppnas från andra sidan, så jag får det påbjudna 3G2,5 som separat dragning till ugnen.
Varför ta bort uttaget och säkringarna? Jag hade nog bara köpt mig en perilex kontakt och kopplat in ugnen där på enfas och haft övriga stift oinkkopplade eller borttagna. (förslagsvis så tas evt borttagna stift och läggs i en påse som man tejpar runt kabel till ugnen etc. så kommer de inte bort om man skulle göra en ändring i framtiden.)

Denna spisdosan har 25mm studs.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Denna spisdosan har 25mm studs.

//Patrik
Vilken? ;)

-=fullmoon=- skrev:
Varför ta bort uttaget och säkringarna? Jag hade nog bara köpt mig en perilex kontakt och kopplat in ugnen där på enfas och haft övriga stift oinkkopplade eller borttagna. (förslagsvis så tas evt borttagna stift och läggs i en påse som man tejpar runt kabel till ugnen etc. så kommer de inte bort om man skulle göra en ändring i framtiden.)
Jag menar bara att jag lika gärna kan ta bort propparna på de två övriga grupperna, det känns väl onödigt att de är spänningssatta men inte används? Jag behåller givetvis dragningen och sätter en topklämma på varje, alternativt kopplar in i perilexuttaget. Exakt hur det kommer se ut dikteras som sagt av om det sitter någon speciell kontakt på spisen när den kommer, men om jag är minsta osäker ställer jag givetvis en fråga här.

jonmo skrev:
Vilken? ;)
Oops. http://elbutik.se/product.html/spisdosa

Edit: Såg att du länkat den precis. Det är bara att köra med längre dosskruv alt. köpa en förhöjningsring. Den dosan finns för dubbelgips, men det är bara samma dosa fast med förhöjningsring monterad från fabrik.

//Patrik

Redigerat:
När jag talade med elbutik idag så sa hon jag talade med att det bara fanns en 3 mm förhöjningsring. Jag tyckte det verkade konstigt, men gav upp. Jag sätter nog som sagt det existerande uttaget i nivå med OSBn så det blir så lite som möjligt att meka med.

Har man 3 mm förhöjningsrin så kan man sätta flera för att komma i nivå

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.