I dagsläget ser det ut enligt nedan bakom diskmaskinen. Så vitt jag förstått skall dock uttaget sitta i skåpet bredvid. Tänkte därför flytta det den lilla bit som behövs nu när jag renoverar. Jag undrar dock vilken kopplingsdosa som bör användas för övergången mellan de FK som kommer ut väggen och den lilla skvätt EKLK som jag drar till uttaget. Är den dosan som sitter där nu korrekt? Jag tänker att det ev. kan finnas vatten bakom dm och man därför kanske bör tänka högre ip-klassning?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bästa svaret
Den dosan duger utmärkt, och det är inte att det ev skulle kunna bli vatten bakom som styr utan hur det NORMALT är. Och normalt är det inget vatten bakom diskmaskinen så det skulle ha dugt med en dosa av lägre kapslingsklass.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 847 inlägg
För övrigt behövs ingen dosa, röret kan mynna ut direkt i uttaget.
Bo! Hur ska röret kunna mynna ut i uttaget när TS ska flytta uttaget till skåpet bredvid diskmaskinen? Uttaget sitter idag bakom diskmaskinen!
TS behöver på något sätt fylla/gjuta igen runt röret för att kunna få fast något utanpåliggande då kan det vara smart att knacka upp hålet så mycket att det går att få dit en infälld dosa.
TS behöver på något sätt fylla/gjuta igen runt röret för att kunna få fast något utanpåliggande då kan det vara smart att knacka upp hålet så mycket att det går att få dit en infälld dosa.
Redigerat:
Hmm, ska kolla det. Jag har precis fått hem ett gäng av de 35mm grunda rotdosorna, så jag ska kolla på det. Tack för tipset.Demmpa skrev:
Klicka här för att svara