I dagsläget ser det ut enligt nedan bakom diskmaskinen. Så vitt jag förstått skall dock uttaget sitta i skåpet bredvid. Tänkte därför flytta det den lilla bit som behövs nu när jag renoverar. Jag undrar dock vilken kopplingsdosa som bör användas för övergången mellan de FK som kommer ut väggen och den lilla skvätt EKLK som jag drar till uttaget. Är den dosan som sitter där nu korrekt? Jag tänker att det ev. kan finnas vatten bakom dm och man därför kanske bör tänka högre ip-klassning?

dm1.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

dm2.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Den dosan duger utmärkt, och det är inte att det ev skulle kunna bli vatten bakom som styr utan hur det NORMALT är. Och normalt är det inget vatten bakom diskmaskinen så det skulle ha dugt med en dosa av lägre kapslingsklass.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ah, makes sense. Nej normalt så vill jag verkligen inte ha vatten där. Tack!

Jag skulle antagligen knacka upp hålet i väggen så att det går att gjuta fast en dosa i hålet/väggen, sedan köra med ett täcklock med näsa (kabelutlopp).

För övrigt behövs ingen dosa, röret kan mynna ut direkt i uttaget.

Bo! Hur ska röret kunna mynna ut i uttaget när TS ska flytta uttaget till skåpet bredvid diskmaskinen? Uttaget sitter idag bakom diskmaskinen!

TS behöver på något sätt fylla/gjuta igen runt röret för att kunna få fast något utanpåliggande då kan det vara smart att knacka upp hålet så mycket att det går att få dit en infälld dosa.

Redigerat:
Demmpa skrev:
TS behöver på något sätt fylla/gjuta igen runt röret för att kunna få fast något utanpåliggande då kan det vara smart att knacka upp hålet så mycket att det går att få dit en infälld dosa.
Hmm, ska kolla det. Jag har precis fått hem ett gäng av de 35mm grunda rotdosorna, så jag ska kolla på det. Tack för tipset.

Demmpa skrev:
Jag skulle antagligen knacka upp hålet i väggen så att det går att gjuta fast en dosa i hålet/väggen, sedan köra med ett täcklock med näsa (kabelutlopp).
Men om dosan bara ryms, varför krångla till det? De få gånger man drar ut maskinen kan man väl stå ut med en utanpåliggande dosa. ;)

• Gilla
Gia mas och 1 till
  • Laddar…
Låt dosan sitta kvar och dra en ekk till skåpet bredvid diskmaskinen. Då blir vägguttaget åtkomligt utan att dra fram diskmaskinen. Då kan även diskmaskinsreparatören känna sig trygg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.