Köpte en Exibel-laddare för iPad på Clas Ohlsson.
Till min förvåning så kittlade det ganska bra i fingrarna när jag stod på stengolvet i köket och höll i paddan.
158 V toppvärde, 50 Hz, och rejält med övertoner. Uppenbarligen kapacitivt kopplat, så det är bara obehagligt, inte farligt.
Jämförde med en Apple-originalladdare vilken faktiskt lägger ut en ändå högre läckspänning, men den känns inte. Kanske lägre ström, eller så är avsaknaden av övertoner som gör skillnad.
CO-laddaren går i retur i morgon, i alla händelser.
Till min förvåning så kittlade det ganska bra i fingrarna när jag stod på stengolvet i köket och höll i paddan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
158 V toppvärde, 50 Hz, och rejält med övertoner. Uppenbarligen kapacitivt kopplat, så det är bara obehagligt, inte farligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jämförde med en Apple-originalladdare vilken faktiskt lägger ut en ändå högre läckspänning, men den känns inte. Kanske lägre ström, eller så är avsaknaden av övertoner som gör skillnad.
CO-laddaren går i retur i morgon, i alla händelser.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Det är skrämmande mycket skit som dagligen tillverkas och passerar in över gränsen. Svårt att hålla koll över vad som är bra och vad som är skit. Därför man läser om brinnande laddare till ifånen mm. Elsäkerhetsverket har på tok för lite resurser och det är svårt att testa varje produkt. Tråkigt som fan att folk tjänar pengar på att ta en extra genväg på redan billig skit som tillverkas med att göra de farliga. Tycker helt klart att du ska ta kontakt med elsäkerhetsverket iaf.
Mät gärna med stickproppen vriden 180 grader för att se om det gör någon skillnad. Det är också intressant om du kan mäta strömmen till jord med en multimeter (eller med oscilloscopet genom att mäta över en resistor på kanske 1 kOhm). Som du själv skriver kanske det inte är Apple-laddaren som ger högst ström, trots högst spänning obelastad.
Det finns EMC-krav som gör att tillverkarna tvingas sätta kondensatorer mellan fas, nolla och delar som man kan beröra. Med en jordad laddare kan problemet undvikas, men dagens små smidiga "väggvårtor" har Euro-plugg, dvs saknar jord.
Det finns EMC-krav som gör att tillverkarna tvingas sätta kondensatorer mellan fas, nolla och delar som man kan beröra. Med en jordad laddare kan problemet undvikas, men dagens små smidiga "väggvårtor" har Euro-plugg, dvs saknar jord.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Jo, jag provade att vända laddaren, men det blev samma resultat. Kondingarna sitter väl symmetriskt, skulle jag tro.
Multimetern (jag tog en gammal analog), visade absolut 0 mA till jord, så det kan ju omöjligt vara någon fara men laddaren går tillbaka i alla fall pga obehaget.
Multimetern (jag tog en gammal analog), visade absolut 0 mA till jord, så det kan ju omöjligt vara någon fara men laddaren går tillbaka i alla fall pga obehaget.
Moderator
· Stockholm
· 57 902 inlägg
Det kan skilja en del mellan olika fabrikat med hur stor kapacitiv ström som leds över. Jag misstänker att många egentligen tillverkas och testas för USA marknaden, där nätspänningen är lägre, och därför kan man ha större kapacitans utan att det känns obehagligt där.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Fast jag skulle säga att det är lagstiftningen som är fel. Dvs vi behöver återinföra ett system med test och godkännande från oberoende aktörer istf. som det vi fick iom EU där tillverkaren (jodu), eller *importören* (hejsan) skall stå för kvalitetsgarantin.-=fullmoon=- skrev:
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Anmärkningsvärt också att inte ens originalladdare till vissa äppelprodukter håller måttet. I dagarna har det krävts tidsbokning för att byta felaktiga laddare till Iphone 4.
Mig kommer det inte att drabba då jag endast kör Andoid. Parrot Asteroid Smart i bilen, Tizzbird till TV:n och Sony mobiltelefon.
Mig kommer det inte att drabba då jag endast kör Andoid. Parrot Asteroid Smart i bilen, Tizzbird till TV:n och Sony mobiltelefon.
Fast det hjälper inte i ett fall som Iphone-laddaren. Vanliga tester fångar inte fel som inträffar på några enstaka exemplar av flera tiotals miljoner.lars_stefan_axelsson skrev:
Vad har operativsystemet med elsäkerheten att göra? Mig veterligen finns en uppsjö av tillverkare som kör med Android - Android/Google styr rimligtvis inte designen/uppbyggnaden av laddare till enheterna.HandySmurf skrev:Anmärkningsvärt också att inte ens originalladdare till vissa äppelprodukter håller måttet. I dagarna har det krävts tidsbokning för att byta felaktiga laddare till Iphone 4.
Leta bland laddare till Android-enheter så hittar du samma problematik...
Ja men då får vi inse att priset direkt kommer bli avsevärt högre på alla produkter vi köper, och utbudet rejält mycket mindre.lars_stefan_axelsson skrev:
Och lag om tredjepartsgodkännande löser ändå inte det hela. Vill man fuska är det också lätt att göra trots tredjepartstest och godkännande.
Själv tror jag på hårdare straff för de som blir påkomna med undermåliga produkter som sen visar sig inte ha verifierats ordentligt.
T.ex. att hela företaget bli bannlyst från hela EU-marknaden i först ett år, vid upprepade fel kanske 5 år.
Det ska helt enkelt inte vara klokt att chansa med produktkvalitén och de regulatoriska testerna.
Ja detta kommer också leda till lite högre priser på produkter, men det ger samtidigt de som vill konstruera och sälja seriösare saker en betydligt bättre konkurrenssituation.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Blir det dyrare så faller ju många billighets skit bort vilket är tur. Kan gladeligen betala en hundring mer för att få bort massa skit som inte håller måttet.
CO tog i alla fall tillbaka laddaren igår utan knot trots att jag inte hade emballaget kvar.
Bra service.
"En hundring mer" skulle jag dock inte betala. 199 spänn är ganska saftigt för en sådan enkel liten pryl.
Bra service.
"En hundring mer" skulle jag dock inte betala. 199 spänn är ganska saftigt för en sådan enkel liten pryl.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Tja, vi har ju bara haft den här ordningen sedan 1995, och *så* dåligt med grejjor var det väl ändå inte innan dess...Mikael_L skrev:Ja men då får vi inse att priset direkt kommer bli avsevärt högre på alla produkter vi köper, och utbudet rejält mycket mindre.
Och lag om tredjepartsgodkännande löser ändå inte det hela. Vill man fuska är det också lätt att göra trots tredjepartstest och godkännande.
Själv tror jag på hårdare straff för de som blir påkomna med undermåliga produkter som sen visar sig inte ha verifierats ordentligt.
T.ex. att hela företaget bli bannlyst från hela EU-marknaden i först ett år, vid upprepade fel kanske 5 år.
Det ska helt enkelt inte vara klokt att chansa med produktkvalitén och de regulatoriska testerna.
Ja detta kommer också leda till lite högre priser på produkter, men det ger samtidigt de som vill konstruera och sälja seriösare saker en betydligt bättre konkurrenssituation.
Vad gäller straff så går just nu amerikanska myndigheter till frontalangrepp. FCC har just lagt ett rekordstort föreläggande om $34.9 miljoner från ett Kinesiskt företag som marknadsfört signalstörningsutrustning (mobil/GPS osv) till amerikanska kunder, och även krävt ut kundregistret. Vi får väl se om det har någon avkylande effekt (f-n trot). (Se exv: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2459882,00.asp)