11 143 läst ·
12 svar
11k läst
12 svar
Säkring löste ut - sedan fungerar inte spisen
Jag bytte bänkbelysning över diskbänken i dag. Pga en mindre genomtänkt manöver slog säkringen ifrån och jordfelsbrytaren löste ut. Fixade det som var fel, slog på säkring samt jordfelsbrytare och all el i köket fungerar. Allt utom spisen ligger på den 10A säkring som slog ifrån.
Några timmar senare skulle jag använda ugnen i spisen, men den fungerar inte. Indikeringslamporna och ugnsbelysningen lyser inte och ugnen blir inte varm. Däremot blir plattorna varma när man slår på dem. Spisen är en 10 år gammal Husqvarna Regina helt utan elektronik.
Sedan dess har jag kollat:
* Spisens tre 16A säkringar i elcentralen
* Jordfelsbrytaren
* Huvudsäkringarna (25A porslin) i källaren (bostadsrätt)
Har inte min multimeter hemma så jag kan inte mäta i uttaget bakom spisen förrän söndag eftermiddag.
Någon som har en aning om vad som kan vara fel?
Några timmar senare skulle jag använda ugnen i spisen, men den fungerar inte. Indikeringslamporna och ugnsbelysningen lyser inte och ugnen blir inte varm. Däremot blir plattorna varma när man slår på dem. Spisen är en 10 år gammal Husqvarna Regina helt utan elektronik.
Sedan dess har jag kollat:
* Spisens tre 16A säkringar i elcentralen
* Jordfelsbrytaren
* Huvudsäkringarna (25A porslin) i källaren (bostadsrätt)
Har inte min multimeter hemma så jag kan inte mäta i uttaget bakom spisen förrän söndag eftermiddag.
Någon som har en aning om vad som kan vara fel?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Med stor sannolikhet sköt en huvudsäkring samtidigt som gruppsäkringen, kolla huvudsäkringarna.
Det var mysko, ugnen eller vredet till den kan ju ha gett upp men att det skulle ske samtidigt utan samband är ju ett otroligt sammanträffande även om det inte är omöjligt.
Inga fler säkringar på vägen?
Inget som blivit sönderbränt i centralen, inget som lossnat när säkringarna manövrerats?
25A borde hålla när en 10A löser men låg det mer last på den fasen kan den ha löst ut ändå. Om du inte kan mäta säkringarna så byt plats på dem och se om något annat slocknar, färgpluppen kan sitta fast ibland (ganska ofta tycker jag).
Det går att göra en provlampa av en lamphållare och två trådsnuttar också.
Inga fler säkringar på vägen?
Inget som blivit sönderbränt i centralen, inget som lossnat när säkringarna manövrerats?
25A borde hålla när en 10A löser men låg det mer last på den fasen kan den ha löst ut ändå. Om du inte kan mäta säkringarna så byt plats på dem och se om något annat slocknar, färgpluppen kan sitta fast ibland (ganska ofta tycker jag).
Det går att göra en provlampa av en lamphållare och två trådsnuttar också.
Sprang runt i lägenheten och testade alla rum och det finns ingen spänning i TV-rummet heller. Räknar jag i elcentralen är det bara spisen och TV-rummet som använder denna fas.
Verkar som om en fas in till lägenheten försvunnit precis som ni säger.
Verkar som om en fas in till lägenheten försvunnit precis som ni säger.
Nu funkar det igen! Var nere i källaren och letade nya 25A säkringar. Hittade inga och som ett sista desperat försök slog jag av och sedan på elmätaren som sitter bredvid huvudsäkringarna. När jag sedan kom upp till lägenheten fungerar både ugnen och TV-rummet igen. Sitter det någon slags automatsäkring även i elmätaren?
Tack i alla fall till alla som svarat i denna tråd. Fantastiskt att man kan få sådan support på under en timme en lördagkväll.
Tack i alla fall till alla som svarat i denna tråd. Fantastiskt att man kan få sådan support på under en timme en lördagkväll.
Jag vet inte hur de nya mätarna är skapta i detalj men det låtar knepigt, glapp i mätarens brytare är min gissning.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Får man verkligen Stänga av strömmen hur som helst för folk? Jag har för mig att det är rätt så svårt att bara bryta strömmen för att tex abonnenten inte har betalat på utsatt tid. Handlar om att folk kan ju ligga hemma med andningsapparater mm. Inte så smart om någon på kontoret får för sig att bryta utan att vara i kontakt med övriga myndigheter.elmont skrev:
Att ha tillgång till el är inget ( ingen rättighet) annat än ett avtal mellan två parter, och uppfyller man inte det som avtalas så har naturligtvis den andra rätt att bryta avtalet. Nu sker inte det utan viss "utredning" från nätbolaget.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden