3 909 läst ·
12 svar
4k läst
12 svar
Utomhusel - installera flodljus med stickpropp?
Hej!
Pga av ett antal oönskade besök vid huset så har jag införskaffat en 400-watts halogenlampa med PIR. Till skillnad från de flesta andra modeller jag tittat på så har denna redan en elkabel med stickpropp i gummi.
På altanen där jag tänkt sätta den så finns det ett jordat eluttag som jag funderar på om jag vågar ansluta lampan till. Uttaget är märkt med IP44. Det är täcklock på båda honorna. Jag misstänker dock att så fort man ansluter en stickpropp till denna så "försvinner" IP-klassningen då uttaget ju så klart inte är skyddat på samma vis. Lampan är för övrigt märkt med IP65.
Jag har sökt, men ej funnit, något bra alternativ till det här uttaget som kan kapsla in uttag och stickpropp.
Vågar jag ansluta lampan med stickpropp till denna och låta det sitta dygnet och året runt?
Alternativt så tar jag bort stickproppen och smyger in den i något av gummianslutningarna och gör en permanent inkoppling inuti dosans "sockerbit" så att det blir garanterat tätt. Detta är väl förvisso optimalt men jag känner mig osäker på att göra fasta elinstallationer, min kompetens på det området är tämligen minimalt.
Tacksam för kloka råd och svar!
/N
Pga av ett antal oönskade besök vid huset så har jag införskaffat en 400-watts halogenlampa med PIR. Till skillnad från de flesta andra modeller jag tittat på så har denna redan en elkabel med stickpropp i gummi.
På altanen där jag tänkt sätta den så finns det ett jordat eluttag som jag funderar på om jag vågar ansluta lampan till. Uttaget är märkt med IP44. Det är täcklock på båda honorna. Jag misstänker dock att så fort man ansluter en stickpropp till denna så "försvinner" IP-klassningen då uttaget ju så klart inte är skyddat på samma vis. Lampan är för övrigt märkt med IP65.
Jag har sökt, men ej funnit, något bra alternativ till det här uttaget som kan kapsla in uttag och stickpropp.
Vågar jag ansluta lampan med stickpropp till denna och låta det sitta dygnet och året runt?
Alternativt så tar jag bort stickproppen och smyger in den i något av gummianslutningarna och gör en permanent inkoppling inuti dosans "sockerbit" så att det blir garanterat tätt. Detta är väl förvisso optimalt men jag känner mig osäker på att göra fasta elinstallationer, min kompetens på det området är tämligen minimalt.
Tacksam för kloka råd och svar!
/N
Du kan lugnt använda stickproppen som sitter monterad på armaturen. Och eftersom uttaget har IP44 så är det godkänt för användning ute och då måste man ju få stoppa in en stickpropp i uttaget.
Att klippa och koppla in permanent är ett absolut NEJ, använd armaturen som tillverkaren menar att den ska användas. Det är tillverkaren som har ansvaret för funktion och troligen vet bäst hur deras "apparat" ska användas.
Att klippa och koppla in permanent är ett absolut NEJ, använd armaturen som tillverkaren menar att den ska användas. Det är tillverkaren som har ansvaret för funktion och troligen vet bäst hur deras "apparat" ska användas.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Sitter uttaget så att det regnar dagligen på det så hade jag nog inte valt att koppla in det med stickpropp.
Ska man ha en permanent installation så hade jag satt en U-56 Dosa någonstans och plocket ström får evt uttag eller annat lämpligt ställe. I kopplingsdosan så hade jag satt en dragavlastning och kopplat in anslutningskabeln till lampan där istället.
Vet att Elko blandannat har utvändiga dragavlastningar som kan monteras i uttag och strömbrytare mm. Dock tycker jag de känns väldigt sniklösning på det hela plus att det oftast ändå är trångt i ett uttag. Sen är jag mer den person som tycker att man ska koppla ihop saker i kopplingsdosor istället.
Ska man ha en permanent installation så hade jag satt en U-56 Dosa någonstans och plocket ström får evt uttag eller annat lämpligt ställe. I kopplingsdosan så hade jag satt en dragavlastning och kopplat in anslutningskabeln till lampan där istället.
Vet att Elko blandannat har utvändiga dragavlastningar som kan monteras i uttag och strömbrytare mm. Dock tycker jag de känns väldigt sniklösning på det hela plus att det oftast ändå är trångt i ett uttag. Sen är jag mer den person som tycker att man ska koppla ihop saker i kopplingsdosor istället.
Redigerat:
Ska man koppla in armaturen fast ställer det lite andra krav på den som utför jobbet, för att få det bra ska man inte minst använda rätt grejor, samt man måste göra ett ingrepp i den fasta installationen (som i sig skulle kräva behörighet).
Dessutom vart i Sverige är det så mycket regn att en IP44 inte skulle duga ? Nog för att det regnar ofta men inte så mycket att ett korrekt monterat IP44 uttag inte skulle duga, även om det långtidsanvänds. IP 44 duger tom i dom länder där det kan regna MYCKET.
Dessutom vart i Sverige är det så mycket regn att en IP44 inte skulle duga ? Nog för att det regnar ofta men inte så mycket att ett korrekt monterat IP44 uttag inte skulle duga, även om det långtidsanvänds. IP 44 duger tom i dom länder där det kan regna MYCKET.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Bekymret kan komma periodvis att utomhusuttag löser JFB. IP 44 duger gott. Dock är det bara IP 44 när locket är stängt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 939 inlägg
Det finns faktiskt sällsynta uttag som håller IP44+ även med stickpropp i, detta är det första jag råkat på:

E1890111
Kostar dock en femhundring på eldirekt.se.
E1890111
Kostar dock en femhundring på eldirekt.se.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Har installerat liknande av Elkos? Ser ut som dubbel förhöjningsram med snarlikt lock som din bild. Perfekt att ha dessa i trånga badrum där folk vill ha in TM o TT.
Finns ju annars mycket mer lämpligt material om man kollar tex åt material som används på parkeringsplatser eller i hamnar och bryggor mm.
Men min bedömning står kvar att jag tycker iaf att en långvarig installation utomhus inte ska anslutas med stickkontakt.
Ska man dra en skarp gräns vad som är fast och lös installation så blir det nog i mina ögon en fast installation om grejor sitter ute årsvis med inkopplad stickkontakt. Finns ju ingen anledning att ha det så häller.
Finns ju annars mycket mer lämpligt material om man kollar tex åt material som används på parkeringsplatser eller i hamnar och bryggor mm.
Men min bedömning står kvar att jag tycker iaf att en långvarig installation utomhus inte ska anslutas med stickkontakt.
Ska man dra en skarp gräns vad som är fast och lös installation så blir det nog i mina ögon en fast installation om grejor sitter ute årsvis med inkopplad stickkontakt. Finns ju ingen anledning att ha det så häller.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Eluttagen på altaner sitter väl oftast högt på väggen, under takskägget?
Hur stor risk för vattenbegjutning är det där?
Finns det ett fast skärmtak kanske uttaget sitter längre ner.
Nu vet vi inte hur regnskyddat Nursejs eluttag sitter.
Men om det finns risk för direkt regn kan jag tänka mig att man skyddar det med en presenningsbit,
eller med en liten låda på gångjärn, som simulerar funktionen hos uttaget som Bo.Siltberg visar.
Jag kan ta en bild på mitt elstängselaggregat för att visa hur jag menar
Hur stor risk för vattenbegjutning är det där?
Finns det ett fast skärmtak kanske uttaget sitter längre ner.
Nu vet vi inte hur regnskyddat Nursejs eluttag sitter.
Men om det finns risk för direkt regn kan jag tänka mig att man skyddar det med en presenningsbit,
eller med en liten låda på gångjärn, som simulerar funktionen hos uttaget som Bo.Siltberg visar.
Jag kan ta en bild på mitt elstängselaggregat för att visa hur jag menar
Är inte detta väl kategoriskt? Jag tycker nog att en korrekt fast installation är att föredra. Naturligtvis är det bättre att använda stickproppen om alternativet är någon bristfällig hempularinstallation. Jag är dock tämligen övertygad om att lampan kommer att fungera väl så bra vid en väl utförd fast installation. Sen får tillverkaren tycka vad han vill om stickproppsanslutnig.elmont skrev:
När TS själv skriver "jag känner mig osäker på att göra fasta elinstallationer, min kompetens på det området är tämligen minimalt." så håller jag med om att det är bättre att råda TS att nyttja stickproppen än att själv försöka sig på en fast installation. Bäst tycker jag dock att det blir om en kompetent elektriker installerar lampan fast.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 939 inlägg
För att sammanfatta alternativen:
1. Plugga in stickproppen i befintligt uttag och vid behov skydda uttaget mot regn.
2. Låt en elektriker göra en fast inkoppling över en strömbrytare. Absolut ingenting konstigt med det.
3. Låt en elektriker byta uttag till ett som tål regn med stickpropp i.
1. Plugga in stickproppen i befintligt uttag och vid behov skydda uttaget mot regn.
2. Låt en elektriker göra en fast inkoppling över en strömbrytare. Absolut ingenting konstigt med det.
3. Låt en elektriker byta uttag till ett som tål regn med stickpropp i.
Har för mig jag läst specificerade ip-klasser för ett visst uttag när luckan är stängd respektive öppen och stickproppen ansluten. Minns dock inte fabrikatet. Tror det var något i stil med IPX4 med stängd lucka och IPX2 med öppen.
En halogenlampa sätts väl med fördel ganska högt upp:
Placeras uttaget mer än 0,5m över mark/yta räcker ju IPX3, och är det under tak (inom 60 grader) räcker IPX1.
Källa SS 436 40 00, utgåva 2, 751.512.2
Annars kan du ju överväga ett litet skärmtak ovanför uttaget.
En halogenlampa sätts väl med fördel ganska högt upp:
Placeras uttaget mer än 0,5m över mark/yta räcker ju IPX3, och är det under tak (inom 60 grader) räcker IPX1.
Källa SS 436 40 00, utgåva 2, 751.512.2
Annars kan du ju överväga ett litet skärmtak ovanför uttaget.
Klicka här för att svara