DennisCA
DennisCA: Ja det ser ju lite prydligare ut, själv stör utseendet inte mig så mkt, hade nog aldrig reagerat om folk inte sagt till i tråden. Eftersom de tidigare elektrikerna gjort samma sorts arbete så kan man ju konstatera detta verkar va en finsk grej.
23 svar · 2,9k läst
·
C
camaro1969: mina sitter inte i taket
12 svar · 1,5k läst
T
Tosse: Vänd stickpropp så slocknar de helt! Man tackar.
2 svar · 2,6k läst
Mikael_L
Mikael_L: Annars bygger du upp med trä precis som du vill, hålsågar upp rakt mot befintligt doshål i det uppbyggda och avslutar med att sätta in förhöjningsringar till dosa, alternativt klär hålet med en hemmatillverkad ring utav en apparatdosa du sågar sönder. https://www.elbutik.se/product.html/pabyggnadsring-apparatdosa [bild] edit: Men själv hade jag fällt in en ROT-dosa antingen över
6 svar · 2,2k läst
·
N
NawYer: Det är nog, som nämnt, värt att göra om den. Tack för era svar!
3 svar · 692 läst
·
T
Thomas_Blekinge: Tyska Gira är snyggt och har rammått H 151,9 X B 80,8 för en tvåfacksram.
21 svar · 4,2k läst
·
Snailman
Snailman: https://www.aliexpress.com/item/2340pcs-lot-mixed-15-models-Dual-Bootlace-Ferrule-Kit-Electrical-Crimp-Crimper-cord-wire-end-terminal/32434984353.html?spm=2114.13010608.0.0.eCQeY5 Köpte en sådan, verkar väl ok tycker jag (ej elektriker)
38 svar · 15,7k läst
·
R
Rolle85: den enda som sålde utanpåliggande singel uttag var Gelia men detta uttag var numera säljstoppat av oklar anledning
9 svar · 1,2k läst
tommib
tommib: Ta bilder och lägg upp, eller ring elektrikern. Är det en infälld eller utanpåliggande installation? Hur många lampor är det? Om fler än en, kan de tändas separat? Vad finns i kopplingsdosan? Om det är en gammal utanpåliggande installation finns lite fler fallgropar att beakta. Det är ju lätt att vara efterklok men när man gör sånt här så är det bra att ta bilder innan man
4 svar · 6,7k läst
H
hulingen: 4 år senare! Är nyfiken hur det gick med den trådlösa termostaten. Jag har just satt in Tego Roundline, men det fungerar inte med deras Reco styrning. Kontakt mellan inpluggad mottagare och väggenhet finns, men elementen stängs av när pluggen sitter där. Har det gått bättre för dig?
15 svar · 8,7k läst
A
artvanderlay: Tack för snabba svar! Då det kommer att bli ganska trångt i lampan så låter svaret av Emil_K väldigt bra, hade inte ens tänkt på att det gick att hoppa över kopplingslisten. Såg denna bilden på hur sladdarna skall kopplas i ett annat inlägg så kommer att försöka göra något liknande. Blir en tur till bauhaus och försöka hitta e14 socklar som klarar av dubbla anslutningar. Om jag
3 svar · 4,0k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Vilka vi, och på vilka grunder utifrån den diskussion vi hade tidigare? Vad händer om det visar att denna biledare inte kan användas som skyddsjord? När har ni tänkt ta reda på det?
75 svar · 9,2k läst
·
T
Tomtefarsan: Jo, jag antar ju att hällen + ugnen + mikron går på 16 A-säkringen, och övriga två faser enbart till hällen. Jag tänkte skruva upp uttaget då jag hittar min multimeter (som har varit på vift ett tag nu), och då ser jag förhoppningsvis vad det är för kabeltyp. Men jag startade tråden främst för att få lite info om det här är ett vanligt sätt att dra elen eller inte... Jag har
2 svar · 7,7k läst
N
norrbottenstorpet: Det finns ju anslutning för 10 VDC också, så koppla på rätt plint. Enligt kopplingschema C, så är det 230V AC push in https://www.elbutik.se/dokument/LCM-40,60.pdf
3 svar · 6,1k läst
Oldboy
Oldboy: Vi har också den typen av bänkbelysning i köket, med kablarna dragna pss. Blev lite nyfiken och var tvungen att kontrollera status på vår. Kabeln till armaturen ligger an lysröret. Armaturen över diskbänken (Osram, T8, varmvit, 36W) brukar vi ha på nästan jämt, och har haft i 16 år nu. Även vår kabel har bränn- eller UV-skador på ytterhöljet. Det finns nog några 10-dels mm
32 svar · 8,7k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Gäller bara att lampsocklarna klarar 2 x 0.75 mm² inkl kabelmanteln om det ska vara ett dubbelisolerat utförande - de är normalt inte gjorda för mer än en kabel. Glödlampor kommer att gå att få tag i under överskådlig tid om det fortfarande är ett alternativ, och dagens LED har ett ganska stort spänningsomfång.
15 svar · 3,6k läst
·
Tomture61
Tomture61: :thumbup::thumbup::thumbup: Sitter redan en ledlampa i stjärnan men vill ha den släckt när jag sover+lite lat+spara ngr watt Använder samma lampa/lampsladd till julstjärnan eller övrig årstid, lampskärmen
3 svar · 1,9k läst
K
karlmb: Jag tolkar tystnaden som att det är läge för lite nya innovativa produkter här...
33 svar · 4,6k läst
J
JanneSjo: kolla denna brultech se också för grundinfo finns de på t ex OpenHab forum som använder den mer avancerat men grundversionen har lagring av data. se också denna byggahustråd du kan säkert fråga trådskaparen är osäker om hur denna fungerar men tror att den använder verklig spänning och strömmätning för att ge effekt i w - vilket kanske ger det du vill ha?
12 svar · 5,7k läst
E
elmont: Den fungerar inte därför att matarkabeln är skärmad. Det går utmärkt att söka skärmade kablar om man sätter en sändare på/runt kabeln som skickar en signal som följer kabeln, sedan har man en mottagare som man kan söka med. Det finns billiga för kanske en tusenlapp men hur bra dom är vet jag inte annars bör en liten större elfirma ha möjlighet att hjälpa dig.
1 svar · 1,2k läst
alm82
alm82: esylux pd 360i/8 https://www.esylux.com/sheets/sv_SE/EM10425004.pdf
1 svar · 879 läst
E
etompau: [citat] Spottar på 3 W lär inte räcka till till ett så pass stort träd. Jag har två st. 3 W LED-spottar under en normalstor björk och det som blir upplyst är stammen och svagt i själva trädkronan. Har även satt upp en Gardena-spot med 50 W halogen vid ett oxelträd, och den mäktar med att belysa nästan hela kronan. Jag hade nog titta på två eller flera LED-spottar på minst 10 W
35 svar · 11,2k läst
A
Allmänobildad: Det går jättebra att ha uttag på stolpen.
1 svar · 4,1k läst
tommib
tommib: Håller med om nästan allt pelpet säger. Timdebiteringen är svår att säga något om, sa de innan hur mycket de tar? I så fall kan du inte klaga på just det. Däremot kan man anmärka på tidsåtgången och precis som pelpet skriver så är det inte ditt fel att de inte kan planera jobbet och måste komma två gånger. Dimmern är det sedvanliga elektrikerpåslaget.... Inget konstigt alls
21 svar · 3,4k läst
·
Müssli
Müssli: Vid 230V spelar det väldigt sällan någon roll hur du gör. Den får säkert anslutas med stickpropp och då är det slumpen som avgör hur det blir. Jag hade lagt fas på L1 men det ska som sagt inte spela någon roll.
7 svar · 1,5k läst
·
H
hempularen: That is probably because the older model did non regulate the power consumption, so that it blew fuses.
32 svar · 6,6k läst
·
F
folkeorg: Det bästa är att prova sig fram. Alla förbrukare går ju inte samtidigt så något absolut jämn fördelning är svårt. Isf behöver du en roterande omformare eller en AC/AC-omvandlare typ UPS..
1 svar · 1,4k läst
M
MagHam: Som sagt ovan (och även i andra trådar) fördela stora förbrukare - och sänka tillsats till 3kW om det går på Nibe 360. Men... Vad menar du med "intern effektvakt" ? Givare till effektvakten ska sitta FÖRE alla husets förbrukare, alltså i princip där huvudledningen från mätartavlan matar fördelningsplint eller huvudcentral.
7 svar · 11,4k läst
·
E
elmont: Det är även rätt vanligt att man kopplar elpatroner i tex elpannor så att man med hjälp av relän kan växla effekten genom att växelvis Y och D koppla patronen och dessutom använda olikt många slingor. Man kan då få ut många olika effekter ur en patron.
9 svar · 13,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.