El
lars_stefan_axelsson: [citat] Nej, det vet jag väl inte om vi drivit från ämnet. Det här är ju i högsta grad relevant. Och att ljusbågar är och kan vara ett problem vid brytare/kontaktorer är ju inte heller kontroversiellt. Jag bytte ett antal kontaktorer som till slut givit upp när jag jobbade som industrielektriker. (Och nu när jag läser på så visar det sig att de dessutom är till nytta. Många
Bo.Siltberg: Eftersom ditt system består av LED och drivdon för konstant ström så ska det inte vara några problem att dimma (bara du har ett drivdon som stöder dimring). Det är LED-lampor för konstant spänning som kan ha problem med dimringen eftersom dessa lampor har ett inbyggd drivdon i sockeln som inte alltid reagerar så bra på en dimmer.
Maggi_68: tack för att ni tog er tid och försökte hjälpa. nu har jag i alla fall lärt mig vad förkortningen "vu" betyder :) God Jul på er.
adamadam: Ja, så menar jag. N1 N2, neutral. Har också grön/gul jordtråd inkopplad.
hempularen: Du skriver "likadan" dimmer. Hur lik? Exakt samma typbeteckning, eller bara en liknande dimmer?
tommib: Nja.... det känns som en väldigt dålig lösning att göra så. Dessutom har denna typ av tillfälliga lösningar en tendens att bli permanenta. Lampan du kopplar in kommer bara lysa när brytaren i matande ände står i rätt läge (mot den tändtråden). Brytaren i andra änden kommer inte göra ett skrutt för lampan. Dra i den där femte tråden istället. Gör det genom att använda den
TuXy: Nu har jag undersökt felet lite närmre, det visade sig att både dimmer och drivdon fungerade som de skulle. Däremot var lasten för liten för drivdonet vilket fick det att protestera. Så jag får helt enkelt plocka bort ena drivdonet och istället koppla fler lampor på ett och samma drivdon så är problemet löst :)
Bo.Siltberg: Kolla en gång till att ingen huvudsäkring eller mätarsäkring löst ut. Det kanske inte syns på säkringen, pluppen kan sitta kvar.
svartöra: 230V i dörrknappen låter som en dålig idé. Ta hellre su212.
KjellTimell: Grundläggande elkunskap hade vart bättre ;) Det din elektriker skall göra är att lägga strömbrytaren parallellt med tidur/skymningsrelä, det är viktigt att han/hon använder samma fas och säkring som går genom tidurets relä samt skymningsreläet till strömbrytaren. Men det vet han/hon redan om :) Bilden visar ett sätt att göra det på, tidur och skymningsrelä i serie och en
Fotografen: Man knackar lite sakta med en mejselklinga, morakniv eller liknande.
HSP: Har råkat ut för samma sak med ett ljusrelä. Hade då fyra son 70w(högtrycksnatrum) och två 43w led armaturer. Åtgärden blev ett mellan relä och passade på att koppla in en hand-0-auto omkopplare. Ja det är dåligt att grejerna inte klarar vad de är avsedda för. Finns dock endel dåliga led ljuskällor som ger störningar på nätet.
HSP: Det är hf-donet som är sönder, du kan byta enbart donet om du vill. Men det kanske är billigare med en ny armatur. Hittar du inte en lika armatur om du har flera lika armaturer. då kan du ta hf-donet ur nya armaturen. Och flytta det till den gamla armaturen. Kolla att inkoppling och att den är till för samma lysrör (W)är lika på nya donet. Ps. Jag säger reaktor när det gäller "gamla"
HSP: Blir inte bra med dimmer eller uttag vid korsbrytaren i framtiden , eftersom den brytaren bara har tändtrådar fram. Så i ditt fall dra enbart tändtrådarna. Ska man ha uttag under brytaren så görs det lämpligast vid 1:a brytaren, där fas och det två tändtrådarna finns. (då behövs även extra neutral och jordledare dras fram ) Vill man ha uttag vid sista brytaren eller korsbrytaren ,
Fotografen: [citat] Vi kommer troligen inte hitta några... [citat] Den enda lösningen, gör om, gör rätt.
MagHam: Småländska höglandet Förbrukning: 2030 kWh november 2016 Hus: Putsad plank. 1½ plan byggt 1948 Yta:131 m2 + 1 st källarrum 20 m2 golvvärme Uppvärmning: Ytjord 400m kollektor 8kW Nibe + Avfuktare som går jämt. 23 grader inne +Två barn. Massa tvätt- tork- och diskmaskiner hela tiden ;)
Daniel__s: Dra slangen genom vinden om det är möjligt och under isoleringen
kuse: Tack, nu vågade jag fortsätta dra/vippa och den lossnade. Men den satt redigt :)
Alfredo: [citat] Om du vill vara absolut säker på "att inte han drabbas av några problem om det skulle krångla för mig" kan det vara svårt att lösa. Dock omöjligt att säga utan mer information. Det handlar bland annat om hur det matande trefasuttaget är avsäkrat, vilka huvudsäkringar han har och vilken egen förbrukning han maximalt har. Säg att dina maskiner behöver avsäkras med 16 A och
Odjuret: [citat] Tja.. de flesta verkar inte begripa ens vad det är för nått... Så du tillhör ett utdöende släkte :p :D
Bo.Siltberg: Ok. Du borde egentligen inte acceptera ett sådant svar - det är tillverkaren och inte elektrikern som vet vilka krav på badet ställer på JFBn. Vi kan bara anta att de inte har några speciella krav utan kan låta samma JFB även ta bastun.
Alfredo: [citat] Och detta tillförde? Hur som helst är detta ett diskussionsforum och det handlar inte enbart om att besvara en fråga som TS har. Även om TS var tydlig i första inlägget innebär det inte att denne inte är öppen för alternativa förslag eller lösningar. Sedan är det som skrivs här inte enbart ämnat att hjälpa TS utan ska även fungera som exempelvis en kunskapsbank och
Andreas_kalmar: Ja det är det men du borde ju kunna hitta en jordpunkt i närheten annars
Robert Kooijman: Lite snabbt tänkt: kanske någon trappkoppling som gör att man väljer mellan trådlöst / befintlig dimmer? Vanlig seriekoppling av olika dimmer fungerar inte, särskilt inte dom avsett för LED lampor...
pr95: Använd trä t.ex kvast skaft lätt att ersätta om de går av
kuntri: Tack för alla tips! Ska kolla upp om det går att bygga in skåpet! Vore smidigt. Dock tar det kanske lite väl mycket plats då.
Gnarpjohan: [citat] Hyresgäster ska använda tvättstugan
TuXy: Du har helt rätt i det du säger :) Tack för din input!
Tobbe_3: Det är vanligt att 32 a uttagen är säkrade med 25 a. Det var den största diazedsäkringar med gänga 2. Nästa diazed steg är 35 a med gänga 3( för mycket). Det finns även en ovanlig 32 a variant med gänga3 som använder 35 a passkontakt. Där risken stor att uttaget säkras upp till 35a felaktigt eftersom 35 a är betydligt att inhandla. Som automatsäkring finns 32 a.
Alfredo: [citat] [citat] [citat] F-n vad gott att läsa. Tack! För även jag har lyckats med detta, i mitt fall nollan. Upptäcktes när elektrikern kom på besök (faktiskt sant) för att montera JFB. Aningen pinsamt. :o Han muttrade något i stil med "men du har åtminstone använt bra grejor".