Om man låter elektrikern stå för materialet vad är ett skäligt pris per meter för ekrk 3x1,5. Förstår att det finns olika fabrikat men låt säga en riktigt kvalitetskabel. Mellan tummen och pekfingret?

tommib
Om vi väljer Drakas EKRK 3G1,5 som exempel får man ge 735 kr/50m, dvs 14,70/m. Lägg på lite för att köpa lösmeter, säg 5 kr/m och en inte uppenbart orimlig vinst för elektrikern (säg 50%) så får du 30 kr/m.

https://www.elbutik.se/product.html/draka-ekrk-300/500v-blyfri?category_id=2102

Troligen skulle de flesta elektriker använda en modernare kabel.

Nu förutsätter jag också att du menar 3G1,5 och inte 3X1,5 som är en betydligt mer ovanlig kabel.

Varför ska elektrikern ha 50%?

Han tar väl 550:- timmen å? (Plus moms)

tommib
Därav "en inte uppenbart orimlig"....

Riktigt billig ( i alla bemärkelser) betalar jag ca 10:-/m för och kvalitets sortimentet ca 25:-/m inkl moms. Beroende på jobb lägger jag på 10 till 20 %. så för den billiga ca 12 :- och den dyra ca 30:-.

• Gilla
Poontus och 2 till
  • Laddar…
Ok. Men runt 30:-m är inget att bråka om då med andra ord? Det är nämligen det priset jag fått av elektrikern...

Nej det tycker jag inte, håller han den prisnivån på allt så är det bra priser.

ok, tack för svaren

Mikael_L
Nä, 30:- / meter + moms är inte något vansinnigt pris i alla fall.
Men jag tror att firman jag är på köper den för lite drygt 10:- + moms / meter, så här borde den inte kosta över 20:-/meter, tycker jag.
Men det finns kanske som sagt lite olika prisklasser i olika märken, har för mig att jag brukar köpa Drakas, jag är åtminstone noga med att den ska sakna biledare.

tommib skrev:
Troligen skulle de flesta elektriker använda en modernare kabel.
Säg inte det. Jag, och säkert många andra, tycker EKRK fortfarande är den snyggaste kabeln att använda i torra bostadsrum om det ska bli lite snyggt.
Jag väljer nästan alltid EKRK och Letti-klammer i v-rum, sovrum osv.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Jag har själv pris för den kabeln på ca 28 kr/m om jag köper den i 50 m ring. nu har jag inte så stora rabatter på Ahlsell så priset du fått är ok. Skulle jag debiterat dig timpris för att jag ska köpa kabeln istället för ett påslag på mitt pris så hade det blivit lite dyrare. jag ska ju beställa den och sen ska jag köra och hämta den.
Så det pris du fått är ok

Mikael_L
Uffe A skrev:
Jag har själv pris för den kabeln på ca 28 kr/m om jag köper den i 50 m ring. nu har jag inte så stora rabatter på Ahlsell så priset du fått är ok. Skulle jag debiterat dig timpris för att jag ska köpa kabeln istället för ett påslag på mitt pris så hade det blivit lite dyrare. jag ska ju beställa den och sen ska jag köra och hämta den.
Så det pris du fått är ok
Fast då ska du väl inte alls köpa den på Ahlsells då, utan beställ ifrån elbutik för 14:70 inkl moms/ meter (se länk i tråden).
Och då slipper du lägga tid och bensin och bilslitage också, den ramlar in hemma hos dig.

Varför skulle du vara sugen på att betala dubbelt så mycket ..?

Mikael_L skrev:
För att kostnaden läggs på slutkunden?

Mikael_L skrev:
Fast då ska du väl inte alls köpa den på Ahlsells då, utan beställ ifrån elbutik för 14:70 inkl moms/ meter (se länk i tråden).
Och då slipper du lägga tid och bensin och bilslitage också, den ramlar in hemma hos dig.

Har nog mycket med att man eftersträvar att få bra rabatter på ahlsell. Vilket man får genom att handla där. Bra rabatter har man inte vid nystartat bolag exempelvis. Att handla direkt i butik är bra mycket smidigare än att behöva vänta en/två dag om man behöver nåt.

Busten skrev:
Har nog mycket med att man eftersträvar att få bra rabatter på ahlsell. Vilket man får genom att handla där. Bra rabatter har man inte vid nystartat bolag exempelvis. Att handla direkt i butik är bra mycket smidigare än att behöva vänta en/två dag om man behöver nåt.
Det där är en myt som inte alltid stämmer.
När jag startade upp kontaktade jag Elektroskandia, Ahlsell, Solar och Storel. Elektroskandias säljare förklarade myndigt att jag skulle bli "strökund" med dåliga rabatter tills jag hade handlat en del. Självklart talade jag om det för Storel som gav mig bra mycket bättre priser. Ahlsell och Solar låg inte särskilt mycket sämre till.
Efter några månader fick jag tag i en annan säljare på Elektroskandia som ordnade bra rabatter när jag förklarade läget.

• Gilla
Allmänobildad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.