Hej
Flyttar snart in i mitt nya hus efter mycket försening.
Jag har en idé om att byta ut en separat mikrougn mot en kombinerad ugn&mikro.
Denna nya apparat vill ha 16A och uttaget som sitter där är avsäkrat 10A och matas med en eqlq 3g1,5 mm2.
Jag har inte tillträde till huset än men vill gärna beställa ugnen då tiden där är knapp (har ett bra erbjudande som inte varar för evigt)
Hur svårt/dyrt är det för en elektriker att uppgradera till en 3g2,5 mm2? Kan man anta att det bara är att lossa i ändarna och dra loss den gamla och sen mata i den nya kabeln?
Sträckan mellan uttag och el-central är ganska kort, fågelvägen 3 meter. Bifogar en bild. Den röda M:et är uttaget för mikron.
Flyttar snart in i mitt nya hus efter mycket försening.
Jag har en idé om att byta ut en separat mikrougn mot en kombinerad ugn&mikro.
Denna nya apparat vill ha 16A och uttaget som sitter där är avsäkrat 10A och matas med en eqlq 3g1,5 mm2.
Jag har inte tillträde till huset än men vill gärna beställa ugnen då tiden där är knapp (har ett bra erbjudande som inte varar för evigt)
Hur svårt/dyrt är det för en elektriker att uppgradera till en 3g2,5 mm2? Kan man anta att det bara är att lossa i ändarna och dra loss den gamla och sen mata i den nya kabeln?
Sträckan mellan uttag och el-central är ganska kort, fågelvägen 3 meter. Bifogar en bild. Den röda M:et är uttaget för mikron.
Är det verkligen eqlq dragen till micron i ett nytt hus? Är det inte FQ som är draget i rör ? Är det en rörinstallation och FQ/FK tar det kanske en timme att demontera uttaget byta ledningarna och återmontera uttaget. Man använder dom befintliga trådarna som dragtråd så det borde vara lätt. Det är dessutom ett jobb som kan göras senare när du har fått tillträde till huset, men prata först med den elektriker som du far på plats.
Klicka här för att svara