642 läst ·
2 svar
642 läst
2 svar
Motståndsfråga (bilel)
Vet inte om detta är riktigt rätt forum för denna frågan men ni som kan el borde nog kunna hjälpa mig.
Jag har 2st 1k resistorer liggandes, till kretskortet jag ska löda dit ett motstånd på behöver jag bara 1 av dom.
Den ena är köpt genom att säga att jag behövde ett 5v 1k motstånd.
Den andra tog jag på jobbet där vi håller på med allt från 12-24v.
Självklart så lyckades jag blanda ihop dom med varandra och vet nu inte vilken som är vilken...
Det är sånna små motstånd som har olika färgband på sig, så jag ser ju att bägge är på 1k...
Nu till frågan spelar antalet volt egentligen någon roll på dom motstånden eller samma fungerar från 1v och upp?
Jag har 2st 1k resistorer liggandes, till kretskortet jag ska löda dit ett motstånd på behöver jag bara 1 av dom.
Den ena är köpt genom att säga att jag behövde ett 5v 1k motstånd.
Den andra tog jag på jobbet där vi håller på med allt från 12-24v.
Självklart så lyckades jag blanda ihop dom med varandra och vet nu inte vilken som är vilken...
Det är sånna små motstånd som har olika färgband på sig, så jag ser ju att bägge är på 1k...
Nu till frågan spelar antalet volt egentligen någon roll på dom motstånden eller samma fungerar från 1v och upp?
Det har ingen betydelse. De relevanta parametrarna för ett motstånd är resistens (duh) och effekttålighet. Vid någon punkt blir det säkert relevant med isolationsavstånd mm men inte här.
Använd vilket som.
Använd vilket som.
Klicka här för att svara