Eller dragit fram till ett nytt uttag på sida där man vill ha ett uttag och låta det som redan sitter där sitta kvar.

Praktiskt om man vill värma diskvattnet med doppvärmare!

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
A
Sätt hörnboxar efter hela väggen, då finns alltid ett uttag nära till hands

• Gilla
VillaAnna och 1 till
  • Laddar…
varför en brödrost där överhuvudtaget? Jag har min på bordet där man äter frukost.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
I mitt nyrenoverade kök ser det liknande ut som hos dig. Min elektriker fick fria händer och valde denna placering. Jag är nöjd med det, praktiskt till korvkokaren, brödrosten eller vispen! Nyrenoverat kök med eluttag ovanför diskbänk och ansluten elvisp, ketchupflaska och röd såsburk på bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag antar att det är godkänt då "min" elektriker har många år i yrket och gott renommé.

J
Min (långvariga) pågående köksrenovering har även elektrikern satt ett uttag, inte över hon, men strax intill (det är bara 2 hoar och 40cm yta på min rostfria bänk). Jag har ett fönster mellan hon och resten av bänken och när jag frågade elektrikern så menade han att det kan vara bra att ha ett uttag över den rostfria bänken, när man tex vispar grädde eller steker våffor (som man inte vill göra på träbänken på andra sidan fönstret då). Plus att det är jordfelsbrytare och att jag faktiskt haft armaturer som suttit över hon och haft uttag på varenda ställe jag bott sen födsel. Så jag har antagit att detta helt enkelt var praxis.

Jag har låtit fälla in uttagen (dosor) i väggen, då både köksleverantör och elektriker tyckte detta blev bättre (snyggare) än hörnboxarna (som väl blir billigare i både el och kakelinstallation, kanske mer praktiskt åxå?), jag är nog benägen att hålla med om att infällda blir snyggare, om man nu har möjligheten att fälla in dem... Hörnboxarna ger lite "office" feeling... Men i ett "modernt" (läs ej sekelskiftesstil) kök kanske det passar bättre...

Placeringen på senaste bilden här är även den tillåten, och bättre än i trådskaparens bild då det inte är placerat rakt över slasken. Men fortfarande olämpligt tycker jag - ser ingenting praktiskt med placering rakt över slask/diskho utan det medför bara en viss risk.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Om eluttaget sitter ovan diskhon och den är vattenfylld, och om man vid instickning av stickpropp, att man tappar stickproppen och den hamnar i vattnet. Då blir stickproppen blöt. Ingen fara kan någon tycka, eftersom t.ex. om det är brödrostens stickpropp, så producerar den ingen ström. Men sekunderna efter när man ånya skall sticka in brödrostens nu blöta stickpropp, ja då ?%&?! . Diskhon råkade vara fylld med saltvatten, som bekant, leder ström.

Jag anser inte heller att man inte ska ha ett eluttag, som gör att en elsladd för en apparat riskerar att löpa över spisplattor eller över diskho. Elkabeln kan vara skadad. Man synar och granskar inte en apparats elkabel varje gång man använder den.

Redigerat:
Är man så funtad att man kan sticka in en blöt stickpropp i ett vägguttag så kan ju det ske precis var som helst? Då ska såna personer inte ha el i sina hem överhuvudtaget. Ska man prata om risker så finns det ju en risk att det står en hink med vatten vid ett vägguttag precis vart som helst och samma förlopp händer där. Mamma kan ju hålla på och städa och treåringen svea stoppar en sladd i vattnet och pluggar in..
Visst, jag förstår poängen men man måste sätta saker i sina rätta perspektiv också. I sverige har vi varit och är fortfarande experter på regler som inte har nån förankring i annat än en ev risk.......Om det så är en chans på femton tusen miljarder så ska vi ha regler som undanröjer risken. Säkerligen bra och vi får ju bort det ev dödsfallet men jag är iallafall glad att det på många håll går åt rätt håll, dvs det luckras upp och eluttagen får numera sitta ganska fritt. Förvisso med hjälp av jfb men ändå. Risken finns ju att jfb är trasig samtidigt man blöter ner och håller på........

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.