Hej

Jag bor i ett hus från -75. Jag bytte nyligen spis till en ny, den förra var ca 15 år gammal. Den gamla spisen hade fem stift i stickkontakten (Periplex), den nya bara 4. Den nya spisen krävde inte nolla. Huruvida den gamla krävde nolla vet jag inte, men det var i alla fall ett stift till. Det var ju lite tur eftersom jag inte kollade det när jag köpte den. Nu är jag missnöjd med den spisen jag köpte och kommer att returnera den och köpa en ny. Då jag tänkte välja en med induktionshäll istället har jag förstått att i princip alla kräver nolla och att det inte är helt säkert att nollan är framdragen i vårt hus då det är gammalt.

Jag stängde av strömmen och öppnade vägguttaget och vad jag kan se verkar nollan vara framdragen. Jag tog några bilder som jag bifogade. Visst ser det ut som att nollan faktiskt är framdragen här?
Jag har trefast 400 V (tre 16A säkringar i propskåpet).

/Fredrik

• Öppet vägguttag med synliga kablar och anslutningar, indikerar möjligen en noll-ledare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen eluttag, osäker installation, skruvmejsel, väggmontering, synliga ledningar.
    Skapa konto
  • En hand håller en avkopplad elektrisk sockel med oskyddade trådar som sticker ut ur väggen.
    Skapa konto
Det går aldrig gissa, man måste mäta!

Att mäta är att veta!

Och öppna centralen och titta där, det brukar ge en rätt bra ide om nollan är inkopplad eller ej.

Okej. Hur mäter man det här? Är lite nojjig vad gäller el.

den blåa sitter ju på rätt ställe så mät mellan den och en svart, där ska det vara 240volt. kablarna ser ju ganska nya ut så det är säkert nydraget nångång.
Syns dåligt men visst har du tre svarta kablar? Eller är det bara två?

Självklart kan man väl aldrig var helt 100%-ig.
Men din gamla spis hade 5 stift...hade ingen nolla behövts, hade den haft 4.
I ditt uttag finns 2 svarta, en brun (sannolikt 3 faser) 1 blå (sannolikt nolla) samt 1 gulgrön (sannolik säkerhetsjord). Att dessa inte skulle vara kopplade i elcentral, känns ganska långsökt.

Tack för svaren. Vad jag kan se är det 3 svarta, en blå och en gulgrön.

Då har du med mycket hög sannolikhet en nolla till uttaget. Det som skulle kunna vara fel, är om den inte är kopplad i centralen. Och visst, omöjligt är det inte, men väldigt långsökt.

Vi som har en viss vana med mätning i el/elektronik, skulle i det här läget kontrollmäta, har man instrument och är van så gör man det på någon minut, inkl att hämta fram instrumentet ur skåpet.

Är man ovan, saknar mätinstrument. Så kan man ev. se det som ett tillfälle att lära sig lite. Och skaffar ett instrument och mäter (ta reda på noga hur instrumentet skall vara inställt, kör man på fel inställning så förstörs instrumentet i bästa fall, i sämre fall kan det nästan explodera i handen).

Men jag skulle påstå att det är så säkert att nolla finns här, att det vore onödigt slöseri att beställa hem en elektriker för kontroll. Hellre en chans på 10 000 att min nya dyra häll blir förstörd, än att jag lägger 1000 kr på att få hem någon som kan kontrollmäta.

Det är en annan sak om man inte kan se att nolla verkar finnas ansluten, då börjar oddsen bli lite för dåliga för ett prov.

Jag har lånat en multimeter på jobbet så jag ska kolla. Som jag förstår det är det bara att kolla så att jag har 230v mellan nollan och en fas och det ska jag väl klara av.
Tack för hjälpen.

När du ändå håller på, så mät nolla - fas1, nolla - fas2, nolla- fas3 , så du vet att alla faser finns. Vill man fortsätta kan man mäta mellan valfri fas och en annan valfri fas. Då ska du har 400V. Tänk bara på att hålla mätpinnarna, så som de ska hållas, d.v.s. långt från både spets ( överslagsrisk om på fel sida om skyddsringen) och anslutningsladden (kan vara skadad p.g.a många brytningar vid anslutningen).

Nu har jag mätt. 240 volt mellan nollan och alla tre faserna och 400 mellan faserna. Så då är det väl bara att leta rätt på lämplig spis. Tack för alla bra svar.
/Fredrik

• Gilla
plaggis och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.