Martin_B
Har 25A huvudsäkringar och funderar på om det är möjligt att säkra ner utan att det blir problem.
Har inte provat att själv byta ner mig till 20A eller 16A då vi renoverar och inte använder huset fullt ut så att säga, så att prova med mindre säkringar blir missvisande.

Saken är att vi har en 10kW bastu samt bergvärme Nibe 1255 16kW, dock har jag stängt av el-patronen då den aldrig behövs, inte ens de kallaste dagar (inte hittills iaf).

Bastun blir ju 3333 watt per fas, och BVP kommer jag ej ihåg hur mycket den drog på högsta varvtal. Men lägg till vattenkokare på 2kW, ugnen och spisen är igång osv., ett par datorer, TV, lampor, osv. Kanske motorvärmaren måste igång. Tvättmaskinen möjligtvis. Diskmaskin skall vi inte ens tala om. Ja, många bäckar små som sagt.

Så räknar man på det sättet behövs ju 25A säkringar lugnt. Men hur är det i verkligheten? Är säkringarna såpass tröga att det klarar sig med kanske 20A ändå? Eller rent av 16A? Just i och med att inte allting går samtidigt HEEELA tiden kanske, utan bara kortare tider.
Det är just bastun som stör mig lite... den kan ju bli tuff för en 16A eller 20A, när en del andra grejer är igång, känns det som.

Någon som har en liknande setup?

Vad är det för prisskillnad mellan 25, 20 och 16A?

Jag tycker att du kan ha elpatronerna i bergvärmen som utgångspunkt. Så länge dessa inte är urkopplade så vill du nog att de fungerar en smällkall vinternatt när pumpen gått sönder. Då är 25 A nästan i snålaste laget. Ev kanske de går att ställa ned till en lägre maxeffekt, beroende på hur mycket som huset behöver.

Martin_B
Det är 1200 kr skillnad mellan 25A och 20A, och 1100 kr skillnad mellan 20A och 16A.
Det är således 2300 kr skillnad mellan 25A och 16A. (alla dessa summor är per år)

Det är inte så mycket fördelat på ett år, men jag vill heller inte vara "översäkrad", så att säga, helt i onödan.

När jag räknar på det så är ju 25A gränsfall redan nu, på papper alltså, men verkligheten är ju lite annorlunda med tröga säkringar, inte allt igång på samma gång osv.

Saken är den att man hade elpatron i huset förut, med förbrukningssiffror på 35-40.000 kWh per år i snitt, med samma 25A säkringar som nu. Nu är jag nere i ca. 11.500 kWh med bergvärmen. Jag kommer dock höja tempen lite mer i övriga huset när jag renoverat färdigt, men det kommer nog inte göra mer än kanske 1000 kWh extra per år kanske.
Samtidigt tror jag inte bastun användes alls förut när man hade elpatron, medan jag använder den då och då (mer på vintern)

Ang. elpatroner i det fall BVP lämnar in, så kommer jag i sådana fall inte köra på någon lyxvärme medan den repareras, utan då får vi väl helt enkelt ha normaltemp. på en våning och kanske 10-15 grader på övriga våningar under de få dagarna tills BVP fixas. Det kan jag ju leva med för att kunna spara 2300 kr / år i 10 år innan BVP går sönder för mig. Det blir ju ändå 23.000 kr på 10 år. Tar det 20 år mellan att BVP går det sönder så pratar vi om 46.000 kr, och jag är inte riktigt beredd att betala de summorna för full komfort i några få dagar så att säga.

Elpatronen är förresten inte urkopplad, däremot är den deaktiverad. Den har inte behövs någon gång hittills. 16kW räcker ju rätt långt ändå för oss, även om det är svinkallt.

MEN om det redan är gränsfall med 25A, även om vi bortser från elpatronerna i BVP, så är en nedsäkring så klart inte att tänka på överhuvudtaget.

Bergvärmen går att stänga av medan bastun värms osv....

Protte

Martin_B
prototypen skrev:
Bergvärmen går att stänga av medan bastun värms osv....

Protte
Jovisst gör det det. Liksom andra stora förbrukare, om så skulle behövas. Om man orkar hålla på så, så funkar ju 16A utan problem, men jag vill inte behöva tänka på sådant där för att inte orsaka total blackout i huset :)

Inte roligt om proppen går när man sitter vid datorn och arbetar exempelvis, och arbete går förlorat. Eller om tvättmaskinen stänger av mitt i programmet etc.

Huvudsäkringarna tycker jag skall täcka för energibehovet, om så under överbelastning men bara för "kortare" stunder genom att de är tröga, det spelar mindre roll. Bara de slipper gå titt som tätt.

Det är porslinssäkringar förresten.

Men efter vad som har skrivits här, så tror jag att jag har kvar mina 25:or ... det får bli så.

• Gilla
Gavel och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
Det skall inte vara en smiley där efter 25:an, men så blir det väl tydligen när man lägger till : + o :D

tommib
Just det problemet med rejäla elpatroner och andra stora förbrukare löser man med en effektvakt. Men det är nog bättre att behålla 25A om prisskillnaden är såpass liten. Rätt vad det är så vill du ladda en elbil hemma och har du nedgraderat kan det kanske bli svårt att övertala nätägaren att uppgradera igen när alla grannarna redan gjort det och kapaciteten i nätet är maxad.

Martin_B
tommib skrev:
har du nedgraderat kan det kanske bli svårt att övertala nätägaren att uppgradera igen när alla grannarna redan gjort det och kapaciteten i nätet är maxad.
Får de göra så? dvs att neka?

Jag säkrade ner från 35A till 25A och har blåst huvudsäkringar några gånger. Jag har nu lagt in 3x25A snabba automatsäkringar i el-centralen inne som sticker före de tröga ute i skåpet.
De går ett par gånger i månaden skulle jag uppskatta...
Bergvärme 11kW, elvärme i förråd. Om man kör tvättmaskin, torktumlare samtidigt som diskmaskin och värmepumpen drar igång kan det fara, annars t.ex. om man dammsuger eller använder fler induktionsplattor på fullt samtidigt.
Jag skulle inte försöka med 20A!

tommib
Som jag förstår det är uppsäkring något som måste utredas av nätägaren och detta skulle ge dem en möjlighet att säga nej eller kräva att du betalar en större kostnad om t.ex. en transformator måste bytas ut. Om de gör det i praktiken vet jag inte.

När jag "uppsäkrade" på stugan måste de byta transformator men kostnaden slogs ut på alla abonnenter som anslöt sig eller uppsäkrade samtidigt. Tror jag fick betala runt 15.000 kr om jag minns rätt...

tommib
Fick du vänta länge på att få uppsäkrat? Tänker att det kan ta en stund om det ska träffas avtal med många andra parter.

Jag har 2 stegs belastningsvakt som i steg 1 blockerar bastun som bryts bort via kontaktor, steg 2 blockerar eltillskottet (som i princip aldrig kopplas in ändå) i värmepumpen.

Kör man diskmaskinen och tvättmaskinen samtidigt så kan man nån gång råka ut för att bastun blir blockerad i några minuter. Temperaturen ibastun hinner inte sjunka så mycket innan belastningsvakten slår till igen.

En del värmepumpar, kanske de flesta (?), har extern blockeringsingång som man kan koppla mot belastningsvakt.

Jag klarar mig därför med 16 A servis där jag egentligen borde ha 20A = belastningsvakten intjänad på c 3 år.

Bergvärmepumpen är på 9kW IVT.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.