Demmpa skrev:
Det finns ojordade diton.
Söker på kronkoppling på sidan du tipsade om men får inte upp några uttag. Sedan är det ju så att jag redan har en dosa jag tänkt använda.

Mikael_L skrev:
Oh hoo, hold your horses ...

Nu måste vi stoppa lite här och reda upp felaktigheter. :)

Är det äldre installation i rummet med skyddsmetoden "isolerad miljö" så är det helt i sin ordning.
Och då är det dessutom totalt fel och förbjudet att byta ut takuttaget mot ett jordat.

"Isolerad miljö" identifierar man genom att kolla ifall precis alla uttag i rummet (inkl tak) är ojordade.

Vill man vara lite mer noga och nördig så:
Bör det vara en ursprunglig installation där inget förändrats vad gäller rummets installation.
Dvs, har det inte rivits eller flyttats väggar, bytts golv eller väggmateriel (t.ex. klinkergolv), inte installerats vattenburen värme eller andra VVS-installationer, installerats FLVP eller satts in eller bytts elradiatorer samt en del andra saker.
Gemensamt är att alla sådana här ingrepp kan ha fördärvat den "isolerade miljön", så att hela rummet nu måste få jordade uttag.

Tack för att du skriver.

Jordat har jag bara i köket. Tror att allt är som det ska vara! Och jag har inga planer på att byta till ett jordat uttag.

Redigerat:
Mikael_L skrev:
Ja, man vrider runt till det fungerar.
Det händer inget mer än att någon lampa inte lyser när det är i fel position.
Perfekt!

sparq skrev:
De uttagen du tipsade om verkar inte vara för kronkoppling och är därför inte samma sak fast ojordat, tänker jag mig.
Lamputtaget med artikeknr 1895021 är ojordat lamputtag med två separata brunnar där varje brun kan tändas var för sig.

Demmpa skrev:
Lamputtaget med artikeknr 1895021 är ojordat lamputtag med två separata brunnar där varje brun kan tändas var för sig.
Okej tack så mycket för klargörandet :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.