Är det inte ett systemfel om dom måste vara dubbelt så dyr för att kunna erbjuda bra rabatter?

öringen skrev:
Ok. Men runt 30:-m är inget att bråka om då med andra ord? Det är nämligen det priset jag fått av elektrikern...
Beror ju mycket på vad för jobb du ska göra är det lite kabel inblandat har det ju inte så stor betydelse med de olika %-satserna så länge beloppen är låga. Är alltid kul att se fixeringen kring procent i dessa trådar där man ofta ser det helt rakt och utan eftertanke på vad den verkar och i vilket led i trappan leverantören befinner sig.

Och i ditt fall skulle jag se 30:-/m som i övre nivån men som sagt kanske inte som vansinnigt högt. Men rör det sig inte om enstaka 10-tals meter borde du kunna nå lägre och vid lite omfattning kan du rikta runt 15:-/m. Samtidigt skadar det ju inte som du förstår av alla liknande trådar att hålla lite koll på hela materialandelen och givetvis över hela fältet och i förväg.

Müssli skrev:
Det där är en myt som inte alltid stämmer.
När jag startade upp kontaktade jag Elektroskandia, Ahlsell, Solar och Storel. Elektroskandias säljare förklarade myndigt att jag skulle bli "strökund" med dåliga rabatter tills jag hade handlat en del. Självklart talade jag om det för Storel som gav mig bra mycket bättre priser. Ahlsell och Solar låg inte särskilt mycket sämre till.
Efter några månader fick jag tag i en annan säljare på Elektroskandia som ordnade bra rabatter när jag förklarade läget.
Självklart är de så att de går att förhandla men det skiljer sig ändå mellan firma och firma. Ett stort företag som ex bravida har bättre rabatter i jämförelse med ett bolag med en anställd. Sen har jag fått priser där jag betalat samma pris som grossen har.

Kollade lite snabbt och vi skulle nog ligga på cirka 14-15kr metern ut åt kund om jag följer vårat vanliga pålägg ink moms.

Fast då valt att lägga eqlq som är i princip samma kabel men modernare som tillåter dragning i fuktiga miljöer.

Kan tyvärr inte lämna pris på eklk

Lutte skrev:
Kollade lite snabbt och vi skulle nog ligga på cirka 14-15kr metern ut åt kund om jag följer vårat vanliga pålägg ink moms.

Fast då valt att lägga eqlq som är i princip samma kabel men modernare som tillåter dragning i fuktiga miljöer.

Kan tyvärr inte lämna pris på eklk
Oj, det var ju billigt. Det är ju i klass med vad kolo kostar på biltema eller jula.
Tror min kabel hette Nexans

useless skrev:
Är det inte ett systemfel om dom måste vara dubbelt så dyr för att kunna erbjuda bra rabatter?
Jo, hela systemet med rabatt på listpris är fullständigt vansinnigt. Enklast hade varit om man fick en prislista på vad produkterna faktiskt kostar.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
OCH om alla fick betala ungefär samma pris vid inköp, småskuttare har inte en chans i dag att få samma priser som dom större. Men däremot så har skuttarna större andel småkunder som är betydligt "priskänsliga" än dom stora.

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.