jag satte sommarbilens batteri på laddning ikväll, drog då dubbla förlängningskablar i vätan.
elutaget i garaget är inte jordat så det känns ju inte helt bra...

jag skruvade av locket på kopplingsdosan och ser då att kabeln är mantlad med en biledare.

jag undrar alltså om denna biledare får användas som skyddsjord så att uttaget skulle kunna bytas till ett jordat, eller om ny kabel måste dras hela vägen från centralen?
Öppnad kopplingsdosa med synlig mantlad kabel och flera anslutna ledare i ett garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

har sökt fram svaret själv egentligen. Det är inte tillåtet.

men som en tillfällig nödlösning är det kanske bättre att göra så i alla fall samt komplettera med en jordfelsbrytare i uttaget.

alltså ej korrekt men vore mycket säkrare fram tills att elen fixas till ordentligt (finns inga pengar till detta i år tyvärr)

M
Är det inte risk att det nya uttaget blir kvar och att det glöms bort?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Micke64 skrev:
Är det inte risk att det nya uttaget blir kvar och att det glöms bort?
Det är väl det som talar emot att göra detta, men jag får väl se till att märka upp ordentligt.
Jag själv kommer inte glömma detta men jag får väl vara förutseende att jag kanske kör ihjäl mig eller något.

och jag funderar på hur jag kan göra detta så att det även ser tillfälligt ut. Inte någon jättesnygg installation med nytt glänsande uttag

Gammeldags biledare var grövre och godkänd som skyddsjord och var det godkänt då så är det nu också.
MEN det ser ut som gummiisolerade trådar i kablarna och allt borde bytas ut.
Bäst före datum är sedan länge passerat.

Protte

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Använd en portabel jordfelsbrytare som du sätter i uttaget i garaget.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Dra ny ström och använd inte den där gamla skiten överhuvudtaget.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Är din batteriladdare skyddsjordad - eller dubbelisolerad? Om inte skyddsjordad, så finns ju ingen orsak att jorda uttaget ( för just det ändamålet) utan bättre att sätta dit en JFB.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
S
Jordfelsbrytaren fungerar bra utan jord, utomhus fungerar den troligtvis lika bra utan jord som med jord då du har konstant jordpotential i backen.

Det säkraste alternativet är ju såklart att en elektriker fixar jordat uttag med jordfelsbrytare.
Det säkraste alternativet du kan göra själv till en närmast försumbar peng är att sätta en portabel jordfelsbrytare i uttaget och köra med en enda lång skarvsladd istället för flera.

Det är farligare att du som amatör ska fixa jord i uttaget än att du låter det vara ojordat.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
SueCia skrev:
Jordfelsbrytaren fungerar bra utan jord, utomhus fungerar den troligtvis lika bra utan jord som med jord då du har konstant jordpotential i backen.
"troligtvis"? inte så övertygande ordval när det gäller säkerhet. nej jag ska ordna med en uttagsprovare som kan testa FJB, innan jag gjort detta så har jag svårt att lita fullt ut på en plastig mojäng för 129kr

SueCia skrev:
Det säkraste alternativet är ju såklart att en elektriker fixar jordat uttag med jordfelsbrytare.
Det säkraste alternativet du kan göra själv till en närmast försumbar peng är att sätta en portabel jordfelsbrytare i uttaget och köra med en enda lång skarvsladd istället för flera.
1. elektriker är just nu inget alternativ då pengarna inte finns (är pappaledig på 100% just nu, frugan studerar men är inte berättigad till en enda krona studiestöd, har bland annat två dyra bilreparationer som jag betalar av, måste ha hit rörmokare (huset saknar just nu huvudavstängningsventil) jag lånade pengar till räkningarna förra månaden, jag vet inte om jag klarar räkningarna denna och nästa månad, troligtvis inte...)
2. jag har en portabel JFB,vore dock bra att köpa minst en till så att jag slipper flytta runt den. har tyvärr ingen tillräckligt lång skarvsladd

SueCia skrev:
Det är farligare att du som amatör ska fixa jord i uttaget än att du låter det vara ojordat.
det där får du utveckla, så skyddsjorden är helt onödig att ha?

prototypen skrev:
Gammeldags biledare var grövre och godkänd som skyddsjord och var det godkänt då så är det nu också.
MEN det ser ut som gummiisolerade trådar i kablarna och allt borde bytas ut.
Bäst före datum är sedan länge passerat.

Protte
interessant, så om jag skulle mäta att detta är 1,5mm så är det alltså godkänt?
ja ~hälften av kablarna i huset bör bytas ut, i källaren där allt går i utanpåliggande i något metallrör/flätat hölje eller vad det nu är (sådant som syns på bilden) dessa är jag mindre oroade över rent brandsäkerhetsmässigt.
Då är det värre med den gamla elen som går till vägguttag och lamputtag inne i huset som är mindre skyddade.
antagligen från 1945. jag saknar nog rör på många platser, det går inga (gamla)rör till centralen så blir antagligen inte det lättaste/snyggaste att få ordning på allt.

jag försöker sammanställa en lista på allt som behöver göras (till när ekonomin är okej igen...)

Problemet med de äldre kablarna i kopplingsdosan du visade en bild på är att OM du börjar röra dom för att koppla om så är risken mycket stor att isoleringen på kablarna spricker sönder och lossnar med risk för kortslutning och en farlig anläggning.
Och då måste du byta kablage osv.

Har du ojordat så fungerar en portabel jordfelsbrytare utan problem. kolla med testknappen på JFB att den löser.
En del är så att du måste slå på JFB efter att du har kopplat in den i uttaget.(Nollsännings utlösning).

Ett jordat uttag är att föredra när du kopplar in utrustning med ett jordat metallhölje.

Har du en apparat som är dubbel isolerad så har du ingen jord på en sådan apparat.
Och så hjälper JFB, den kollar att den levererade strömmen är lika med strömmen i retur. Avviker strömmen med ca30mA så skall JFB lösa.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
gizmo007 skrev:
Problemet med de äldre kablarna i kopplingsdosan du visade en bild på är att OM du börjar röra dom för att koppla om så är risken mycket stor att isoleringen på kablarna spricker sönder och lossnar med risk för kortslutning och en farlig anläggning.
Och då måste du byta kablage osv.
ja det är något som jag vill undvika att röra runt i den dosan.
tanken var att om denna biledare går ner till befintligt uttag om det då gick att byta enbart uttaget utan att dra ny kabel. självklart måste jag då mäta så att biledaren verkligen är skyddsjordad.

en annan relativt billig lösning är om jag kopplar in mig på en mindre gammal (fortfarande gammal men är väl i alla fall gulgrön eller röd färg på ledarna) kabel i källaren, då hade det nog räckt med cirka 10 meter utanpåliggande och genom en vägg. det som jag i så fall först måste säkerställa är om VP ligger på den säkringen eller om det är så illa så att både TM och VP redan delar på den.

Fyra skäl att di unte ska byta uttag till ett jordat utan att byta resterande installation.
Nr1: Nej du kan inte byta till jordat uttag utan att du smular sönder isoleringen. även om du enbart byter uttaget.
Nr2: Det är inte tillåtet pga biledarens area.
Nr3: Att ekonomin är kass ger dej inte mer rätt att försöka göra detta.
Nr4: Är det enda uttaget i rummet? man får inte blanda ojordade och jordade uttag i samma rum.

Vad du kan gör istället är:
Nr1. rör inte din befintliga installation, du kommer göra mer skada än nytta.
Nr2. Använd en portabel jordfelsbrytare.
Nr3. Spara pengar till att låta en elfirma göra om din el som sedan länge paserat sin tekniska livslängd.

Eller låt en elektriker undersöka möjligheten att från din central dra fram en kabel till ett uttag utomhus som är skyddat av fast installerad JFB (tänkvärt är att kablarna i din central är förmodligen lika dåliga som i din dosa.)

Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
HSP skrev:
Fyra skäl att di unte ska byta uttag till ett jordat utan att byta resterande installation.
Nr1: Nej du kan inte byta till jordat uttag utan att du smular sönder isoleringen. även om du enbart byter uttaget.
Nr2: Det är inte tillåtet pga biledarens area.
Nr3: Att ekonomin är kass ger dej inte mer rätt att försöka göra detta.
Nr4: Är det enda uttaget i rummet? man får inte blanda ojordade och jordade uttag i samma rum.

Vad du kan gör istället är:
Nr1. rör inte din befintliga installation, du kommer göra mer skada än nytta.
Nr2. Använd en portabel jordfelsbrytare.
Nr3. Spara pengar till att låta en elfirma göra om din el som sedan länge paserat sin tekniska livslängd.

Eller låt en elektriker undersöka möjligheten att från din central dra fram en kabel till ett uttag utomhus som är skyddat av fast installerad JFB (tänkvärt är att kablarna i din central är förmodligen lika dåliga som i din dosa.)
kablarna i centralen är faktiskt inte lika gamla och dåliga.
jag ska vid senare tillfälle öppna och se hur det ser ut i uttaget, kanske är det så att biledaren är avklippt så att det ändå inte går att göra.

och ja garaget har endast ett(detta) uttag. det du ser på dosans 4 vägar är 1. inkommande, 2 till strömbrytare, 3 vägguttag, 4 takbelysning.

det gick förresten bra att byta alla andra gamla väguttag och har bytt taklampor och sådant med minst lika gamla kablar utan att det smulades sönder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.