Hej!
Tänkte dra i kabel i tomrören i badrummet åt elektrikern.
Undantar bubbelpool och bastu som ska ha dimensioner från tillverkaren.

Överigt, belysning, fläkt, uttag mm, är det 2,5 m2 man ska ha?

Var köper man billigast och bäst kabel?

Fråga elektrikern hur han/hon vill ha det!!!

Det normala är 1,5 mm2 till belysning m.m. Den kabeln brukar kunna avsäkras med 10 a. 10a är det normala säkringstorleken till vanliga vägguttag och belysning.

Väljer man 13 a eller 16 a säkring skall det normalt vara 2,5 mm2. (Ganska ovanligt) .. 13 a är ett gränsfall för 1,5 mm2

Redigerat:
Kan väl aldrig vara fel att välja 2.5mm2 ifall man i framtiden behöver säkra upp till 13A
Är ingen elektriker, men vår elektriker körde med det överallt.

S
Det är rejält overkill att köra 2.5mm2 och det blir en ganska skaplig slant dyrare. Skulle definitiv känna mig som jag lurade kunden om jag körde med 2.5mm2 överallt.

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Ser man 2,5mm2 draget i ett bostadshus för belysning och uttag undrar man på en gång om det är hempulare som varit i farten. Normalt behövs inte mer än 1,5 mm2 och då brukar man ha goda marginaler. Börjar man tvivla på att 10A räcker så drar man en grupp till i stället för att dra 2,5 mm2.

• Gilla
Allmänobildad
  • Laddar…
A
SueCia skrev:
Det är rejält overkill att köra 2.5mm2 och det blir en ganska skaplig slant dyrare. Skulle definitiv känna mig som jag lurade kunden om jag körde med 2.5mm2 överallt.
Jag skulle känna mig som jag lurade mig själv när jag står och drar grövre tråd helt i onödan. Tyngre och otympligare kartonger, tyngre att dra, svårare att skala, svårare att koppla, svårare att få bra bakom apparater och k-doslock.

• Gilla
elmont
  • Laddar…
Sorry. Har 1.5mm2 och inget annat till belysning/uttag. Kom ihåg fel 😌
Var i min musikstudio det drogs 2.5mm2 till uttagen.

Redigerat:
S
Emil_K skrev:
Jag skulle känna mig som jag lurade mig själv när jag står och drar grövre tråd helt i onödan. Tyngre och otympligare kartonger, tyngre att dra, svårare att skala, svårare att koppla, svårare att få bra bakom apparater och k-doslock.
Svårare = längre tid = dyrare för kund = bättre för elektrikern = kunden lurad.

Vidhåller att det är kunden som blir lurad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.