1 139 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
Kabeldimension?
Medlem
· Västmanland
· 261 inlägg
Hej!
Tänkte dra i kabel i tomrören i badrummet åt elektrikern.
Undantar bubbelpool och bastu som ska ha dimensioner från tillverkaren.
Överigt, belysning, fläkt, uttag mm, är det 2,5 m2 man ska ha?
Var köper man billigast och bäst kabel?
Tänkte dra i kabel i tomrören i badrummet åt elektrikern.
Undantar bubbelpool och bastu som ska ha dimensioner från tillverkaren.
Överigt, belysning, fläkt, uttag mm, är det 2,5 m2 man ska ha?
Var köper man billigast och bäst kabel?
Det normala är 1,5 mm2 till belysning m.m. Den kabeln brukar kunna avsäkras med 10 a. 10a är det normala säkringstorleken till vanliga vägguttag och belysning.
Väljer man 13 a eller 16 a säkring skall det normalt vara 2,5 mm2. (Ganska ovanligt) .. 13 a är ett gränsfall för 1,5 mm2
Väljer man 13 a eller 16 a säkring skall det normalt vara 2,5 mm2. (Ganska ovanligt) .. 13 a är ett gränsfall för 1,5 mm2
Redigerat:
Ser man 2,5mm2 draget i ett bostadshus för belysning och uttag undrar man på en gång om det är hempulare som varit i farten. Normalt behövs inte mer än 1,5 mm2 och då brukar man ha goda marginaler. Börjar man tvivla på att 10A räcker så drar man en grupp till i stället för att dra 2,5 mm2.
Jag skulle känna mig som jag lurade mig själv när jag står och drar grövre tråd helt i onödan. Tyngre och otympligare kartonger, tyngre att dra, svårare att skala, svårare att koppla, svårare att få bra bakom apparater och k-doslock.SueCia skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 537 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 537 inlägg
Svårare = längre tid = dyrare för kund = bättre för elektrikern = kunden lurad.Emil_K skrev:
Vidhåller att det är kunden som blir lurad.
Klicka här för att svara