Jag köpte och flyttade in i en bostadsrätt för ca 3 månader sen och skulle under helgen byta en vanlig strömbrytare till dimmer. När jag väl öppnat upp inser jag att allt inte står helt rätt till, som ni ser på bilden nedan.

Elektrisk anslutning med felaktigt dragna kablar i öppen strömbrytarlåda, utanpåliggande installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enligt mig verkar någon ha dragit grön/gul som fas, blå som jord och brun som nolla.
Lampan i taket som är kopplad till strömbrytaren funkar utan problem och den har jag kopplat "rätt" enligt (gul/grön = jord, brun = fas och blå = nolla). Hur tror ni att det kommer sig? Har inte vågat röra vid lampan när elen är på.

Är det någon här som skulle kunna dela med sig av sina teorier. Vill höra om någon kan instämma på att detta inte står rätt till innan jag ringer hit en elektriker.

Öppen eldosa med felaktigt kopplade kablar: gul/grön som fas, blå som jord och brun som nolla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kablarna går in här på bilden och det verkar som att dom kopplat ihop svart fas i en ubåt tillsammans med grön/gul och brun som går vidare till strömbrytaren. Höger rör är till strömbrytare och vänster rör till diverse kontaktuttag.
Detta är en utanpåliggande dragning som även kopplar ihop diverse uttag i lägenheten. Jag funderar lite på om det påverkar mitt antennuttag och andra uttag som är kopplade på detta sätt. Har haft en antennkabel som smält och när jag kopplar in den nya kabeln till tvn blixtrar det en hel del innan kabeln sitter på plats. (Vid avstängd tv är det lugnt). Kan även tillägga att min 1 månader gamla tv har gått sönder, vilket varit kopplad till ett av uttagen och antennuttag.

C
Uppenbarligen ett riktigt stolpskott som varit framme.
Om jag vore dig skulle jag omgående ta in en elektriker som får gå igenom hela anläggningen.

Angående smältande antennkablar, se gammal tråd här:
https://www.byggahus.se/forum/el/269971-antennkabel-har-smalt.html
Där var felet uppenbarligen en tappad nolla så att hela anläggningen fick sin nolla genom TV:n och antennuttaget (om jag förstått det rätt). Ett riktigt katastroffel som kan bli riktigt farligt.

Du har totalt 3 trådar inkopplade i brytaren, det tyder på att den kan ingå i en trappkoppling, har du mer än en brytare som kan manövrera samma lampa?

Vid brytaren bör ingen av ledarna vara jord. Man drar inte jord till en brytare.

Nu när jag tittade lite närmare på bilden, så ser det ut som den blåa är kopplad till x på brytaren.

x är en blindplint, används för att "parkera" onödiga trådar, eller för att vidare koppla, ex. till ett uttag en bit under brytaren.

Det betyder att din brytare kan vara korrekt funktionsmässigt. Men man får ALDRIG använda gröngul till ngt. annat än skyddsjord.

Och håller med om stolpskott, har man en 4-ledare och behöver två trådar borde man inte behöva använda jorden. Den som utfört "jobbet" torde totalt sakna "förståelse" för vad h*n sysslat med. Så ta dit någon som får kolla.

Tacksam till svaren!
Brytaren är ensam om att manövrera lampan och blå är inkopplad på X ja.
Precis, därför ringer jag nog hit en elektriker som får dra om/dra rätt allt, kan inte ha det så.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.