El
arvid53: Lägenheten min grabb har, är en bostadsrätt. Såklart måste en elektriker kolla det fattar jag. Fick själv dra nolla i mitt hus när jag bytte spis.
elmont: EKKX ( eller dess ersättare ELQXB) har jag aldrig sett utan bara fyrledaren, LIYY finns men brukar normalt inte användas då dom i princip kostar lika och fyrledaren har fler användningsområden. Hanteringsmässigt är dom lika.
mexitegel: Jag slår också ett slag för Malmbergs infällnadsburkar. De är billiga och har färdiga knock-outer för att ansluta slang/VP-rör med en skruvmuff och en fläns som man kan skruva i. Det kommer inte bli tillnärmelsevis lika bra med målarhinkar, dels är frågan hur du ska fästa dem, dels är frågan hur du drar kablaget genom hinken på ett godkänt sätt?
hempularen: Ja det låter som ett klart bättre alternativ.
neoeip: Jajamen, var precis som du skrev. drog huvudströmmen och började pilla. hittade en kopplingsdosa som jag aldrig hade tänkt på att den fanns innan och dit gick allt. så klippte och satte på u-båtar där det behövdes. så nu är det klart. tack!
AXS: Hade redan dragit ur all el och rengjort(Diskmaskinen fick jobba) innan jag såg märkningen. Så resterande eldragning känns inte som att den kommer förstöra något mer. Bara förhöja värdet. Men hade jag sett märkningen direkt, absolut.
Fjojtmehmet: En ganska relevant fråga är ju hur många dagar/gånger han var ute? Jag tycker det låter lite dyrt, men inte en bollpark fel
hempularen: Nej, jag förutsätter att man i ett fall som det här drar fram två faser. Dvs två faser + nolla + skyddsjord i röret. Delas upp i dosan, gå ut med en fas till varsitt uttag. Uppdelningen bör ske i en separat dosa. Nu har det väl visserligen nyligen släppts ut ett uttag på marknaden där man får dra två faser, en till resp. uttagsbrunn.
GK100: En annan sak som kan göra det olämpligt som hempularprojekt förutom vad som skrivits tidigare är att dessa i princip alltid består av enpolig dvärgbrytare i kombinationen. Alltså viktigt att nollan kopplas på avsedd plats annars ligger fasen säkrad bara via överliggande skydd. JFB-delen och testknappen funkar lika bra vid felkoppling så man kan lätt tro att allt är ok.
Svante Svenson: Nej, det verkar väldigt dumt att byta lampan mot ett uttag, eftersom lampor drar rätt lite el och det du kopplar in i ett köksuttag i många fall (kaffebryggare, bordsgrill, ...) drar rätt mycket el, vilket kan leda till kabelbrand om det inte är korrekt avsäkrat för lampan, isf går proppen, hur som helst olämpligt. Ta dit en elektriker som gör en korrekt installation!
vanhaniemi: Det finns ett alternativ till. Ikeas dimbara glödlampor. Kostar 150-200kr styck och en fjärr kostar 100kr. Du kan dimra, släcka och byta ljustemperatur med en trådlös fjärrkontroll. Jag har en E27 led som motsvarar typ en 60w glödlampa i köket. Mycket trevligt att slippa koppla om något (då jag bor i hyresrätt) och mycket billigare då det bara gällde en lampa i mitt fall.
Tobbe_3: Standard gul/grön skyddsjord ( inget annat) Blå är nolla ( ev bruten, fas,tändtråd i utanpåliggande installationer). Svart , brun är fas eller bruten fas. Så skall det vara enligt boken. Men man skall aldrig lita på färger.
snaggletooth: Ja, eller närmare bestämt 660V (380 x √3), då den är från tiden före dom höjde spänningen i slutet på 80-talet.
Mikael_L: Tja, vad ska man säga ... Det är knappast en typgodkänd kabel du tillverkat. :x ;) Men det känns inte så farligt heller. Själv skulle jag avslutat med att trä på lite vit PVC-slang eller i ev brist på sådan lite kabelavskal från någon EKK-kabel. Men jag tror man kan sova gott om nätterna med det där också. :) Fast frågan är om jag inte helt enkelt bytt ut den för korta kabeln
Müssli: Det är många som tror att det blir "säkrare" med nya automatsäkringar men det stämmer inte. En gammal plåtcentral med porslinssäkringar i normalt skick är egentligen mer säker än en automatcentral. Däremot kan man byta av estetiska skäl såklart.
Andreas_kalmar: Innan jag rensade bort all gammal installation så slog jag av huvudbrytaren när jag gick då hände det att två säkringar gick det är en ganska stor brytare ca 300a man ser att det har bränt lite vid kontakterna just innan den bryter kan det ha något med saken att göra nu använder jag den inte mer än vid arbete på anläggningen
Pen: Så blev det. Med en stump billig vattenslang utanpå DIN honans studs så kan man få hyfsat tätt i kopplet och till och med gänga på tätningshylsan också. Inte IP 67 kanske, men det få duga i jul :)
GK100: Centralen behöver du bara märka om du gör om den med hopkopplad N-PE vid intaget. Motståndet monterar du i verket så det funkar oberoende vad du ansluter till som har en JFB och ren koppling TN-S. Du kan göra en av dessa ändringar eller båda men med motståndet är du bra på det om du använder standard byggcentraler efter. Tex Elfa har lämpligt motstånd 2.7 kOhm 25 W. Märkliga svar
thomas33: Om man nu inte vill byta, så får man väl "framtidssäkra" sig och ha både USB och vanlig kontakt i uttaget!' [bild]
tlundberg: Ja, hade jag inte haft en massa sådana brytare i resten av hallen hade jag aldrig satt in det...
Thomas_Blekinge: Kan jag sammanfatta såhär: RK - många tunna trådar - bra för installationer där flexibilitet krävs - kräver speciella kontaktdon t ex klämskruvar eller öppningsbara klämförband, ej instickskontaktdon FK - färre grövre trådar, lämpligt och rekommenderat för de flesta fasta installationer inkl dragning i rör/slangar. Bra för alla typer av kontaktdon. EK - enledare, olämpligt
hempularen: OK, det stämmer även med schemat som syns på den gamla brytaren. Såvitt jag ser på bilden så har du bara en blå ledare kopplad till den gamla brytaren? Isåfall kan du lämna den oinkopplad. MEN du måste isolera änden med en koppling, ex. en "ubåt" eller wago. Det räcker inte me en bit eltejp, den kommer att lossna om några år. Det finns ofta en eller flera "blindplintar" på
raveper: Det blir väl en inducerad spänning någonstans. Är du säker på att fas är fas så inte nollan är fas? Ligger kablarna nära varandra kan det bli så när man volt mäter. Det är ju dock bara spänningen som mäts och inte strömmen.
magnil: Smart! Varför kom jag inte på det själv :). Tack för hjälpen.
Casca: Du skulle köpt en em-24 istället. Den går att nolla ☺
Tobbe_3: Man skall ändå tänka på lämpligheten vid materialval till ett ouppvärmt utrymme. Många inomhusprodukter blir stela och spröda om det är -20 grader. Utomhusgodkänt elmaterial klarar låga temperaturer bättre.
thomasx: Typ så, sätt gärna en brandvarnare på vinden också. Gärna en som är kopplad till övriga brandvarnare.
Mikael_L: [citat] Ja precis, det är den s.k. "nollskruven" i centralen som avsågs och den är "livsfarlig" att lossa eller att få glapp i förbindningen i en elanläggning i drift. Spänningen i de olika faserna drar iväg åt olika håll, och det kan bli ända upp till 400V i eluttag osv. Och sånt gillar inte TV-apparater, datorer, kylar/frysar osv - mycket går sönder.
Bo.Siltberg: Vad var det som lossnade? Hur var lysröret inkopplat (de ledare som inte lossnade)? Det går inte att säga vad som är vad enbart utifrån mätning. Du behöver titta dig omkring och i andra dosor för att skapa en hypotes till vad dessa sex ledare har för funktion. Är det t.ex en trappkoppling med i bilden? Då kan du ha en eller två mellantrådar här som kan vara potentiallös vid någon