Hej, någon som vet om följande är ok?

Såg på ett ställe en varmvattenberedare, ansluten 2-fas 400V. 10A säkringar. Nolla finns framme men används ej till beredaren.
Man har här anslutit en cirkulationspump för varmvattencirkulation på den ena fasen och använt nollan till pumpen.

Ett problem som skulle kunna uppstå är om pumpen skulle lösa en säkring. Då blir den väl bakmatad från den andra fasen ändå? Och beredaren får 230V istället för 400V?

Skulle det hjälpa att montera en tvåpolig dvärgbrytare?

Hoppas ni fattar vad jag menar :)

Man gör inte så,det finns regler som är viktiga att följa

tommib
Det som skulle vara bra är att göra om det till en trefasgrupp och mata pumpen från den sista fasen.

Men ja, just bakmatningsproblematiken kan lösas med en tvåpolig säkring. Det är en förbättring mot nuläget. Att elementet matas med 230V spelar inte någon roll, det är risken för bakmatning som är problemet.

Bakmatningen kommer inte att bli värre än enbart beredaren.
Vad som kommer att hända är att beredaren blir kall och pumpen kommer att snurra som tidigare matad av den andra fasen via en lågohmig värmeslinga.

Det är ju inte kopplat by the book.

Protte

Mikael_L
Först och främst skulle cirkpumpen helst haft en egen enfasmatning, ev tillsammans med lite andra prylar som också behöver 230V och passar att blanda med pumpen.

Om detta nu var nästan omöjligt att dra fram så kan man lite motvilligt tänka sig ett sådant här arrangemang.
Men då det blandas enfasig och flerfasig last på samma grupp är en tvåpolig säkring ett absolut krav.
Och det har mest med personskydd att göra, att pumpen kan snurra bakmatad av VVB är inte fullt lika allvarligt.

Jag skulle absolut inte lämnat en sån grej efter mig utan att det satt en tvåpolig säkring till gruppen.

Tack för input allihop.
Lösningen blev att dra in en tråd till och göra om det till en trefasgrupp med trepolig dvärgbrytare.
2 faser till beredaren och 1 till pump.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Iordi, säger i sitt första inlägg "ansluten 2-fas 400V. 10A säkringar".
Alltså säkringar i plural. Det måtte betyda att han har 2 st 10 A säkringar för anslutninge av varmvattenberedaren. Alltså 1 säkring för varje fas. Det är väl helt korrekt det.

Om han till en av de framdragna faserna vid varmvattenberedaren, har anslutit en cirkulationspump, som kanske drar 150 W, alltså nästan ingenting, så måste det gå bra tycker jag.

Värre vore om han bara skulle ha en enda 10 A säkring i serie med varmvattenberedaren. Då skulle den oavsäkrade fasen vara helt oskyddad mot kortslutning. Och högst otillåtet.

Redigerat:
Mikael_L
lordi skrev:
Tack för input allihop.
Lösningen blev att dra in en tråd till och göra om det till en trefasgrupp med trepolig dvärgbrytare.
2 faser till beredaren och 1 till pump.
Jamen det lät ju bra.
Den absolut finaste lösningen förutom att dra en egen enfasgrupp.
Men då pumpen går till VVC så har den liksom med VVB'n att göra, rent logiskt, så det blir väldigt bra sådär.
Hade varit lite fulare om den tredje fasen istället gått till kyl/frys eller ett uttag på garaget, typ.

Precis så tänkte vi. VVC-pumpen kan ju anses vara ett tillbehör till VVB, precis som en cirkulationspump i en panna.
Att dra fram en egen grupp skulle bli rätt bökigt.

Mikael_L
lordi skrev:
Att dra fram en egen grupp skulle bli rätt bökigt.
Då skulle jag själv gjort som ni gjorde, det var alltså ett bra beslut. :D :cool:

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.