tommib
tommib: Bra val. Jag har kört lite varierande på Aqua stark, Malmbergs Nordic och Julas Anslut. Man känner skillnaden även som amatör på grejerna och de där extra kronorna är välinvesterade pengar.
8 svar · 16,6k läst
·
N
Nygge72: Aha okej
11 svar · 2,6k läst
N
11 svar · 2,6k läst
T
TuffeCalle: Vet
3 svar · 1,8k läst
D
dan_norstedt: [citat] Jag ser att jag missade det, tack för påpekandet. Det betyder att åldringsproblemet även gäller TS huvudsäkringar. Enligt IFÖ är den nominella tiden för en Diazed 16A 10 sekunder på 45A, men den kryper alltså med tiden neråt om man utnyttjar strömstyrkor i de trakterna. Man kan också säga att TS med mycket hög sannolikhet säkert kör långt över säkringsvärdet under
51 svar · 9,4k läst
·
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Jag började med att bygga min träställning och sen noga mäta in platsen där den stod och höjden som skåpet monterades på så det hamnade exakt där jag tänkte att det sen skulle sitta på fasaden. Sen kom killen från elbolaget för inkoppling av servisen och jag meddelade att nu sitter skåpet exakt som det ska sitta sen när garaget blir klart, så att vi kan sätta rätt
50 svar · 20,1k läst
·
Pen
Pen: Jag tror också att det är svårt. Men är det bara någon meter så är det ju retligt - i synnerhet om man inte gillar att dra utanpåliggande eller riva. Har aldrig provat men ett sista försök skulle kunna vara att sätta rejäl ström i biledaren och hoppas att någonting händer. En svetstrafo på lägsta kanske. Antingen mjuknar den så att den går att dra ut eller så smälter den och
19 svar · 8,6k läst
M
mmmod: Nu senast skruvade jag fast den en bit ovanför gräsmattan så att den i varje fall inte ligger och plaskar i smältvatten men den exemplaret höll typ en månad. Jag har funderat på om det är andra saker på samma grupp som skapar spikar eller brus, t.ex. lågenergilampor. Påslag går via en Nexa.
3 svar · 5,1k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Har det hänt nåt intressant här?
40 svar · 7,9k läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Jag köpte mina här. Lev. utan ljuskälla. Gör dem med Philips Master GU10 5,5W 2700K 25° http://www.esk-shop.de/Lichttechnik/SLV-Leuchten/Einbauleuchten/SLV-116111-GU10-SP-Downlight-rund-weiss-max-50W.htm?shop=kunst&SessionId=&a=article&ProdNr=ESK-SLV-116111&t=5&c=1371&p=1371
3 svar · 1,8k läst
jbr
jbr: [citat] Det har givetvis din gode vän Mållgan prövat ut och därefter delgivit dig sina erfarenheter. :rolleyes:
45 svar · 6,3k läst
·
B
Bonan: Tack för era svar, jag misstänkte att det kunde förhålla sig på detta viset att det skulle bli svårt. Det lutar då åt att separera de olika systemen för att vara säker på resultat. Åter, tack för snabba svar.
3 svar · 1,5k läst
P
pilen: Hade ett liknande garage som du i min förra fastighet. Där satte jag lysarmaturerna som på din första ritning. Placering av armaturerna var mitt i mellan "bilsida" och hyllkant. (Jag hade hyllor på sidoväggarna.) Då blev det ljust på sidorna av bilen där man jobbar med bromsar och däck. Satte även en stor (2 x 36 W) lysrörsarmatur på väggen ovanför garageporten, armaturen vinklade
11 svar · 11,6k läst
·
E
etompau: Jag hade nog mätt med ett instrument om transformatorn ger ut spänning innan jag hade gått lös på att byta den. Om transformatorn är kass, är det bara att klippa kabeln/löda loss och anslut den till en ny transformator. Det finns led-moduler som direkt kan ersätta en halogenlampa. Ofta är det G4-typ i dessa armaturer. Transformatorer finns hos Clas Ohlson, Jula, Biltema, Kjell & Co,
1 svar · 7,1k läst
·
Peter2400
Peter2400: Nexa har tyvärr ingen vettig dimmer, 252:an kopplar man inte till en återfjädrande brytare utan till en vanlig av/på. För att tända lampan och dimma till rätt nivå så måste du slå PÅ-AV-PÅ sedan vänta en stund och sedan slå AV-PÅ igen, riktigt osmidigt. Vi har det så på ett par ställen i huset, till 99% så tänder vi belysningen med telefonen, och använder knappen på väggen
1 svar · 2,2k läst
G
greverif: Det karvas tyvärr inget i reglarna eftersom det är granabs plåtreglar. Har köpt grejer för att sätta fast flexslangarna i plattan. Har ju varit dumsnål och köpt billig skräpslang så det är säkert krångligt nog att dra om i även när de satts fast ��.
5 svar · 5,0k läst
·
Demmpa
Demmpa: Gällande jordtråden så har jag fortfarande samma inställning, den ska vara hel hela vägen från lampan till lamp-/stickkontakten. Gällande lamputtaget så bör den bytas till ett fast lamputtag tex http://m.clasohlson.com/se/Lamputtag/Pr365240000 med/utan jord beroende på hur resten av uttagen i rummet är. Generellt gäller alla eller inget ska vara jordade.
21 svar · 5,6k läst
·
R
Roger i Halmstad: Tack !! Trevlig kväll !
7 svar · 24,1k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: IP23 räcker bra utomhus på vägg så länge som det inte kan stänka upp vatten och smuts underifrån.
11 svar · 68,0k läst
·
É
ÉlPon: Äsch verkar inte gå ta bort de felaktiga bilderna, om ni ser samma som jag borde de två första bilderna vara de korrekta.
21 svar · 5,6k läst
·
N
Niq: Om man kan hantera en borrsväng så är den mycket effektiv.
47 svar · 9,1k läst
·
pelpet
pelpet: Sätt dit ett golvuttag. Garo har snygga sådana. Dyra, men det blir mindre jobb att fixa det.
8 svar · 1,4k läst
·
tommib
tommib: Det är väl det gamla vanliga: Good, cheap, reliable. Pick two. Jag skrev för något år sedan i en annan tråd att det är bra att prata direkt med elektrikern som ska göra jobbet. I bästa fall sitta ner med ritningen och diskutera igenom exakt var alla uttag och brytare ska vara. Elektrikern har säkert ett bra grundförslag som ni kan modifiera. För mig är el/data viktigt, till den grad
4 svar · 1,6k läst
R
Ragnar_AT: Du kan drar en jordad skarvsladd och mäter mellan sladdens jordkontakt för att reda ut vad är fas eller tändtråd.
2 svar · 2,5k läst
·
J
JeppeKa: Hej, jag hade tänkt montera 3st ledspottar i garageöppningen, just nu lutar det åt Malmbergs MD-16 då dom ligger bra till i pris och verkar faktiskt vara helt okej i kvalitet. Hade även tänkt montera två styck "vanliga" utelampor Men jag funderar på vad som kan vara ett lämpligt sätt att dra trådarna på, samt vilken trafo som är lämplig för spottarna och vart man ska placera den?
0 svar · 880 läst
H
Henrik Nilsson: Ja, så får det bli
12 svar · 2,0k läst
·
A
Andreas12345: Nej, jag har inte hittat någon annan lösning än att använda kontaktorer. Det verkar inte finnas några z-wave-switchar för 400 V. För mig spelar det dock inte någon roll eftersom jag efter ett par års användning av z-wave kommit fram till att systemet är opålitligt. Kör med Vera Lite och det har varit ett ständigt problem med meddelandet "Can't detect device", enheter som kopplas på
15 svar · 3,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: Tackar, ska försöka hålla i minnet till den dan jag behöver ett delat skymningsrelä. :)
17 svar · 2,9k läst
·
F
forsgren509: Tack för snabba svar! Ska absolut prata med elektrikern så han kommer hit snabbt. Va bara nyfiken vad reglerna va och vad som skulle hända i värsta fall :)
4 svar · 902 läst
E
etompau: [citat] En dosdimmer är en dimmer utan en vanlig "ratt", du dimmar genom olika långa tryck på en återfjädrande väggbrytare. Flera väggbrytare kan också vara anslutna till samma dosdimmer för dimning från olika platser.
6 svar · 1,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.