19 469 läst ·
57 svar
19k läst
57 svar
Elmätare i DIN skåp...
Jag lyfter tråden igen, då jag såg att kjell.com har tagit in en billig elmätare:
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/din-produkter/elmatare-din-montage-p67050
Och http://www.elnu.se/ fortsätter givetvis som vanligt att ha prisvärda mätare.
http://www.kjell.com/sortiment/el/el-produkter/starkstrom/din-produkter/elmatare-din-montage-p67050
Och http://www.elnu.se/ fortsätter givetvis som vanligt att ha prisvärda mätare.
Redigerat:
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Vad betyder 5(100)A? 5? 100? något annat? Inte en märkning jag känner igen.Mikael_L skrev:
/U
EDIT: jag ser på elnu att det verkar vara en vanlig märkning på åtminstone mätare, men vad betyder det? mäter upp till 5 men klarar 100? klarar 100 korta perioder?
Redigerat:
Har häger elcentraler med quick connect. Funderar på att sätta individuella elmätare (Velleman från kjell) på tre enfas grupper. Kommer det att fungera? Kommer inte att montera själv, det får elektrikern göra, tänkte dock beställa dem från tyskland för att spara några hundralappar.
Länk till den tänkta mätaren?
Finns även på
http://www.energibutiken.se/sv/9-elmatare
Själv köpte jag av märket Swissnox från Ebay.de
Gav 90€ för två stycken (3-fas) inkl frakt.
http://www.energibutiken.se/sv/9-elmatare
Själv köpte jag av märket Swissnox från Ebay.de
Gav 90€ för två stycken (3-fas) inkl frakt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Även Clas Ohlson har en i DIN-mätare i sortimentet nu såg jag: http://www.clasohlson.com/se/3-fas-elmätare-med-LCD-display/36-5337 :
"Lämplig som undermätare till villor, lägenheter, värmepumpar m.m. Pulsutgång och blinkande diod (100 pulser/kWh). För montering på DIN-skena (modulbredd 4). Mätaren är avsedd för direktanslutning (4-trådsanslutning, 3 faser+nolla). 7-siffrig display som visar räkneverk, tillfälligt nollställbart räkneverk, momentan förbrukning i kWh samt ström och spänning på respektive fas. 230/400 V. Imax 65 A. Mått 71x90x64,5 mm."
1395:- Vet överhuvudtaget inget annat om den, eller hur den står sig i konkurrensen med de andra som omtalats ovan.
"Lämplig som undermätare till villor, lägenheter, värmepumpar m.m. Pulsutgång och blinkande diod (100 pulser/kWh). För montering på DIN-skena (modulbredd 4). Mätaren är avsedd för direktanslutning (4-trådsanslutning, 3 faser+nolla). 7-siffrig display som visar räkneverk, tillfälligt nollställbart räkneverk, momentan förbrukning i kWh samt ström och spänning på respektive fas. 230/400 V. Imax 65 A. Mått 71x90x64,5 mm."
1395:- Vet överhuvudtaget inget annat om den, eller hur den står sig i konkurrensen med de andra som omtalats ovan.
Nu har energibutiken ännu en ny modell:
http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/145-3-fas-elmatare-343s.html
Även denna har som den tidigare billiga inte exakt modulmått, den är 4 moduler + 6 mm bred. Bör inte vara något problem i de flesta säkringscentraler bara det finns mer än 4 lediga platser, täcklocket får sen kapas till i passande bredd.
Men en 4-modulers kapsling ryms den inte i, man får lov att ta en större i så fall om man täcker montera mätaren i en extern egen kapsling.
http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/145-3-fas-elmatare-343s.html
Även denna har som den tidigare billiga inte exakt modulmått, den är 4 moduler + 6 mm bred. Bör inte vara något problem i de flesta säkringscentraler bara det finns mer än 4 lediga platser, täcklocket får sen kapas till i passande bredd.
Men en 4-modulers kapsling ryms den inte i, man får lov att ta en större i så fall om man täcker montera mätaren i en extern egen kapsling.
Länge sen denna tråd flöt upp, har det hänt något nytt trevligt?
Jag poppar upp den för att i en annan tråd så hittade jag att kjell nu har billiga enfasmätare också:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...rom/din-produkter/elmatare-din-montage-p67048
Jag poppar upp den för att i en annan tråd så hittade jag att kjell nu har billiga enfasmätare också:
https://www.kjell.com/se/sortiment/...rom/din-produkter/elmatare-din-montage-p67048
Mikael_L skrev:
Klicka här för att svara