tommib skrev:
Fick du vänta länge på att få uppsäkrat? Tänker att det kan ta en stund om det ska träffas avtal med många andra parter.
Ja, vill minnas att jag väntade över ett år innan det var klart...

Martin_B
tommib skrev:
Som jag förstår det är uppsäkring något som måste utredas av nätägaren och detta skulle ge dem en möjlighet att säga nej eller kräva att du betalar en större kostnad om t.ex. en transformator måste bytas ut. Om de gör det i praktiken vet jag inte.
Men är det inte om man måste säkra upp över deras vanliga utbud så att säga? Det är ju förståeligt i så fall.
Men om någon säkrar ner till 16A, och vill säkra upp till 25A fem år senare, kan de verkligen bli nekade då när 25A finns i nätägarens utbud?
Om det är så borde nätägare vara tydligare med att informera om att man kan endast säkra upp "i mån om plats" så att säga...

Samtidigt vet man ju hur det har sett ut när det kommer till ADSL, VDSL osv. Det var också i mån om plats. Alla kunde inte alltid få det, utan det fanns ett visst antal platser. Sedan fick man vänta tills det blev ledigt igen eller att de byggde ut stationerna. Jag har aldrig råkat ut för att behöva vänta, men vet flera som har råkat ut för det, även om det säkert inte är jättevanligt?

Jag behåller som sagt mina 25A :) ..är nog säkrast om inte annat. ...eller säkringast kanske jag skall skriva :D

Redigerat:
  • Gilla
Poontus
  • Laddar…
Risken är att när man vill säkra upp igen så måste man gå igenom anläggningen för att se att anslutning och central klarar mer än 16A. Om inte annat så blir det en extra kostnad.

Hur menar du nu ? skulle risken öka att anläggningen är i dåligt skick bara för att man säkrat ner inkommande en tid????
En mindre huvudsäkring påverkar knappast anläggningen negativt.

Man kan ju ha gjort ändringar i installationen med den lägre säkringen som utgångspunkt för dimensioneringen, av misstag eller med tron att man "aldrig" kommer att säkra upp igen. En elektriker som fått jobbet att säkra upp måste ju kontrollera detta.

Man utgår väl aldrig från den befintliga huvudsäkringen när man gör nått på vanliga bostadshus utan man har väl servicen som utgångspunkt eller?

Kanske inte, men det kan mycket väl hända. För du säkrar väl aldrig upp blint?

Naturligtvis kollar man innan man säkrar upp, men det har aldrig varit nått problem. Skulle det på nått sätt bli problem måste någon vart inne i anläggningen och rotat som inte har där att göra. För som jag skrev man ändrar inte på en anläggning efter den huvudsäkring som för tillfället sitter iskruvad. Och har det säkrats och varit 25 A har jag svårt att se att det skulle innebära några problem att höja tillbaka. Klarade stigare/centraler 25 A tidigare så klarar dom även senare.

• Gilla
Poontus och 1 till
  • Laddar…
Det måste ju ändå kollas upp. Med lite otur hade anläggningen brister redan innan nedsäkringen som gör att man inte kan säkra upp igen utan att bygga om.

Fans bristerna innan nedsäkringen så skulle man ju ha samma problem om man inte säkrade ner, så ned och uppsäkringen har ju i det fallet ingen betydelse för det blir ju inte sämre än det var tidigare. Sedan undrar jag lite vilka "faromoment" du åsyftar?

16A 3-fasdon kopplade direkt till centralen, för klena, ej avsäkrade, ledningar till undercentraler, etc. Båda dessa saker fanns i mitt gamla hus som inledningsvis var avsäkrat med 25A innan jag bytte till 16. Utan att åtgärda det skulle det ha varit problem att säkra upp igen om elektrikern tig sig lite tid att kolla...

Men då är vi ju inne på att någon gjort ett grovt fel då denne inte avsäkrade gruppen till uttaget. Den typ av fel har ju inget att göra med huvudsäkringen, felet är ju att uttaget saknar gruppsäkringar. Man lägger ALDRIG ett 16 A uttag på fasskenor i en central.

Jag är i omvänd situation till TS, har 16A idag men planerar att byta till 25A huvudsäkringar ute i gatan.
Betalar hellre en liten extra slant så jag kan starta en maskin tvätt, och sedan kunna laga mat osv samtidigt utan oro. :)

elmont skrev:
Men då är vi ju inne på att någon gjort ett grovt fel då denne inte avsäkrade gruppen till uttaget. Den typ av fel har ju inget att göra med huvudsäkringen, felet är ju att uttaget saknar gruppsäkringar. Man lägger ALDRIG ett 16 A uttag på fasskenor i en central.

Det är ju såna gamla synder som kan ställa till problem när man vill säkra upp. Jag vet inte hur vanligt det är, men man bör ha det i åtanke om man säkrar ner på chans och tror att det bara är att säkra upp igen om det inte funkar.

Men om man säkrar ner för att sedan säkra upp blir det ju inte sämre än det var innan nedsäkringen, det g:a felet blir ju inte farligare än innan nedsäkringen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.