Lätt hänt att slinta så man når någon jordad del-plåt längre in under skenan och i övrigt är det ju ett arbete typ AMS och egentligen inget att rekommendera någon osäker som frågar här på forumet. Dessutom mot en ofta lite större säkring som skydd för servisen i matande ände. Annars bra som du skriver att se till att det inte ligger last på som man kan sluta med olämpliga verktyg.

• Gilla
Ragnar_AT och 1 till
  • Laddar…
Man kanske har en nolla under fötterna ;) Och det finns ju jord ganska nära i mätarskåpet. Bottendelen är ju spänningssatt med proppen ur så det gäller att kunna frånskilja vid en tidigare punkt. Då det handlar om mätarsäkringarna så måste då nätägaren kallas in för att bryta strömmen. Vid denna punkt är det ev servissäkring som sitter före så det kan handla om riktigt stora strömmar, dvs man petar inte i botten på dessa säkringar med spänningen på.

Edit: Två ganska lika svar räcker förhoppningsvis för att slå ihjäl iden med spetstång :)

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Visa bilaga 209345

Med tanke på hur det ser ut här med klippta kardeler och halvtaskig anslutning är det som sagt kanske bäst att se över helheten antingen direkt här eller en utflyttning om det planeras mer renoveringar i anläggningen. En del av gamla trådarna verkar bytta till plastisolerade när strömtrafos för belastningsvakter installerats, troligtvis ett prima verk av fackman.

Müssli skrev:
En hylsskruvmejsel av rätt storlek fungerar, vanligtvis 8 mm. Kostar inte många kronor.
[länk]
Biltema har precis sålt ut dessa :(
jag behöver antagligen 13mm.
men hur dum är jag om jag kör med mina vanliga Bacho verktyg som jag meckar med Bilen med (själva handtaget är av gummi i alla fall)

Ragnar_AT skrev:
Jag ser inte hur du kunde kortsluta nåt i säkringshållaren. Finns ju bara en fas och ingen nolla där. Du kan fa ljusbåge när du "byglar" sockeln med tången men om du tar ur alla säkringar i centralen borde det vara ok.
ja risken är kanske liten att slinta så mycket så att jag kommer åt något annat, mins inte exakt hur det såg ut men jag är väl lite av en klantskalle som säkert skulle kunna slinta i alla fall. jobbigt att sedan ringa elbolaget och försöka förklara sig ur varför jag höll på med detta

Bo.Siltberg skrev:
Man kanske har en nolla under fötterna
laminatgolv som ligger på foam som ligger på spånskivor som vilar på träreglar.
allt är av trä runt centralen

Om du skaffar en "passdelsnyckel E1647120" så finns det på ena sidan en "hylsa" för den större muttern (ca 13 mm)
Vad den kostar i handeln vet jag inte men skulle gissa mellan 1 - 200:-. Med den är det helt säkert att plocka bort "skruven".

Poontus skrev:
Biltema har precis sålt ut dessa :(
jag behöver antagligen 13mm.
men hur dum är jag om jag kör med mina vanliga Bacho verktyg som jag meckar med Bilen med (själva handtaget är av gummi i alla fall)
NEJ! Det är ingen bra idé, gummit i handtaget är inte klassat, det kan innehålla lite ledande material (likt tex ESD-dukar som kopplas till "jord"/det man jobbar med/etc eller dom "skumgummi" som tex IC-kretsar kan levereras satta på).

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.