El
elmont: Att alltid köpa det billigaste materialet brukar i slutändan bli betydligt dyrare än att satsa på kvalitet från första början. Inte minst om det är en "yrkesman" som ska göra jobbet. För en ren amatör spelar det inte så stor roll för det är trixigt oavsett fabrikat, för den vane kan det ta 5-10 ggr så lång tid med "dåliga" grejer.
toolman77: I mitt tycke så ska en luft-luft värmepump helst anslutas fast i centralen och gärna med en personskyddsautomat för att inte slås ut om något drar den allmänna jordfelsbrytaren. Så jag tycker att ni ska se till att få ett elrör från centralen dram till platsen där inne delen ska sitta. Kabel kan sen dras därifrån till utedelen. Formellt borde den kanske ha en spärrningsbar
pelpet: Ja det låter bra. Har man en markkabel behöver man inte ha ett rör ens om man inte vill, men det kan vara bra för att skydda kabeln mot grävskador eller om man behöver byta den.
Robban66: Vad jag kan se så är 2-poliga dvärgbrytare dyrare än 3-poliga så bara det finns plats i centralen så måste det alltid vara bättre med 3-poliga?
HaendigeHerrn: Tack för alla svar. Nu är det bara för mig att översätta till danska.
Krassegrand: Nu vet jag att Du retas. :) Jag har faktiskt en (dubbel) termostat med tyristorstyrning där jag kan justera hystresen (känsligheten) som jag byggde för ett öh.. projekt. Ja överarbetade halvbra projekt är verkligen kul. Jag länkar till ett annat här http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=75450&sid=8c2812a72d06a9f0649e8e28f77d42e2&start=45 Jörgen
Mikael_L: Den "inre" ramen runt den gamla dimmer bör vara loss nu, går nog att vicka ut med hjälp av en mejsel eller spetsen på en kniv. Men för att få bort dimmern måste ändå hela trefacksramen bort, så nu snäpper du loss brytarens vippa och under denna har du två flärpar som du vickar loss med en flatmejsel. Och du måste även skruva loss en eller två skruvar som håller locket till
Anonymiserad 22996: Skulle villa modifiera ett gäng Philips Hue tap. Hittade en video på hur den verkar passa bra in i Eltako FT55-RW. Eltakon är en trådlös historia och känns dyr när jag bara behöver skalet. Är det någon som vet om någon annan brytare har samma typ av insatts? Alt om det kan tänkas gå att köpa bara höljet till Eltakon? Video, (se efter ca 50 sekunder).
Tompa01: Nä, tempen ligger över över noll, men korta stunder kan Nog lufttemperaturen bli kallare när stallet är tomt och dörrarna öppna. Men aldrig så länge att vattnet fryser eller att inredningen når frysgrader. Om det är en dålig batch jag har fått så lär nog flera gå sönder snart. Ska pröva att reklamera så får vi se
buspojken: [citat] Tierpare är rätt "berömda" här omkring, ryktas att tierpare skapas genom att man lägger sågspån och turbojäst i en hink o sen pissar i den, så växer en fram till slut, osäker om de ligger nån sanning i dessa påståenden
Earplugged: [citat] För min del handlar det mest om att jag är tekniknörd och älskar att kunna styra saker på distans, få statistik, status osv i dator/mobil. Sen har vi ett gästhus/extrarum på tomten där det är praktiskt att kunna reglera värmen på distans, jag slår på värmen en stund innan för det rum jag tänker använda och sen sänks temperaturen igen när larmet slås på.
snoooze: Det är nollskruven och den är "öppnad" och JFB för hela centralen fungerar utmärkt, men det är svårt att se även på en närbild: [bild]
snuttjulle: Tack för svar. Just nu ser det ut som att en egen fördelningsdosa är vettigt och snyggast.
snowjim: [citat] De e mest jobb att ha 2 strömbrytare till en så liten toalett. Många gånger är det någon som råkar dimma ner spottarna så när man kommer nästa gång och slår på så får man knappt något ljus. Sen är det som sagt 2 strömbrytare för att tända ljuset på toaletten, 1 hade räckt gott och väl.
Myhran: utgår säkert snart...... då inga tydl köpt o använder dessa armaturer......får köpa på mig då 50% på 80:- spänn för 3 blir bra pris det..........
tommib: [citat] En trefasgrupp som fördelas ut i en dosa är ett smidigare alternativ än en elcentral och precis lika lätt att koppla i vartefter man renoverar. Det är inte ett absolut krav att man ska ha en trepolig säkring i en sådan grupp men det är väldigt bra om man kan ha det. Således är det lite dumt med den gamla elcentralen som gissningsvis är diazed. Håller med Tobbe_3 om JFB. Det
Sutteräng: Nu har jag kopplat enligt era råd och rekommendationer. Det blev kanon! Körde på 1-10V vrid-dimmer från ELKO.
Sutteräng: Tackar så mycket för alla svar. Det var lärorikt! Elektrikern var förbi i ett annat ärende denna vecka och då bad jag honom titta på detta också. 5 min senare hade han satt dit ett perilex-uttag :)
Bo.Siltberg: Ja, utan tvåpolig säkring kan vi inte gå med på detta :( Det får antingen bli två st separata envägsuttag som matas från en kopplingsdosa som fördelar varsin enfasig ledning, eller en tvåpolig dvärg i separat kapsling bredvid centralen.
Robert-san01: Jag säger det samma. Bryt strömmen, kontrollera att det är spänningslöst och byt locket. Har för mig att det bara är två skruvar.
Allmänobildad: Elbolaget kräver utvändigt placerad mätare. Problemet är att ytterväggarna levererades färdigmonterade från fabrik med ett färdigt hål för mätarskåpet. Annars hade det inte varit några problem att tejpa runt skåpet. Kan man ta upp ett hål i vindskyddsväven som är något mindre än skåpet, så att det fungerar som en manschett runt skåpet när man trycker dit det? Eller är
Ragnar_AT: Om man hade en trefasanslutning med 133/230 V utan nolla (t.ex. i Belgien och några små delar av Tyskland) kunde man teoretiskt sett använda en trepolig JFB men vad ja vet finns det inte. Testmotståndet är generöst dimensionerad, jag har en gammal 4-polig JFB tillverkad av F&G Österrike som har motståndet kopplad mellan två faser och typskylten säger "Testspänning 200-400 V".
Fredrik_1976: [citat] Elektrikern har varit och tittat tidigare. Till uttaget vid badkaret ville elektrikern ha en slang ut genom väggen och sätter en utanpåliggande dosa.
Krister 35: Tack för den info ! ungefär vad jag hade tänkt mig , men det är alltid bra att bolla sina tankar med någon .