Jag håller på och ska gräva ner slang för fibern och tänkte passa på att samtidigt slänga ner en markkabel till parkeringsplatsen (kan det blir störningar från elkabeln till fibern om de ligger bredvid varandra?). Just nu ska jag bara ha en motorvärmare och eventuellt en lampa där, men jag tänker att jag ska skaffa mig en elbil om ca ett år och vill ju ha möjlighet att ladda den där med snabbladdaren.

Parkeringsplatsen ligger ca 50-60 meter från där proppskåpet hamnar, vad ska jag ha för kabel till det? Skulle en dylikt räcka https://www.bauhaus.se/kabel-aceflex-rv-k-5g2-5-100m.html, eller blir den för klen?

Vet inget om vilken kabel du ska ha men kan inte tänka mig att kabeln kan störa optiken som egentligen bara är ljus.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Fiber störs inte av en strömkabel, den kabeln blir bra men räcker knappast till snabbladdning.Du kan få ut max ca 11 kW om du har en trefasladdare och den kabeln. Med en 5G6 kan du få ut ca 17 kW vid trefas.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Ok, snabbladnding kanske var fel ord. Jag vet inte exakt hur det funkar med elbil. Går ju att ladda i vanligt eluttag men tar ju för lång tid. Men behöver ju samtidigt inte gå på 30min. Frågan e väll helt enkelt hur kraftig kabel behöver jag för att kunna instalera en laddstolpe till en framtida elbil. Vad brukar man köra på hemma vid?

Den största effekten man vanligtvis får till en villa är just ca 17kW och med en 25A huvudsäkring. Men då ska man komma ihåg att det ska räcka till både bil och hushåll.
Vill man ha mer ström så får man byta mätarskåp och be om en större service. Då byter nätägaren den matande kabeln OM dom har kapacitet till en större matning i nätet. Mätarskåp och div elektrikerjobb får du betala själv samt nätägaren vill ha betalt för utökningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.