8 133 läst ·
17 svar
8k läst
17 svar
Behålla 35A eller säkra ner till 25?
Sida 1 av 2
Medlem
· Västmanland
· 304 inlägg
Två hus på en gård delar samma säkring. Är det rimligt tro det ska gå säkra ner till 25A utan problem?
Hushållsel till två familjer, ett boningshus 200m2 boyta värm med direktverkande el. (Det andra med ved.)
Hushållsel till två familjer, ett boningshus 200m2 boyta värm med direktverkande el. (Det andra med ved.)
Det är svårt att säga.
Problemet är om båda familjerna toppar sin elförbrukning samtidigt. Med matlagning, tvätt , varmvatten m.m. inom en snar framtid kan det även bli aktuellt att ladda sin elbil/laddhybrid.
Ett tips "väck inte den björn som sover" Att mata två boningshus på ett och samma elabbonnemang är ett gränsfall. Elbolaget som har nätkonsesion i området kan ha synpunkter på ett sådant upplägg.
Problemet är om båda familjerna toppar sin elförbrukning samtidigt. Med matlagning, tvätt , varmvatten m.m. inom en snar framtid kan det även bli aktuellt att ladda sin elbil/laddhybrid.
Ett tips "väck inte den björn som sover" Att mata två boningshus på ett och samma elabbonnemang är ett gränsfall. Elbolaget som har nätkonsesion i området kan ha synpunkter på ett sådant upplägg.
Hur gammalt är huset och hur mycket gör du av med på ett år? 200 m² och direktel låter spontant som något som brukar ha 25 A ensamt. Sedan har du ett hus till också. Det kan mycket väl fungera med 25 A, men det blir mest en gissning.
Det gamla vanliga rådet att prova en tid med mindre säkringar när folk frågar om att säkra ner är lite svårt mellan 35A och 25A då 35A har storlek 3 på säkringarna och 25A har storlek 2. Men problem är till för att lösas - det finns reduktionshylsor så att DZII-säkringar passar i DZIII säkringshållare.
https://www.elbutik.se/product.html/reduktionshylsa?category_id=1896
Försök inte utan dessa! Strömmar i den här storleksklassen kräver att det inte finns minsta chans till glapp och därmed värmeutveckling.
Jag tycker också att 25A med de förutsättningarna låter klent. Kanske kan det funka om man dels har extremt jämn fördelning mellan faserna och dels använder effektvakt som styr ner värmen när det förbrukas som mest i andra utrustningar. Det är heller inte meningen att en 25A säkring ska belastas med 24A kontinuerligt och regelbundna toppar uppåt 40A någon halvtimme i taget, även om den kanske håller för det om den sitter svalt.
https://www.elbutik.se/product.html/reduktionshylsa?category_id=1896
Försök inte utan dessa! Strömmar i den här storleksklassen kräver att det inte finns minsta chans till glapp och därmed värmeutveckling.
Jag tycker också att 25A med de förutsättningarna låter klent. Kanske kan det funka om man dels har extremt jämn fördelning mellan faserna och dels använder effektvakt som styr ner värmen när det förbrukas som mest i andra utrustningar. Det är heller inte meningen att en 25A säkring ska belastas med 24A kontinuerligt och regelbundna toppar uppåt 40A någon halvtimme i taget, även om den kanske håller för det om den sitter svalt.
Se som Tobbe skrev i början till att inte väcka björnen kring att mata flera bostäder via samma abonnemang det kan bli tråkigt om man har otur. Och som PNO skriver kör inte med för små säkringar så att det kommer ligga på gränsen och skapa problem. Mät och bedöm genom att se till vilka laster som finns om det är möjligt att gå ner till 25 A det verkar som sagt tumregelmässigt lite i minsta laget.
Det skiljer nog mellan olika elleverantörer, men Vattelfall har 2640:- i skillnad
https://www.vattenfalleldistribution.se/el-hem-till-dig/elnatspriser/
https://www.vattenfalleldistribution.se/el-hem-till-dig/elnatspriser/
Medlem
· Västmanland
· 304 inlägg
Ja det kändes lite snålt med 25A för båda kåkarna så bra idé att stoppa i sådana där reduktionshylsor och testa! ...Stoppa i och så vrida på elementen i stora huset (byggt 1930talet) och så plugga i och starta lite tvätt och diskmaskiner.
Behöver ju inte vänta till kallaste dagen på året för att testa ens. Och funkar det så fortsätter man så och säkrar ner senare. Tack för alla svar!
Behöver ju inte vänta till kallaste dagen på året för att testa ens. Och funkar det så fortsätter man så och säkrar ner senare. Tack för alla svar!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Fast det är ett ganska dåligt test. Som nämndes ovan kommer en 25 A säkring att hålla för 30 A kontinuerligt och 40 A i kanske en halvtimme. Så lyckas du bränna säkringen (eller ligga i närheten) så innebär det kraftig överlast som gör säkringen brännhet som på sikt kan skada anslutningarna och ledarna.
Du bör försöka uppskatta den maximala effekt som ni behöver under en "längre" tid. Detta innefattar främst den totala effekten på alla elradiatorer och varmvattenberedare. Sedan får du lägga till spis, diskmaskin etc men applicera en låg faktor då kort överbelastning på 5 min inte behöver räknas med.
Du bör försöka uppskatta den maximala effekt som ni behöver under en "längre" tid. Detta innefattar främst den totala effekten på alla elradiatorer och varmvattenberedare. Sedan får du lägga till spis, diskmaskin etc men applicera en låg faktor då kort överbelastning på 5 min inte behöver räknas med.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Det beror på. TS kanske har en separat elcentral för värmen, och då kommer ju den att slå på alla element samtidigt på hösten när det är dags. Man kan ha en procedur för att undvika dessa toppar, men 100% värme är vad som rekommenderas att räkna med när man dimensionerar.
