Har förstått att det inte är tillåtet (eller åtminstone inte rekommenderat) att dra kabel i en ventilationskanal?
Är det tvärstopp för detta, eller finns det något man kan göra (kapsla in kablarna ordentligt etc)?

Skulle vilja sätta en takfläkt (ventilation, inte en 80-talssnurra...) och det går inte att dra elen på annat sätt än att dra den just inne i kanalen. Kanalen börjar på undervåningen och är sen "inbyggd" i ovanvåningen vidare upp genom vinden.
Jag vill kunna använda strömbrytaren på undervåningen (tidigare satt där en köksfläkt, men spisen är flyttad).

De nuvarande (som gäller t.o.m. mars 2009, fast man får använda de nya om man vill istället) reglerna medger att endast elmateriel som används för ventilationssystemets funktion eller som inte kan placeras någon annanstans får placeras där och vad gäller kablar i så fall får man använda bl.a. EKK, EKLK men inte EKRK (kulo). Är dock inte speciellt påläst om just detta i de nya reglerna, men om jag inte minns fel så kan ventilationkanaler räknas som utrymme med förhöjd brandrisk(?), men det vågar jag inte riktigt svära på (än).

Det kan ju inte vara nått större problem att lägga en utanpåliggande kabel till takfläkten. Med lite fantasi kanske den knappt kommer att bli synlig.
Och INGA kablar i kanalen, undantag kan göras för kablar som för funktionens skull måste dras in i kanalen. Men om det är för utseendets skull blir det nej.
Med kabel i kanalen får man hål ut ur kanalen där brandgaser kan spridas vid brand i kanalen, det blir svårt att "sota" om det ligger en kabel inne i kanalen.

Om det nu inte går att göra på annat sätt, så lägg kablen i ett pansar-rör (SM eller OMG)
Och brandtäta genomföringen om nu utrymmet är brandklassat.

Redigerat:
Det är väl klart att det går göra på annat vis än att dra i kanalen. Jag skulle tro att sotaren får ett utbrott om han hittar en kabel/rör i en kanal. Man kan ALLTID lägga en utvändig kabel, oftast går den att förlägga så att den knappt märks, det kan vara lite besvärligt men det går.

magnusj skrev:
Har förstått att det inte är tillåtet (eller åtminstone inte rekommenderat) att dra kabel i en ventilationskanal?
Är det tvärstopp för detta, eller finns det något man kan göra (kapsla in kablarna ordentligt etc)?

Skulle vilja sätta en takfläkt (ventilation, inte en 80-talssnurra...) och det går inte att dra elen på annat sätt än att dra den just inne i kanalen. Kanalen börjar på undervåningen och är sen "inbyggd" i ovanvåningen vidare upp genom vinden.
Jag vill kunna använda strömbrytaren på undervåningen (tidigare satt där en köksfläkt, men spisen är flyttad).
Vi har dragit el flera gånger till ventilationsfläktar på tak på gamla hus där ventilationen slutat funka iom att man slutat elda. I 99% av fallen har vi dragit kabel från centralen, via stegtrafo, ut, klammra efter fasaden, upp på vindan, borra upp till taket (tätt mot murstocken så att kabeln (i vprör) hamnar mellan murstock och plåt uppe på taket, sedan lirka ut kabeln till en säkerhetsbrytare/2pol vridbrytare där fläkten analuts. Det är inte tvärenkelt, men känns seriösast. Oftast svårt att gå snyggt med en kabel inne i huset upp till en fläkt på taket.

Det är inte av utseendeskäl jag vill göra detta, det går helt enkelt inte att dra kabeln någon annanstans. Detta är en ett helt vanligt spirorör som går från köket (ej vid spisen, utan mitt i rummet) upp till taket. Det är alltså inte någon skorsten eller något som kommer att röras av någon sotare.

även spiskåpan ska med jämna mellanrum sotas av sotaren. Och det är inte för sotaren skull du inte får ha kabeln i en kanal utan för din och dina efterkommande skull, och NATURLIGTVIS kan man dra en "kabel" det är bara en fråga om hur besvärligt och "fult" man tycker att det är.
Sammanfattning, det är både olämpligt och olagligt med en kabel i en vetilationskanal.

Det är ingen spisfläkt.
Det är helt enkelt ett simpelt rör som går från mitten av köket ut genom taket.
Man kan titta rakt ut i himlen från köket. Det används inte alls nu, men jag vill bättra på ventilationen i huset och därför sätta in en fläkt där röret mynnar ut på taket.
Jag vill kunna använda strömbrytaren i köket för att styra fläkten.
Visst kan man göra en helt ny kabeldragning från köket upp via ovanvåningen och vinden, men det är inte helt enkelt i detta 1700-talshus.

Är det en ventilation kan man ju sätta styrningen tex. på övervåningen eller vart som helst eller följa snaggeltoots rekommendation.

Kan man inte dra elen till taket på utsidan, men en lågspänningsbrytare via kanalen. Som jag fattade det är det ingen fläktkanal utan extra utblås. Så fungerar ju centraldamsugare (fast man tejpar 0,25mm2 kabeln utanpå rören). Finns säkert brytare till detta och man slipper blanda in starkstömsföreskrifter.

Jag kan inte regelverket för elinstallationer, men jag kan brand.

Först måste vi klarlägga att vi talar om en villainstallation. Det enda som sotaren (kommunen) har ansvar för är numera rengöring och brandskyddkontroll av eldstäder. Nu ska du nämligen själv rengöra imkanalen (spisfläktskanalen).

Komfortventilation i en villa kontrolleras inte heller av samhället på något sätt. Allmänna lokaler måste däremot göra OVK, men det är en annan fråga. Att förlägga kabel i en kanal försvårar möjligen din möjlighet till enkel rengöring av kanalen, men det får du ju själv ta ställning till.

snaggletooth skrev:
. Är dock inte speciellt påläst om just detta i de nya reglerna, men om jag inte minns fel så kan ventilationkanaler räknas som utrymme med förhöjd brandrisk(?), men det vågar jag inte riktigt svära på (än).
Som sagt, jag kan inget om el-reglerna. Men att betrakta ventilationskanalerna i en villa som utrymme med förhöjd brandrisk är ur min synvikel ren okunskap från den som då skrivit reglerna. I en villa har du aldrig några brandcellsgränser (undantag finns, vidbyggda garage och pannrum t.ex.) och det är främst spridning av brand mellan brandceller som ventilationen är en bov, inte brands uppkomst.

Utifrån egen erfarenhet händer det ibland att större ventilationsaggregat går varma och överhettas. Detta leder dock endast sekundärt till brand i ventilationskanalen som sådan utan snarare i det utrymme där aggeragetet är placerat. Det som kan finnas i ventilationskanaler är damm, men absolut inga tändkällor. En obruten kabel (t.ex EKLK) utgör inte heller någon tändkälla så länge du inte skadar/skalar av kabeln vid installation.

snaggletooth skrev:
De nuvarande (som gäller t.o.m. mars 2009, fast man får använda de nya om man vill istället) reglerna medger att endast elmateriel som används för ventilationssystemets funktion eller som inte kan placeras någon annanstans får placeras där och vad gäller kablar i så fall får man använda bl.a. EKK, EKLK men inte EKRK (kulo). Är dock inte speciellt påläst om just detta i de nya reglerna, men om jag inte minns fel så kan ventilationkanaler räknas som utrymme med förhöjd brandrisk(?), men det vågar jag inte riktigt svära på (än).
Med hänvisning till Snaggeltooths utsaga skulle jag dragit EKLK (med jordat hölje) i kanalen, vara noggrann med genomföringarna till kanlen (skyddade genomföringar) och vara glad med det.

Mina kunskaper i regelverket som berör el och elsäkerhet är däremot rätt stor och där står att i "ventilationskanaler" får endast förläggas ledningar som är nödvändiga för driften, tex till motorer som sitter i kanalen och har sin anslutning inne i kanalen ( oftast större anläggningar). Däremot är det inte nödvändigt för driften att dra en kabel invändigt i kanalen för att komma från en våning till en annan. Däremot kan det vara bekvämare men det tar inte föreskrifterna hänsyn till. I elinstallationer ska bara sånt matr som är avsett för elinstallation användas, ett ventilationsrör är ej avsett för el. Kabeln/röret osv ska klamras med jämna mellanrum det är omöjligt i ett ventilationsrör mm mm.
Lösningen finns några inlägg upp.

Såg nu att jag skrivit 2009, det ska givetvis vara 2010 :o

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.